printlogo


کمتر از سه درصد طرح‌ها پیشرفت فیزیکی مناسب دارند؛
کندی روند تکمیل نیمه‌تمام‌های صنعتی
کندی روند تکمیل نیمه‌تمام‌های صنعتی
کد خبر: 4135
تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تا پایان دی ماه سال قبل، کمتر از سه درصد طرح‌های صنعتی نیمه‌تمام بیشتر از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.
بر اساس این آمار از بین ۶۱ هزار و ۷۲۹ طرح در دست اجرا تا پایان دی سال قبل، حدود ۵۲ هزار و ۱۴۰ طرح معادل ۷۴.۵ درصد کل طرح‌ها کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ۷۸۱۴ طرح معادل ۱۲.۷ درصد بین ۲۰ تا ۸۰ درصد و ۱۷۷۵ طرح معادل ۲.۹ درصد کل طرح‌ها بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.
سال گذشته مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مسائل مربوط به تحریم و تامین نقدینگی را در بالا بودن تعداد طرح‌های با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۲۰ درصد موثر دانسته و گفته بود که برخی هم اهلیت نداشتند و فقط می‌خواستند زمین را نگه دارند تا گران شود که در این زمینه سختگیری‌ها و مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است.
همچنین بیشترین طرح‌های در دست اجرا، طرح‌هایی با اشتغال ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن بوده که ۳۸ هزار و ۸۷۴ طرح معادل بیشتر از نیمی از کل طرح‌ها را شامل می‌شود. ۱۶ هزار و ۹۶۵ طرح در دست اجرا نیز کمتر از ۱۰ نفر کارکن دارند و تعداد طرح‌های با ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کار کن و بیش از ۱۰۰ نفر کارکن نیز به ترتیب ۳۶۰۷ طرح و ۲۲۸۳ طرح بوده است.
مجموع اشتغال پیش بینی شده در طرح‌های در دست اجرا نیز بیش از یک میلیون و ۷۲۱ هزار نفر است که بیش از ۷۰۴  هزار نفر از آن‌ها در طرح‌هایی با ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن و ۶۷۰ هزار و ۶۶۷ نفر از آن‌ها در طرح‌هایی با بیش از ۱۰۰ کارکن مشغول خواهند شد.
مجموع سرمایه در طرح‌های در دست اجرا تا پایان دی نیز بیش از ۲۲۱۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.
بیشترین طرح‌ها در گروه کانی‌های غیرفلزی
در این میان تا پایان دی ماه سال قبل ۸۴۶۱ طرح در بخش "سایر محصولات کانی‌های غیرفلزی"، ۶۳۹۸ طرح در بخش "ساخت مواد و محصولات شیمیایی" و ۶۱۱۸ طرح در بخش "محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها" در دست اجرا بوده و این سه بخش بیشترین تعداد طرح‌ها را به خود اختصاص داده اند. کمترین طرح‌ها نیز به بخش‌های "جمع آوری، تصفیه و توزیع آب"،  "تولید انرژی"، و "فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و سایر فعالیت‌های مشابه" اختصاص دارد که به ترتیب یک، هشت و ۱۶ طرح در آن‌ها در دست اجراست.
استان‌های محروم میزبان کمترین طرح‌های صنعتی
در میان استان‌ها نیز از بین ۶۱ هزار و ۷۲۹ طرح در دست اجرا، ۴۸۴۹ طرح در یزد، ۴۲۲۱ طرح در خراسان رضوی و ۳۸۳۸ طرح در سمنان در دست اجراست که بیشترین تعداد طرح‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. اما از بین استان‌ها کمترین تعداد طرح‌ها در کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و گیلان با ۳۵۲، ۴۳۴ و ۵۶۸ طرح است.
وضعیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
از بین کل طرح‌ها، در مجموع هشت منطقه آزاد و ویژه اقتصادی فقط ۷۸۱ طرح صنعتی معادل ۱.۳ درصد طرح‌ها، در دست اجراست که برای آن‌ها بیش از ۵۱ هزار نفر اشتغال و ۲۵۴ هزار میلیارد تومان سرمایه پیش بینی شده است.
از بین مناطق آزاد نیز منطقه آزاد چابهار با ۲۴، اروند با ۳۴ و کیش با ۳۵ کمترین تعداد طرح‌ها را در دست اجرا دارند. اما سایر مناطق آزاد یعنی منطقه آزاد انزلی، قشم، ماکو و ارس ۴۷، ۶۵، ۶۲ و ۱۰۴ طرح در دست اجرا دارند و ۴۱۰ طرح در منطقه ویژه اقتصادی در دست اجرا است
در زمینه حوزه فعالیت، نیز "سایر محصولات کانی‌های غیرفلزی" با ۱۲۳ طرح پرطرفدارترین حوزه و "استخراج سایر معادن" با یک طرح، کم طرفدارترین حوزه‌ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند.
این در حالی است که مناطق آزاد و ویژه تجاری با قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی ساده‌تری نسبت به سرزمین اصلی با اهدافی از جمله حمایت از صنعت داخلی کشور، جذب فناوری های نوین در امر تولید، گسترش تولیدات صادرات محور و اشتغالزایی راه‌اندازی شده‌اند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4135