اوایل سال گذشته بود که در بیلبوردهای تبلیغاتی یک شاسی بلند پیشرفته و جدید نمایان شد و حدس و گمانها در مورد ورود محصولی متفاوت و منحصربه فرد به بازار ایران قوت گرفت.
اما پیش از رونمایی از این خودرو، شاهد رونمایی از برند جدیدی به نام فونیکس بودیم که نشان از عزم شرکت مدیران خودرو برای عرضه دسته متنوعی از محصولات رده بالا و لوکس به بازار ایران داشت، نه فقط یک محصول خاص. به هر روی، Tiggo ۸ Pro برگ برنده فونیکس برای ورود به بازار شاسی بلندهای لوکس است، بازاری که همیشه تشنه محصولات جدید و البته باکیفیت است.
تجهیزات
تیگو ۸ پرو به انبوهی از تجهیزات ایمنی و رفاهی مجهز است. از این تجهیزات میتوان به شش کیسه هوا، آینههای جانبی بازشونده و تاشونده بهصورت خودکار در هنگام روشن و خاموش کردن خودرو، سقف پانوراما، فرمان دیکات، بازشدن برقی دربِ باک بنزین، کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پردهای، سیستم ترمز ضدقفل، توزیعکننده الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کمک حرکتی خودرو در سربالایی و کنترل حرکت خودرو در سرپایینی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک، سیستم نظارت بر فشار باد لاستیکها، سیستم هشدار نقاط کور، ترمز پارک برقی و اتوهلد، چراغهای مخصوص روز، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، سنسور باران، چراغهای تمام LED، استارت دکمهای، دنده پشت فرمان، تهویه مطبوع دوگانه با فیلتر N۹۵ ضد ورود ویروس به کابین، باز شدن برقی صندوق عقب با حسگر سوئیچ، شارژر وایرلس و کول باکس اشاره کرد.
قلب تپنده فونیکس تیگو ۸ پرو
فونیکس تیگو ۸ پرو به پیشرانه ۶/ ۱ لیتری توربوشارژ با حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر مجهز است. جعبه دنده نیز از نوع اتوماتیک دو کلاچه است و قابلیت ایجاد هفت دنده را در حالت تیپ ترونیک دارد. هماهنگی پیشرانه و گیربکس بسیار رضایتبخش بوده و باعث میشود تا تیگو ۸ پرو در کمتر از ۱۰ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. پیشتر در تستهای صورت گرفته در پیست آزادی تهران، تیگو ۸ پرو در درگ با هیوندای سانتافه پیروز میدان بوده و در درگ با رنو کولئوس نیز سربلند بیرون آمده بود. سیستم تعلیق این خودرو در جلو مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است. در کنار سیستمهای کنترل پایداری، سیستم تعلیق عملکرد مناسبی در پیچها دارد. حتی با خاموش کردن سیستم کنترل پایداری، با بیش یا کمفرمانی خاصی مواجه نمیشویم. سیستم فرمان از نوع برقی است و عملکرد مناسبی دارد. در معابر شهری و همچنین هنگام مواجهه با چالهها و دستاندازها، عملکرد سیستم تعلیق معقول است و کوبش خاصی مشاهده نشد. بسیاری از ضربات وارده توسط سیستم تعلیق و اجزای آن دفع شد.
مدیریت حرکت یا TJA، پرکاربردترین در ترافیکها
با فعالسازی این دستیار دوستداشتنی، در ترافیکها نیازی به استفاده دائمی از پدال گاز و ترمز نیست. تیگو ۸ پرو در بازه سرعت از صفر تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت، امکان افزایش و کاهش سرعت و همچنین توقف کامل را با فعالسازی TJA دارد. البته همه این پارامترها متناسب با سرعت خودروی جلویی تنظیم میشود و امکان برخورد با آن عملا وجود ندارد. با فعالسازی TJA در ترافیکهای شهر شلوغی مثل تهران، راننده عملا از خستگی و استرس مفرط ناشی از ترافیک در امان خواهد بود. در تستهای صورت گرفته، بارها این دستیار در موقعیتهای مختلف (در بازه مجاز صفر تا ۶۰ کیلومتر) مورد بررسی قرار گرفته است. واکنشپذیری فونیکس تیگو ۸ پرو نسبت به خودروی جلو مناسب ارزیابی شده و خطایی مشاهده نشده است.
رانندگی بدون دخالت دست
از دیگر دستیارهای دوستداشتنی و هوشمند فونیکس تیگو ۸ پرو میتوان به LKA اشاره کرد. با فعالسازی آن، رایانه مرکزی اختیار حفظ فونیکس تیگو ۸ پرو بین خطوط و فاصله با خودروی جلویی را به عهده میگیرد و راننده امکان رها کردن فرمان را دارد. البته در بزرگراهها و جادههای بین شهری، از این فناوری میتوان به مراتب استفاده بهتر و مفیدتری برد.
کروز کنترل تطبیقی
کروز کنترل هوشمند این امکان را میدهد تا در کنار تنظیم سرعت مورد نظر، فاصله خودرو را نیز با خودروی جلویی تنظیم کند. در روز تست، در نقاط مختلف تهران با سرعتهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. زمانی که فاصله با خودروی جلویی مناسب است، فونیکس تیگو ۸ پرو با سرعت تنظیم شده به حرکت ادامه داد. اما هنگامیکه سرعت خودروی جلویی کاهش یافت، سرعت تیگو ۸ پرو نیز کاهش یافت تا کماکان فاصله امن با خودروی جلویی حفظ شود. از دیگر دستیارهای دوستداشتنی تیگو ۸ پرو میتوان به تابلوخوان و ترمز اضطراری اشاره کرد.