printlogo


شهردار کرمان مطرح کرد:
اجرای »تقاطع شرف‌آباد» منوط به تکمیل مطالعات
اجرای »تقاطع شرف‌آباد» منوط به تکمیل مطالعات
کد خبر: 4181
شهردار کرمان، مطالعات پروژه تقاطع «شهید حاج یونس زنگی‌آبادی»(شرف‌آباد) را ناکافی دانست.
سعید شعرباف، در نشست علنی کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان که به‌منظور بررسی تقاطع شهید حاج یونس زنگی‌آبادی(شرف‌آباد) و با حضور چند تن از کارشناسان و اساتید دانشگاه در رشته‌های معماری شهرسازی و حمل‌ونقل و ترافیک، در محل ساختمان شورا برگزار شد، ضمن تشکر از شورا به‌خاطر برگزاری این جلسه‌، گفت: در این زمینه نظر اعضای شورا برای ما مطاع است، اما تا زمانی که به این یقین نرسیم که مطالعات کامل است، هزینه نخواهیم کرد.
وی افزود: امیدوارم این فرایند در مورد سایر پروژه‌های شهری هم ادامه پیدا کند.
شعرباف تصریح کرد: در مورد تقاطع‌های غیرهم‌سطح در کرمان یک موضوع غیرفنی وجود دارد و آن هم این است که یک پل‌ساز خوب در کنار شهرداری بوده که به‌صورت تهاتری، تقاطع غیرهم‌سطح می‌سازد و این مسئله باعث شده درواقع برای یک دکمه کت بدوزند.
شهردار کرمان ادامه داد: این موضوعی است که به لحاظ پرستیژ اجتماعی و شأنیت برای شهرداران مهم است و همه شهرداران را برای ساخت تقاطع غیرهم‌سطح وسوسه می‌کند.
شعرباف خاطرنشان کرد: خیلی اوقات دلایل ساخت تقاطع‌های غیرهم‌سطح را نباید در موضوعات فنی جست‌وجو کرد؛ حداقل در کرمان خاستگاه دیگری داشته است.
وی با اشاره به اینکه درخصوص تقاطع «شهید حاج یونس زنگی‌آبادی»(شرف‌آباد)، به یک تصمیم‌گیری چندمعیاره نیاز داریم، یادآور شد: در موضوعات مطرح‌شده، مرتب از معیارها و گزینه‌های جدید بحث می‌شود، الآن هم گزینه‌ها و هم معیارها فراتر از نکاتی است که مشاور بررسی کرده است؛ در حالی‌که به‌راحتی می‌توانستیم کار چندمعیاره‌ای انجام دهیم.
شهردار کرمان با اشاره به معیار تبعات اجتماعی، افزود: خیلی از نکاتی که مطرح می‌شود، مطالعات تابع سفر مبدأ و مقصد است که در دنیا وجود دارد و می‌توانست در مطالعات گنجانده شود.
شعرباف با اشاره به اهمیت مطالعات اقتصادی و تملک‌ها برای خیابان «۲۴ آذر» و اثرات شهرسازی اجتماعی، خاطرنشان کرد: این مجموعه دیگر کمربندی نیست، یک بزرگراه است و چه بخواهیم یا نه، دارد آرام‌آرام در این شهر، نقش اجتماعی بازی می‌کند.
وی افزود: در بزرگراه شمالی شهر کرمان، در دوره گذشته پارک اجرا شده، این یعنی فضای اجتماعی دیده شده و باید در طرح‌هایی که برای این نقطه طراحی می‌شود، این نکته را لحاظ کنیم.
شهردار کرمان درخصوص نواقص مطالعاتی طرح، بیان کرد: گزینه‌ها کامل نیست؛ امروز مطرح می‌شود ورودی بلوار «جهاد» را حذف کنیم؛ چند گزینه شبیه‌سازی نشده؛ گزینه‌های عدم اجرا تا دو سال آینده و ارائه جایگزین ترافیکی، دیده نشده و اگر این معیارها به‌روز شود، می‌توانیم تصمیم درستی بگیریم.
شعرباف تصریح کرد: اجرای تقاطع غیرهمسطح شهید حاج یونس زنگی‌آبادی، ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که با این رقم می‌شود کل ناوگان اتوبوسرانی کرمان را نوسازی کرد.
وی با اشاره به اینکه این پروژه در مطالعات طرح جامع ترافیک نیامده و داده‌های آن مربوط به سال‌های ۹۳ و ۹۵ است، افزود: منابع نامحدودی نداریم و اجرای چنین پروژه‌ای باید در کنار سایر موضوعات ترافیکی شهر اولویت‌بندی شود.
