printlogo


معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان کرمان خبر داد
22میلیارد تومان تسهیلات برای فعالان صنایع‌دستی
 22میلیارد تومان تسهیلات برای فعالان صنایع‌دستی
کد خبر: 4349
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: در سال گذشته رقم 22 میلیارد تومان تسهیلات 4 درصد مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع دستی در استان اعطا کردیم و حدود هزار نفر از این طریق اشتغالزایی داشتیم.
حسین زاده در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره ملی استارتاپ های گردشگری و صنایع دستی در رفسنجان اظهار کرد: 1000 هنرمند فعال در حوزه صنایع دستی در شهرستان رفسنجان فعال هستند که 700 نفر آنها در رشته پته دوزی و 300 نفر در سایر رشته ها مشغولند.
وی بیان کرد: مهمترین رشته های صنایع دستی در رفسنجان پته دوزی، قلم زنی روی مس، تراش سنگهای قیمتی و .. است. سال گذشته اعطای تسهیلات قرض الحسنه از محل امتیاز معین های اقتصادی به هنرمندان صنایع دستی رفسنجان رقم یک میلیارد و 200 میلیون تومان بوده و تبصره 18 نیز تا پایان تیرماه 13 نفر به مبلغ 700 میلیون تومان معرفی شدند.
وی خاطرنشان کرد: 200 نفر از هنرمندان صنایع دستی رفسنجان بیمه تامین اجتماعی هستند که یک پنجم هنرمندان این رشته را شامل می شوند که البته بیمه مشکلات خاص خود را دارد که در سطح ملی پیگیری هستیم که این مسئله حل شود.
حسین زاده با بیان اینکه هنرمندان می توانند از ظرفیت بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر استفاده کنند که کاملاً قانونمند است، افزود: صنایع دستی سرمایه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بی نظیری بوده و اشتغالزا است و می توانیم آسیبهای اجتماعی را کاهش دهیم.
وی جلوگیری از مهاجرت، دوستدار محیط زیست، ایجاد ارزش افزوده حتی تا هزار درصد، عدم ارزبری و زودبازده، را از جمله مزیت های رشته صنایع دستی برشمرد و گفت: پیشنهاد می کنیم برنامه های پژوهشی و برنامه مطالعاتی پنج ساله برای رفسنجان تدوین شود.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه در حوره صنایع دستی دو نوع سرمایه گذاری داریم، افزود: سرمایه گذاری روی زیرساخت ها و ایجاد بازارچه و موزه که در این زمینه جا دارد از شهرداری رفسنجان برای احداث بوستان گردشگری قدردانی کنم.
حسین زاده سرمایه گذاری روی افراد توانمند را بخش دیگری از این سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی دانست و گفت: در سال گذشته رقم 22 میلیارد تومان تسهیلات 4 درصد مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع دستی در استان اعطا کردیم و حدود هزار نفر از این طریق اشتغالزایی داشتیم.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان یادآور شد: تکمیل زنجیره تولید را در بحث صنایع دستی دنبال می کنیم چرا که صادرات صنایع دستی از استان صفر است چون زیرساختهای صادراتی و خدمات پس از تولید در استان فراهم نیست.
حسین زاده با اشاره به اینکه کاربردی ترین هنر این سرزمین صنایع دستی است، خاطرنشان کرد: 299 رشته صنایع دستی در کشور داریم. تولیدکنندگان صنایع دستی منتقل کننده میراث فرهنگی برای نسل های بعدی هستند و همه ما مسئول این قضیه هستیم و 18 دستگاه در حوزه صنایع دستی مسئول هستند.
وی اضافه کرد: جلسه شورای راهبردی صنایع دستی را در استان پیش بینی کردیم تا مسائل کلان صنایع دستی استان را در این شورا مطرح کنیم.
فرماندار رفسنجان نیز با تبریک روز جهانی صنایع دستی، با اشاره به غنای آثار صنایع دستی ایران، گفت: باید مقداری ذائقه مردم در بحث صنایع دستی سنتی تغییر کند و غنای فرهنگی خود را تجدید کنیم.
حسین رضایی افزود: باید حتما صنایع دستی در کنار صنعت پسته قرار بگیرد و با توجه به سرمازدگی محصول پسته باید تلنگری به خود داشته باشیم که به این صنایع بپردازیم و نیروهای جوان را تشویق کنیم که به این سمت برویم.
معاون هنری شهرداری رفسنجان نیز در این مراسم با اشاره به برنامه های متنوع شهرداری رفسنجان در هفته صنایع دستی، اظهار کرد: در هفته صنایع دستی چهار کارگاه با حضور اساتید مطرح استاد تسلیمی، استاد رضاپور و استاد پاکزاد برگزار کردیم که مورد استقبال خوب شهروندان واقع شد. همچنین نمایشگاه پته کهن آثار فاخری نمایش داده شد و کارگاه قالیبافی برگزار شد.
سید محسن سجادی افزود: در حوزه صنایع دستی کار زیاد انجام شده اما چون با بازار هدف آشنا نبودیم در بخش عرضه ضعیف عمل کردیم و رفسنجان این قابلیت را دارد که یکی از خاستگاه‌های صنایع دستی بوِیژه مس، فیروزه و پته باشد.
در این مراسم جشنواره ملی استارتاپ های گردشگری و صنایع دستی رسما آغاز به کار کرد.
رونمایی از لوگوی فرهنگسرای گردشگری و تجلیل از فعالان پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی تهران و اجرای موسیقی و سخنرانی از دیگر بخش های این مراسم بود.
جشنواره استارتاپ های گردشگری و صنایع دستی به همت معاونت هنری شهرداری رفسنجان و به میزبانی فرهنگسرای گردشگری برگزار می شود.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4349