printlogo


سالنامه تحلیلی «اقتصاد کرمان» ویژه نوروز 1401 منتشر شد؛
میراث سده
میراث سده
کد خبر: 4125
در پرونده ویژه سالنامه تحلیلی «اقتصاد کرمان» همزمان با پایان سده چهاردهم شمسی و آغاز سده پانزدهم به تحولات یکصدساله اقتصادی استان کرمان پرداخته‌ایم و فراز و فرود مسیر توسعه‌ای استان در بخش‌های مختلف را در گفت و گو با تحلیلگران و صاحبنظران اقتصادی، مورد ارزیابی قرار داده‌ایم.
در مقدمه این پرونده آمده: « اقتصاد و  جامعه کرمان، یک قرن پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشت و اینک کرمان در حالی به قرن دیگری از حیات خود پا می‌گذارد که تحولات عدیده‌ای در بخش‌های مختلف را تجربه کرده و سیمای متفاوتی نسبت به آنچه در آغاز سده چهاردهم داشته، پیدا کرده است. وقایع متعدد تلخ و شیرین اجتماعی و دگرگونی‌های اقتصادی فراوانی را به خود دیده و برای دستیابی به دارایی‌ها و دستاوردهای امروزش، هزینه‌های گزافی نیز پرداخت کرده است. در این 100 سال کرمان از ایالتی با جمعیت اندک و اقتصادی محدود به قالیبافی و کشاورزی معیشتی، به استانی با جمعیت چند میلیونی و اقتصاد تحول یافته بر پایه صنعت و معدن، تغییر چهره داده است
کرمان در بستر این سده، مسیر توسعه‏ خود را آرام و تدریجی طی کرده و شرایط آن با گذشت هر دهه از این قرن، متفاوت‌تر شده اما در پایان سده،همچنان دغدغه پایداری و توازن توسعه خود را دارد که برای تحقق آن باید به سده پیش رو چشم داشت. کرمان در سده گذشته بخشی از مسیر را بدون برنامه و چراغ راهی برای توسعه خود طی کرده چنانکه ایران هم از برنامه مشخص و مدونی در اوایل سده، برخوردار نبوده اما در دهه‌های اخیر گام‌های خود به سوی توسعه برنامه‌محور با همه معایب و اشکالاتی که برنامه‌های توسعه داشته‌اند، بلندتر و محکمتر برداشته است. استان کرمان در مقاطع مختلف  از تحولات اقتصادی و سیاسی ایران  اثر پذیرفته و گاه در یک دوره به رهروی می‌ماند که از حرکت بازمانده یا پیشروی چندانی نداشته است. اگر در همه این سال‌ها حساب و کتاب هزینه و دستاورد مسیری که برای توسعه پیموده‌ایم را به تعویق انداخته‌ایم حالا و به بهانه ورود به سده نو، اهمیتی حیاتی دارد تا به  واکاوی و محاسبه در مورد اینکه گذشتگان چه میراثی برای ما به جا گذاشته‌اند و ما به آیندگان چه تحویل خواهیم داد، بپرازیم و مسیرمان را اصلاح کنیم».
در این پرونده مفصل، گفت گوهایی با جعفر رودری، سیدمهدی طبیب‌زاده، مهدی ایرانی کرمانی، حسین مهرابی، سیداحمد علوی و محمد جهانشاهی را خواهید خواند.
***
بخش خواندنی دیگر این سالنامه تحلیلی، میزگرد «اقتصاد کرمان» با حضور محمدرضا باهنر و محسن جلالپور دو چهره سیاسی و اقتصادی نام‌آشنای استان کرمان است که یکی چندین دوره نمایندگی و نایب رییسی مجلس را در کارنامه دارد و دیگری چندین دوره ریاست اتاق بازرگانی کرمان و ایران را. باهنر و جلالپور در این میزگرد از چرخه مخرب تحریم‌ها می‌گویند. این میزگرد با محوریت «تجربه‌ تحریم»» شکل گرفته اما هر دو مهمان حاضر بر  روی یک مساله به شدت اشتراک نظر دارند. آن‌ها هر کدام با زوایه دید متفاوتی، نگران دوره پس از رفع شدن تحریم‌ها هستند.
***
در این سالنامه تحلیلی، پرونده‌ها و گزارش‌های متعدد دیگری با محوریت مسایل اقتصادی و اجتماعی استان کرمان منتشر شده است. در چهار گزارش تحلیلی، به تحولات صنعتی استان کرمان در یک دهه اخیر، جهت‌گیری صنعتی استان، تحولات هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی استان کرمان و میانه گمشده در محیط کسب و کار استان پرداخته‌ایم و در پرونده‌هایی خواندنی، بخش دیگری از مسایل اصلی استان کرمان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در یک پرونده به جمعیت و تأثیر آن بر توسعۀ اقتصادى پرداخته شده است. در پرونده دیگر به وضعیت تجارت استان کرمان با کشورهای همسایه ایران پرداخته‌ایم و نقاط قوت و ضعف این رابطه اقتصادی و تجاری را بررسی کرده‌ایم. در پرونده دیگری از این سالنامه به یکی از موضوعات خبرساز سال 1400 پرداخته‌ایم و چرایی بی‌توجهی به میراث شهری در کرمان را مورد نقد و بررسی قرار داده‌ایم. در بسته تحلیلی دیگری، به نسبت درآمدهای پایدار و ناپایدار شهر کرمان پرداخته شده و بر آسیب‌هایی که اتکا به درآمدهای ناپایدار می‌تواند به بار آورد، متمرکز شده‌ایم. روایتی خواندنی از نیم قرن حضور مهاجران افغان در کرمان نیز در بسته دیگری از این سالنامه، ارایه شده است.
***
همچنین در سالنامه تحلیلی «اقتصاد کرمان» ویژه نوروز 1401، آثار و نوشتاری از علیرضا شکیبایی، سیامک زندرضوی، بهنام سعیدی، محمدجواد رستمی، مهرداد محمدی‌سلیمانی، سعید عظیمی‌فرد، علی اسدی، مرضیه کاربخش، معصومه سعید، حبیب آرین، عمادمحسنی تکلو، بهار زند رضوی، رضا ضیایی، محمدرضا دهقانپور و مجید نعمت‌الهی را می‌خوانید
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4125