شهردار کرمان با بیان اینکه میزان داده‌ای که امروز مطرح می‌شود، برای ساخت پروژه‌ای با این حجم هزینه، کفایت نمی‌کند، یادآور شد: نظر اعضای شورا برای ما مطاع است، اما تا زمانی که به این اتقان نرسیم که مطالعات کامل است، هزینه نخواهیم کرد.
کوروش افضلی، دکترای شهرسازی نیز در این نشست بیان کرد: این رینگ احتیاج به سرعت بالا و حرکت روان دارد و تمام اینها به داده‌های مطالعاتی حمل‌ونقل و ترافیک کرمان برمی‌گردد.
وی افزود: فکر نمی‌کنم در مورد لزوم سرعت بالا و روانی حرکت در رینگ شهر بحثی باشد، مسئله این است که چرا حرکت تقاطع «شرف‌آباد» به بلوار «جهاد» بیفتد؟ «جهاد» یک خیابان محله‌ای است.
افضلی خاطرنشان کرد: برای روانی حرکت نیاز به اصلاح هندسی در سه سطح پایین، هم‌کف و غیرهم‌سطح دارد.
مریم فدایی‌قطبی، دکترای معماری و شهرسازی نیز با بیان اینکه مسئله این است که بزرگراه آزاد باشد و حرکت در آن روان باشد و به تقاطع برنخورد، افزود: مسئله بالاتر این است که در چندین نقطه این اتفاق افتاده، اسم اینجا سه‌راه بوده، چطور تبدیل به تقاطع شده؟ در محدودۀ «الله‌آباد» هم همین اتفاق افتاده؛ آنجا هم سه‌راه بوده، چرا تبدیل به تقاطع شده؟ این یک جریان است که حاشیه دائم می‌خواهد خودش را در مرکز وارد کند.
وی، در مورد حل مسئله تقاطع «شرف‌آباد» به چند مسئله اشاره کرد و گفت: یک مسئله این است که طرح روگذر، از «شرف‌آباد» به «جهاد» است و روی بزرگراه نمی‌افتد؛ تقاطع، هشت جهت حرکت دارد و از این حرکت‌ها فقط یکی با اصلاح هندسی قابل‌حل نیست.
این دکترای معماری و شهرسازی افزود: آیا لازم است حرکت از «شرف‌آباد» به «جهاد» مستقیم اتفاق بیفتد و از یک منطقه دیگر مثل «شرف‌آباد» و «زنگی‌آباد»، جمعیت را وارد یک خیابان تجاری و محلی کنیم؟ ما که داریم بزرگراه «شهید سپهبد قاسم سلیمانی» را می‌سازیم، چرا دوباره از اینجا ورودی برای شهر تعریف کنیم؟
فدایی‌قطبی خاطرنشان کرد: یکی از اصول علم شهرسازی این است که نباید مسیر تردد اتومبیل را تسهیل کنیم، اتومبیل باید طی سلسله‌مراتبی وارد شهر شود؛ از بزرگراه وارد خیابان‌های اصلی و سپس وارد خیابان‌های محلی شود.
وی ادامه داد: به‌دنبال این، تقاضای مشابهی برای «الله‌آباد» هم شکل می‌گیرد؛ نمی‌توانیم شهر را به این ترتیب به هم وصل کنیم و گسترش دهیم.
این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: مشاور، عوارض و تبعات اجتماعی را در نظر نگرفته و من به‌عنوان یک شهرساز معتقدم کسی که سوار اتومبیل شخصی است، باید در اولویت چندم مدیریت شهری باشد و حمل‌ونقل عمومی باید در اولویت باشد.
فدایی‌قطبی تصریح کرد: مگر در این تقاطع دوربرگردان کم داریم؟ تقاطع «الله‌آباد» از بزرگ‌ترین معضلات ماست. پشت چراغ قرمز «زنگی‌آباد» مگر چقدر اذیت می‌شویم؟ کمی باید صبر کنیم. اگر چراغ قرمز آزاردهنده است، آن را بردارید و بگذارید همان سه‌راهی که بود، باشد.
سپس، ندیمی، دکترای حمل‌ونقل و ترافیک، با بیان اینکه اگر براساس علم و آیین‌نامه رفتار شود، مشکلات و حرف و حدیث‌ها کمتر است، افزود: صحبت دکتر فدایی درست است؛ از این طرح می‌توان به‌طور موضعی دفاع کرد، اما درون یک شبکه و بستۀ کلی، خیر؛ چراکه وقتی مطلوبیت را بالا می‌برید،  تقاضا زاییده می‌شود، اما ظرفیت چه؟ آیا می‌توان مدام ظرفیت را افزایش داد؟
وی با اشاره به ناچیز بودن بودجه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی تسهیل فضا برای حمل‌ونقل شخصی، مشکل را دوچندان می‌کند؛ وقتی هنوز بستر مناسب برای حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه و پیاده، فراهم نشده، نباید فضا را برای تردد خودروهای شخصی بازتر کرد.
