printlogo


در جلسه شورای معادن، مطرح شد
سند نیازمندی زیرساختی استان کرمان تدوین شود
سند نیازمندی زیرساختی استان کرمان تدوین شود
کد خبر: 4150
استاندار کرمان گفت: تمامی نیازمندی‌های زیرساختی استان در یک سند چشم انداز ۲۰ ساله تدوین شود تا به یک سند قابل اجماع برسیم. علی زینی‌وند در نخستبن جلسه شورای معادن استان کرمان در سال جاری افزود: اگر به بحث زیرساخت ها در استان توجه جدی نشود همه برنامه ها و چشم اندازهایی که تعریف کرده ایم به عنوان طرح روی کاغذ می مانند.
وی با بیان اینکه برنامه هایی که در شوراهای معادن، گفت و گو و برنامه ریزی استان تدوین می شود در سطح کشور نیز می توانند اجرایی شوند تصریح کرد: در بحث حقوق دولتی و تفاهم نامه مسئولیت های اجتماعی تاکنون با شرکت مس کارهایی را عملیاتی کرده ایم.
زینی وند با بیان اینکه در حوزه شرکت های دانش بنیان یکی از نقاط تمرکز ما صنعت و معدن است گفت: شرکت ها، کارخانه‌ها و معادن لیستی از نیازمندی هایشان ارایه دهند تا از طریق شورایی که در حوزه شرکت های دانش بنیان تشکیل شده به صورت جدی پیگیری شود.
استاندار کرمان خاطرنشان کرد: محور کل برنامه ها و تجمیع برنامه ها شورای برنامه ریزی و توسعه در استان است.
ظرفیت حوزه دانش بنیان در استان کرمان باید تقویت شود
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست افزود: قانون برنامه ششم یک سال دیگر تمدید شد و می توانیم از تمامی احکامی که در حوزه صنعت و معدن در این برنامه وجود دارد استفاده کنیم.
محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰درصد ظرفیت استفاده از معادن در استان کرمان وجود دارد بیان داشت: با تامین اعتبارات و کمک های لازم به زیرساخت های بخش معادن زغالسنگ در استان براحتی می توانیم در سال‌جاری بین سه تا پنج هزار شغل در این بخش ایجاد کنیم.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کل زغالسنگ بخش دولتی و خصوصی معادل ۲۰ تا ۲۵درصد کک سازی های کشور است تصریح کرد: مشکل خلاء بیمه ای کارگران زغالسنگ در سال‌های گذشته باید مرتفع شود با این مهم حدود سه هزار بازنشسته داریم که براحتی سه هزار نفر دیگر جایگزین این نیروها می شوند.
وی با اشاره به معضلات استان گفت: یکی از معضلات بحث های زیست محیطی در استان است و توسعه بدون زیست محیط ارزش ندارد بلکه توسعه فعالیت ها باید با شاخص های زیست محیطی است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس‌ شورای اسلامی خاطرنشان کرد : کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری ظرفیت های باید در شاخص های دانش بنیان نیز دیده شود.
پورابراهیمی با بیان اینکه بزرگترین ذخایر مس در ایران است گفت: رتبه پنجم ذخایر مس معدنی در دنیا و رتبه ۱۹ تولید مس در دنیاست.
وی با تاکید بر اینکه امسال در استان کرمان باید سال تحول در تولید صنعت مس در استان و کشور باشد افزود: رییس سازمان انرژی اتمی موافقت کرده در شهرستان راور موضوع بحث معدنی در حوزه های ثبتی با رعایت مسایل امنیتی و تخصصی انجام شود.
وجود ٧٠٢ پروانه بهره برداری معدنی در استان کرمان
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان نیز در این جلسه افزود: اگر امسال در حوزه ظرفیت های مالی قانون بودجه معادن برنامه ریزی داشته باشیم‌ گام های بلندی را در حوزه اقتصادی وحتی اجتماعی استان در راستای شعار سال می‌توانیم برداریم.
 مهدی حسینی نژاد با بیان اینکه یکی از فرصت های استثنایی برای استان کرمان بند هفت تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ باموضوع سرمایه گذاری، تکمیل واحدهای بیمه، تمام ظرفیت های بنگاه‌های تولیدی و همچنین حمایت از پروژه های دانش بنیان است گفت: از این تبصره می توانیم از سهم و حقوق دولتی در بهره وری استفاده کنیم.
وی از پیش بینی رشد ۷.۷ درصدی استان کرمان در حوزه سیاست گذاری و هدف گذاری کلان در سال ۱۴۰۱ خبرداد و افزود: براساس آمایش سرزمینی رشد استان در حوزه های معدن ۱۲ درصد، صنعت ۹.۵ درصد، کشاورزی چهار درصد و خدمات ۶.۶ درصد پیش بینی شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان با بیان اینکه ٧٠٢ پروانه بهره برداری معدنی در استان کرمان داریم گفت: از این تعداد ۴۷۸پروانه بهره برداری فعال و ۲۲۴ پروانه غیرفعال و فاقد اعتبار هستند که باید از طریق مزایده فعال شوند.
حسینی نژاد با بیان اینکه یکهزار و ۷۳۸ پروانه بهره برداری صنعتی در شمال استان کرمان داریم افرود: از این تعداد بالای ۴۵ درصدواحدها فعال و ٣٩١ واحد راکد هستند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان با اشاره به اینکه وضع موجود آب مصرفی در این حوزه ۷۰ میلیون مترمکعب است بیان داشت: تا افق ۱۴۰۵، برای پروانه های که به بهره برداری می رسد ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب مصرفی نیاز داریم.
حسینی نژاد خاطرنشان کرد: تا افق ۱۴۰۵، سه هزارو ۶۵۶مگاوات برق و بالای ۱۱ میلیون مترمکعب گاز نیاز داریم که باید برای آنها فکر اساسی شود.
نخستین جلسه شورای معادن با هدف برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت شورای معادن در بودجه سال ۱۴۰۱ بویژه قانون ماده ۱۴ برای استفاده در زیرساخت های استان و فراهم شدن زمینه  توسعه پایدار در استان کرمان برگزار شد.
در این نشست مقرر شد که در جلسه بعدی شورای معادن استان مدیرعامل شرکت صنایع مس حضور داشته باشد تا برنامه توسعه شرکت مس در استان کرمان در سال جدید را توضیح دهد.
همچنین مقرر شد از ظرفیت شرکت های بزرگ که فعالیت های زیست محیطی و بهره وری دارند استفاده کنیم تا مشمول معافیت دولتی شوند
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4150