printlogo


در گفت وگو با فرماندار بم واکاوی شد
ظرفیت‌های دانش‌بنیان شدن قطب خرمای مضافتی کشور
ظرفیت‌های دانش‌بنیان شدن قطب خرمای مضافتی کشور
کد خبر: 4141
بم به عنوان قطب خرمای مضافتی کشور ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه بهره‌وری‌ها در همین بخش و نیز سایر زمینه ها مانند صنعت، معدن و گردشگری دارد...
این خطه از استان کرمان همچنین به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو بخش خصوصی کشور و نیز از جمله قطب های مهم گردشگری با چند اثر ثبت جهانی به شمار می رود که به گفته فرماندار بم در صورت تلاش برای دانش بنیان کردن فعالیت ها در همه بخش ها و استفاده از ظرفیت های علمی بیشتر مسیر توسعه و بهره وری آن بهبود پیدا می کند.
آنطور که آمارها گواهند سال گذشته افزون بر ۱۰۰ هزار تن صادرات خرما از این خطه نشانگر توانمندی های خاص و منحصر به فرد این منطقه و این درحالی است که همزمان با صادرات این میزان محصول، نیاز بازار داخلی را نیز تامین و به تعادل بخشی بازار بسیار کمک کرده است.
اما هرچقدر از این توانمندی ها صحبت کنیم واقعیت موجود اینکه همچنان محصول خرما خام فروشی زیادی دارد؛ زنجیره های تکمیلی این بخش آنچنان که باید تکمیل نشده و با بهره گیری از توان دانش بنیان ها می توان در بخش فرآوری این محصول بویژه در انواع خرمای درجه ۲ و ۳ به تولید محصولات بسیاری همت گماشت.
بگذریم که ظرفیت های توسعه در این منطقه در بخش های صنعتی و گردشگری نیز خود حرف های بسیاری برای گفتن دارد.
در همین زمینه پای صحبت فرماندار بم نشسته ایم تا به واکاوی مسائل از این منظر بپردازیم؛ هادی شهسوارپور معتقد است که فرآیندهای تولید چه در بخش کشاورزی و چه دیگر بخش های صنعتی و گردشگری را بیش از آنچه که هست در این خطه می توان توسعه بخشید.
فرماندار بم با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روی مسایل اقتصادی تاکید دارند که این امر نشان می‌دهد اقتصاد موضوع بنیادی کشور است گفت: تحقق شعار امسال ما را به سمت عدالت‌محوری و رقابت‌پذیری در تولید نیز سوق می‌دهد که ثمرات بسیاری به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به نامگذاری سال توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین افزود: شهرستان بم با توجه به جایگاه و ظرفیت هایی که دارد می تواند تحولات خوبی در بخش های صنعت، کشاورزی و گردشگری در افق های استانی و کشوری ایجاد کند و بهترین استفاده و بهره را نیز از این نامگذاری داشته باشد.
وی بیان کرد: زمانی که تولید با شرایط دانش بنیان عجین شود، بهره‌وری، اشتغال و صرفه جویی صورت خواهد گرفت و همچنین تولید با کیفیت تری نیز وارد بازار می شود.
فرماندار بم ادامه داد: سه ظرفیت مهم کشاورزی، گردشگری و صنعت در شهرستان بم وجود دارد که اگر از اساس و پایه دانش بنیان شوند تاثیر بیشتری خواهند داشت.
فرآیندهای دانش بنیان تولید کشاورزی
سطح زیر کشت خرما در شهرستان های شرقی استان کرمان از جمله بم ۳۰ هزار هکتار است و خرمای این خطه به ۷۰ کشور دنیا صادر می شود.
به گفته فرماندار بم با توجه به اینکه این شهرستان بزرگترین تولید کننده خرما در کشور است اگر بخواهیم کشاورزی را دانش بنیان کنیم باید تغییرات بهتری در فرآیند تولید محصولات کشاورزی که اینک در حال انجام است ایجاد تا در برداشت، بازاریابی و فروش محصول بهتر عمل شود.
شهسوارپور تاکید کرد: در تولیدات کشاورزی اساس کار ما آب است و اگر بهره وری درستی از آب داشته باشیم می توانیم در کیفیت و کمیت محصولاتمان نیز تحول ایجاد کنیم.
وی اظهار داشت: سال گذشته در حالی بیش از یکصد هزار تُن صادرات خرما داشتیم که نشان می دهد بازار را متعادل کرده ایم و محصولمان در سردخانه ها باقی نماند که موجب خسران و ضرر شود اما اکنون باید روی کیفیت و بازدهی بیشتر محصولات نیز کار کنیم.
فرماندار بم توضیح داد: محصول خرما، خام فروشی دارد اما می توانیم خرماهای درجه دو و سه را به فرآورده هایی مانند قند خرما، شیره و سرکه خرما تبدیل کنیم زیرا استفاده از شکر در محصولات و پخت شیرینی کمتر مورد توجه قرار دارد.
وی با اشاره به ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم تصریح کرد: با وجود منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در بم و گسترش صنایع خودروسازی که بزرگترین قطب تولید کننده بخش خصوصی است توانستیم سال گذشته تولید خودرو را به  ۶۰ هزار دستگاه برسانیم.
وی می گوید امسال نیز بخش خصوصی برنامه دارد تا تولید خودروسازی را به ۲ برابر برساند و همچنین قرار است در سال ۱۴۰۵ به تولید سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو برسد.
شهسوارپور عنوان کرد: یکی از برنامه های امسال، توسعه منطقه ویژه اقتصادی است که با تقاضای ۲ هزار هکتار زمین برای این منطقه موافقت شده است و بزودی الحاق می شود.
فرماندار بم گفت: توسعه منطقه ویژه اقتصادی، همچنین توسعه کارخانه های خودروسازی و نیز قطعه سازی که از سیاست های تولید قطعه در کشور است را به همراه خواهد داشت.
به گفته وی توسعه صنعت علاوه بر تحول در اقتصاد منطقه، اشتغال آفرینی پایدار را به همراه خواهد داشت و از اتلاف آب نیز جلوگیری به عمل می آورد.
شهسوارپور ادامه داد: اگر کشاورزی ما توسعه پیدا کند مصرف آب نیز بالاتر خواهد رفت و با توجه به مشکل کمبود آب و خشکسالی که در سطح کشور وجود دارد باید نگاه ما به بخش صنعت بیشتر باشد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4141