این دکترای حمل‌ونقل و ترافیک، در اختیار گذاشتن زمین برای چنین طرح‌هایی را نادرست دانست و افزود: وقتی دیگران از بیرون به شهر کرمان نگاه می‌کنند، از شدت پراکندگی ساخت‌وسازها تعجب می‌کنند. ببینید چقدر زمین‌های خالی در هر بخش از شهر وجود دارد؟ اینکه با این وجود باز می‌خواهیم شهر را گسترده کنیم، جای تعجب است.
ندیمی با بیان اینکه اگر اساس مطالعات، علمی و دانشگاهی باشد، قابل دفاع خواهد بود، افزود: طرح جامع، اولویت‌های دیگری مثل حمل‌ونقل عمومی را هم دارد، اما آیا برای آنها هم بودجه اختصاص داده می‌شود؟
سپس، رامین ارجمندکرمانی، دکترای معماری و شهرسازی و عضو سابق شورای شهر کرمان بیان کرد: یکی از موضوعات شورای پنجم، آزادسازی رینگ اصلی شهر کرمان شامل مسیر بزرگراه «آیت‌الله خامنه‌ای» و بزرگراه «امام رضا(ع)» بود.
وی افزود: براساس تمام آیین‌نامه‌ها هرچقدر مخالف خودرو باشیم، باید تعریف منطقی و صحیحی از ترافیک شهر داشته باشیم.
این دکترای معماری و شهرسازی خاطرنشان کرد: وقتی یک رینگ بزرگراهی داریم، منطق ایجاب می‌کند حرکت مطلوب و مناسبی داشته باشیم و به همین دلیل انجام مطالعات مربوط در دستور کار قرار گرفت؛ ابتدا شهرداری تقاطع هم‌سطح و دوربرگردان را تعریف کرد که موافقان و مخالفانی داشت و قرار شد مشاور بگیریم که مشاور «گارنو» انتخاب شد.
ارجمندکرمانی ادامه داد: پس از بررسی و آمارگیری، به این نتیجه رسیدند که اگر بخواهیم مسئله سه‌راهی «شرف‌آباد» را با دوربرگردان‌های هم‌سطح حل کنیم، خیلی بدتر از وضع موجود می‌شود.
وی تاکید کرد: باید راه‌حلی اندیشیده شود و مهم‌تر از نقد، ارائه راه‌حل است. اینکه تقاطع را تبدیل به سه‌راهی کنیم، همین الآن هم می‌توان اجرا کرد و تبعات آن را بررسی کرد.
عضو سابق شورای شهر کرمان با اشاره به ارتباط «شرف‌آباد»، «الله‌آباد» و «زنگی‌آباد» با ابتدای بلوار «جهاد» و هم‌آوایی و ارتباطی که به لحاظ کاربری کشاورزی دارند، یادآور شد: اگر ترافیک را به پل «کوثر» منتقل کنیم و مردم مجبور باشند دور بزنند و برگردند، نارضایتی اجتماعی را در پی خواهد داشت.
ارجمندکرمانی با تاکید بر اینکه مباحث تئوریک را باید با مباحث اجرایی با هم در نظر گرفت، افزود: مشاور درخصوص تقاطع غیرهم‌سطح هم کار کرد و تأثیری که روی سایر تقاطع‌ها می‌گذارد، بررسی شد و نهایتاً آلترناتیوهایی داده شد.
وی ادامه داد: کارشناسی انجام شده، شاید با یک‌سری از تغییرات بشود تبعات منفی را به حداقل کاهش دهیم، اما حذف آن، هزینه‌های انجام پروژه را بالا می‌برد و نارضایتی‌ها بیشتر می‌شود.
عسکری، دکترای شهرسازی نیز با بیان اینکه اولویت باید آزادسازی رینگ شهر باشد، خاطرنشان کرد: گزینه اول باید این باشد که تقاطع بسته شود و حرکت‌ها روی دو پل مجاور بیفتد.
وی با بیان اینکه ما نباید فقط حال حاضر را ببینیم، افزود: در طرح جامع یک نرخ رشد داریم که در کرمان سالانه ۲.۱ درصد است؛ باید برای ۱۰ سال آینده شبیه‌سازی انجام شود که اگر تقاطع هم‌سطح یا غیرهم‌سطح اجرا شود، وضعیت به چه شکل خواهد شد.
