printlogo


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد
سهم بنگاه‌ها از پرداخت مالیات کاهش می‌یابد
سهم بنگاه‌ها از پرداخت مالیات کاهش می‌یابد
کد خبر: 4316
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب و اجرایی شدن قوانین مالیات بر عایدی و مالیات بر درآمد افراد، سهم بنگاه‌ها از پرداخت مالیات کاهش می‌یابد تا شاهد تاثیرگذاری بیشتر آنها در توسعه کشور باشیم.
محمدرضا پورابراهیمی در کارگاه آموزشی تبیین و تفسیر قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده با حضور اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان، با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 70 درصد میزان مالیات وصولی از محل حقوقی ها و حدود 30 درصد از اشخاص حقیقی است، افزود: راهبرد ما در دوره فعلی فعالیت مجلس افزایش دو پایه جدید مالیاتی برای کنترل و مدیریت سوداگری و بازارهای غیرمولد است.  
وی ادامه داد: قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهمترین پایه های مالیاتی در اقتصاد کشورها بوده که متاسفانه سال ها در کشور ما به دلایلی مورد استفاده قرار نگرفته است اما امیدواریم این قانون به صورت کامل اجرایی شود. پورابراهیمی، اظهار کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده سال ها به صورت آزمایشی در دستور کار دولت قرار داشت و پس از 5 سال، لایحه این قانون به مجلس آمد و حدود 4 سال کار کارشناسی با حضور نمایندگان مختلف بخش خصوصی و مرکز پژوهش های مجلس انجام شد و در نهایت در 12 دی ماه 1400 ابلاغ و یک روز بعد لازم الاجرا شد. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در اصلاحات جدید این قانون، بخش عمده ای از دغدغه های بنگاه های اقتصادی برطرف شده اما همچنان شاهد مشکلاتی به دلیل اجرای قانون قبلی وجود دارد.
اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده با مشارکت بخش خصوصی

در ادامه نایب رئیس اتاق کرمان در این کارگاه آموزشی گفت: برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده حتما باید سامانه صندوق های مکانیزه عملیاتی تا مشکلات قبلی برطرف شود. جلیل کاربخش بیان کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده اولین قانون مالیات ها در کشور بود که با مشارکت بخش خصوصی به ویژه اتاق کرمان بررسی و اصلاح شد و در قانون فعلی بیش از 80 درصد مطالبات فعالان اقتصادی گنجانده شده اما هنوز اجرایی نشده است.
وی اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در این قانون موارد مربوط به حوزه دادرسی مالیاتی بود که خوشبختانه سازمان دادرسی کشور شکل گرفته و ادارات کل دادرسی در استان ها نیز فعال شده اما برای اجرای همین دادرسی مالیاتی اشکالاتی وجود دارد و باید سامانه ای طراحی و اجرا شود. نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران گفت: نمایندگان مجلس به مردم قول داده بودند که در قانون جدید مشکلات مالیاتی برطرف شود اما اکنون مشکلاتی وجود دارد و ما سعی کردیم در این کارگاه به تبیین و تفسیر قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان،گفتنی است در این کارگاه آموزشی"عبدالرضا ارسطو" عضو کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، به بیان مباحث آموزشی در سرفصل هایی مانند ماخذ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، معافیت های نظام مالیات بر ارزش افزوده، تکالیف مودیان و سازمان امور مالیاتی و جریمه ها و مشوق های مالیاتی پرداخت.

 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4316