printlogo


مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان خبر داد:
راه‌اندازی شش دفتر ثبت ملی آثار در کرمان
راه‌اندازی شش دفتر ثبت ملی آثار در کرمان
کد خبر: 4179
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از راه‌اندازی شش دفتر ثبت ملی آثار در این استان با توجه به تعدد آثار در حوزه‌های منقول و غیرمنقول، طبیعی و ناملموس خبر داد.
فریدون فعالی اظهار کرد: این دفاتر در منطقه شمال (کوهبنان، زرند و راور)، منطقه جنوب (جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، قلعه‌گنج و فاریاب)، منطقه شرق (بم، نرماشیر، فهرج و ریگان) و منطقه شمال غرب(رفسنجان، انار و شهربابک) و منطقه غرب (سیرجان، رابر، بافت و ارزوییه) و منطقه کرمان راه‌اندازی شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: با توجه به تعدد آثار در حوزه‌های مختلف آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی- فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیای تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی- تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آواها و مهارت‌ها و شیوه‌های پخت غذاهای سنتی و...) راه‌اندازی دفاتر مذکور در سطح استان از ضروریات است.
وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های شهرستان‌ها و پهناوری جغرافیایی استان کرمان وجود تنها یک حوزه در کرمان برای ثبت ملی آثار تاریخی کافی نیست و لازم است هر حوزه به صورت جداگانه آثار تاریخی حائر شرایط را شناسایی و مورد بررسی قرار دهد و سپس پرونده آنها به مرکز استان کرمان ارسال شود.
فعالی ادامه داد: آثار ارسالی به دفتر منطقه کرمان مورد مطالعه و بررسی دوباره قرار خواهند گرفت و در نهایت به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال می‌شوند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان به تشکیل شورای ثبت آثار در این استان اشاره کرد و گفت: برای ثبت آثار واجد شرایط این استان از اعضای شورای ملی ثبت برای حضور در کرمان دعوت به عمل خواهیم آورد.
وی به وجود 7 اثر جهانی، 700 اثر ملی و 7 هزار اثر شناخته شده در این استان تاکید کرد و افزود: باید نهضت ثبت آثار در این استان به‌وجود آید و این استان به عنوان پایتخت آثار ثبت شده معرفی شود.
فعالی خاطرنشان کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای ثبت آثار مناطق مختلف استان کرمان نیاز به همکاری مسئولان و دست‌اندرکاران مرتبط با میراث‌فرهنگی دارد که امیدواریم این هم‌افزایی و همیاری موجب ثبت هر چه بیشتر آثار واجد شرایط شود.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4179