این دکترای شهرسازی یادآور شد: هرچه عرضه را بیشتر کنیم، تقاضا را بالا می‌بریم؛ بنابراین، حتی اگر طرح جامع، ساخت تقاطع غیرهم‌سطح را تأیید کرد، باید اولویت آن را نسبت به توسعه حمل‌ونقل عمومی یا هوشمندسازی تقاطع‌ها بسنجیم.
مشاور گارنو نیز در این نشست، بیان کرد: در مورد بستن تقاطع مطالعه نشده، اما ظرفیت ترافیکی تقاطع غیرهم‌سطح «کوثر» در حال حاضر نیز به‌خصوص در ساعات اوج ترافیک تکمیل است؛ تملک در لوپ‌های پل «کوثر» با توجه به گران بودن زمین‌ها، خیلی کم انجام شده و لوپ‌ها در حداقل شعاع گردشی هستند و ظرفیت ترافیک مازاد را ندارند.
کیانی افزود: بستن تقاطع، معضلات ترافیکی خود را دارد؛ ضمن اینکه پل ولایت و پل «کوثر»، جواب‌گوی حجم ترافیکی که به آن اضافه شود، نیستند؛ برای بستن تقاطع، باید آنالیز ترافیکی انجام دهیم
در ادامه، رییس کمیسیون بودجه و منابع پایدار شورا بیان کرد: ما مسئول روح و روان و رفاه مردم هستیم و باید پاسخگوی تقاضاهای مردم باشیم؛ بحث خیابان‌گردی و خودروگردی نیست، بحث نیاز مردم و پاسخگویی به مشکلات مردم مطرح است.
حسین چناریان افزود: افزایش ترافیک موجب افزایش فشار روانی بر مردم و افزایش خشونت اجتماعی می‌شود؛ باید دیدگاه‌های کارشناسی در جهت افزایش رفاه حال مردم را هم  در نظر بگیریم و زمان و هزینه سفر شهروندان را کاهش دهیم.
سپس، رییس کمیسیون حقوقی شورا این سوال را مطرح کرد: چگونه کارشناسی انجام شده که این موضوع را در نظر نگرفته‌اند که چطور در طرح تفصیلی به فاصله سه کیلومتر، سه تقاطع تعریف شده؟
محمد امینی‌زاده افزود: ما می‌خواهیم نیاز مردم را به‌صورت کارشناسی‌شده و علمی و نه عوام‌گرایانه، برطرف کنیم. چند تقاطع شلوغ دیگر هم در شهر داریم، آیا پاسخ همه آن‌ها باید تقاطع غیرهم‌سطح باشد؟
محمدرضا کمساری، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا نیز بیان کرد: مشکل اصلی این است که اطلاعات دقیق و به‌روز نداریم؛ طرح نهایی باید به‌گونه‌ای باشد که خللی در فضاهای اجتماعی و زندگی مردم ایجاد نکند.
سپس، کیانی، مشاور طرح با اشاره به اینکه براساس طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک، بین «شرف‌آباد» و بلوار «جهاد» باید یک تعاملی باشد، افزود: براساس سناریوهای دیده‌شده، دوربرگردان هم‌سطح، میزان تصادفات را بالا می‌برد و مشکلات آیین‌نامه‌ای دارد، اما تقاطع غیرهم‌سطح، تمام گردش‌ها را تأمین می‌کند و توزیع ترافیک‌اش خیلی بهتر است.
محمود بابایی، نایب‌رییس شورا نیز خاطرنشان کرد: شهر باید اصولی و به‌تدریج رشد کند؛ در مورد این طرح باید ببینیم پیوستگی حرکت اولویت دارد یا روانی حرکت؟
سپس، ارجمندکرمانی با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در تقاطع‌ها، مسئله تملک است، خاطرنشان کرد: اینکه تقاطع غیرهم‌سطح «۹ دی» هنوز ناقص است و مشکلات زیادی نسبت به گذشته به وجود آورده، به دلیل عدم تکمیل تملک‌های آن است؛ پل «شهدای خلبان» نیز بیش از هفت سال است مشکل تملک دارد و به همین دلیل اجرا نشده است.
وی افزود: در مورد طرح «24 آذر» هم یکی از موارد اصلی این است که امتداد آن که قرار است به «شرف‌آباد» متصل شود، تملک‌های وسیعی نیاز دارد که اجرای تقاطع «24 آذر» را زمان‌بر می‌کند.
منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا که مدیریت این نشست را بر عهده داشت، در پایان، ضمن تشکر از حضور کارشناسان و شهردار کرمان، گفت: نظرات کارشناسی مطرح‌شده، قطعاً در تصمیم‌گیری شورا تأثیر دارد.
لازم به ذکر است؛ در نهایت مقرر شد در جلسه عصر سه‌شنبه کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان، درخصوص اجرا یا عدم اجرای این پروژه تصمیم‌گیری شود.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4181