printlogo


پورابراهیمی خبر داد
خسارت ۱۲ هزار میلیارد تومانی به پسته استان کرمان
خسارت ۱۲ هزار میلیارد تومانی به پسته استان کرمان
کد خبر: 4136
نماینده کرمان با بیان اینکه حدود ۱۶۰ هزار هکتار باغ های پسته این استان بویژه در شهرستان های کرمان و راور به دلیل افت دما در روزهای نخست سال جاری دچار سرمازدگی شد گفت: افت دما در این ایام ۱۲ هزار میلیارد تومان به محصول پسته کرمان خسارت وارد کرد.
محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به برگزاری نشست اضطراری با وزیر جهاد کشاورزی درباره سرمازدگی محصولات کشاورزی افزود: جبران خسارت سرمازدگی محصولات کشاورزی باید به نحو مقتضی پوشش داده و اقدامات لازم انجام‌ شود.
وی اظهار داشت: در نشست با وزیر جهاد کشاورزی درخواست کردیم در خصوص بدهی های کشاورزان خسارت دیده که سال های گذشته تسهیلات دریافت کرده و اکنون امکان پرداخت تعهدات را ندارند، تصمیم گیری شود.
پورابراهیمی تصریح کرد: بحث کمک به ایجاد مرکز تخصصی علمی و فناوری با رویکرد دانش بنیان نیز مطرح شد زیرا علیرغم وجود مراکز تخصصی، اقدامات پیشگیری انجام نشده و سرمازدگی هر ساله خسارت های زیادی به کشاورزان وارد می کند که باید در زمینه پیشگیری از این امر اقدام شود.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اعطای کمک از محل اعتبارات ستاد بحران وزارت کشور مسئله دیگری است که باید در رابطه با کشاورزان صورت گیرد، افزود: ایجاد خط اعتباری جدید از محل منابع صندوق توسعه ملی برای اعطای وام به کشاورزان مسئله دیگری بود که در نشست با وزیر جهاد کشاورزی عنوان شد.
وی بیان کرد: در این جلسه مقرر شد طی ۴۸ ساعت آینده تیم تخصصی صندوق بیمه محصولات کشاورزی و مدیرعامل صندوق در همه شهرستان های استان کرمان حضور یافته و آمار میدانی خسارت ها گردآوری و براساس جدول زمان بندی در حد سقف پراخت خسارت ها آغاز شود.
پورابراهیمی بیان داشت: در بحث امهال وام ها نیز مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی گزارش خسارت را طی روزهای آینده به هیات دولت ارسال کند تا موضوع استمهال وام ها به تصویب هیات وزیران رسیده و اعتبار ویژه ای نیز برای بحران سرمازدگی اختصاص یابد و وزارت کشور از محل سرفصل های خود به این بحث کمک کند.
وی تصریح کرد: همچنین مصوب شد ایستگاه هواشناسی با مشارکت بخش خصوصی و حمایت وزارت جهاد کشاورزی در مناطق خاص شهرستان های شمال استان کرمان اضافه شود.
پورابراهیمی بیان داشت: معافیت افزایش قیمت برق مصرفیِ چاه های کشاورزی کشاورزان خسارت دیده در این جلسه نیز تایید شد.
نماینده کرمان و راور در مجلس گفت: مقرر شد با محوریت استاندار کرمان، کارگروه تخصصی مجموعه دانش بنیان استان مرکب از مرکز تحقیقات کشاورزی، مرکز تحقیقات پسته، دانشگاه هایتک، پارک علم و فناوری تشکیل و موضوعات مربوط به استفاده از دانش علمی و تخصصی برای پیشگیری از وقوع سرمازدگی در دستور کار قرار بگیرد.
در این نشست که با حضور معاونان اقتصادی و باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، استاندار کرمان، رییس سازمان جهاد کشاورزی، نائب رییس اتاق بازرگانی استان کرمان، مدیرعامل بانک کشاورزی ایران و رییس صندوق بیمه محصولات کشاورزی برگزار شد، استاندار کرمان گزارش آخرین وضعیت کشاورزی و مدیر جهاد کشاورزی وضعیت باغات غیر پسته و سرمازدگی محصولات را ارائه کرد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4136