printlogo


مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان:
مالیات ۵۰ درصد اصناف کرمان صفر شد
مالیات ۵۰ درصد اصناف کرمان صفر شد
کد خبر: 4358
مدیرکل امور مالیاتی کرمان با بیان اینکه ۳۳ هزار واحد صنفی این استان اظهارنامه مالیاتی خود را در ماه های گذشته تسلیم کرده‌اند،گفت: مالیات ۵۰ درصد از اصناف کرمان به دلیل مشمول معافیت شدن صفر شده است.
حمید زینل‌پور در نشست خبری افزود: صاحبان مشاغل مکلف هستند اظهارنامه مالیاتی سال قبل خود را تا ۱۵ تیرماه سال جاری تسلیم کنند.
وی اظهار داشت: سازمان مالیاتی کشور سامانه‌ای را در این حوزه راه اندازی کرده که مودیان با کد ملی خود به آن وارد می شوند و تمامی اطلاعات اظهار نامه مالیاتی و عملکردشان در آن مشاهده می‌کنند.
زینل‌پور گفت: فرایند اجرای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم به سازمان مالیاتی کشور اجازه داده که برای قسمتی از مودیان مالیات مقطوع تعیین کند و بر این اساس معافیت تعیین می‌شود، ضمن اینکه ۵۰ درصد ضرایب افراد دارای اظهارنامه ‌مالیاتی در این قانون تخفیف می‌خورد.
اصناف فقط سه درصد مالیات کرمان را پرداخت می‌کنند
وی با بیان اینکه اخذ مالیات از مشاغل میزان پایینی دارد اما تکلیف قانونی است اضافه کرد: ۶ درصد مالیات کشور را مشاغل و اصناف پرداخت می‌کنند در حالی که این آمار در استان کرمان به سه درصد می‌رسد.
مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان ادامه داد: اما نزدیک به ۷۰ درصد نیروی انسانی سازمان مالیاتی درگیر پرونده های مشاغل و اصناف است لذا تسلیم اظهارنامه وظیفه قانونی مودیان مالیاتی است.
وی تاکید کرد: استان کرمان طی سال گذشته در مجموع مالیات ها از جمله مالیات ‌ارزش افزوده، عملکرد و دیگر موارد ۱۵ هزار میلیارد تومان وصولی داشته و در این زمینه پیشرو کشور است.
تعیین فرصت تسلیم اظهار نامه مالیاتی تا ۱۵ تیرماه
زینل پور همچنین گفت: سازمان امور مالیاتی کشور ضمن رایزنی با ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی مهلت اظهارنامه مالیاتی را تا ۱۵ تیرماه امسال تمدید کردند.
وی ادامه داد: اما مهلت تسلیم اظهارنامه در بخش اشخاص حقوقی چهارماه پس از سال مالی تعیین شده است.
پرداخت تسهیلات به اصناف تا سقف چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان
مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان یادآور شد: این سازمان براساس قانون برای اصناف تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات مستقیم را در نظر گرفته است، در این تبصره مشاغل کوچک می توانند ۱۰ برابر معافیت بدون اینکه اسنادی را ارائه کنند، تسهیلات دریافت کنند.
وی افزود: طبق رایزنی ها، اصناف براساس فروش و درآمدشان تا سقف چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می تواند از این تسهیلات استفاده کنند.
زینل‌پور ابراز داشت: درگاه خدمات الکترونیکی سازمان مالیاتی با توجه به اطلاعات بانک ها و دستگاه های پوز، درآمد افراد را مشخص می‌کند و سامانه براین اساس مالیات حداقلی برای آنان محاسبه می کند.
وی اضافه کرد: فردی که مالیات تعیین شده را نپذیرد می تواند اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه کند که این بخش شامل درآمد هزینه و ترازنامه است.
مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان گفت: سازمان مالیاتی تسهیلات خوبی در بخش ماده ۱۰۰ پرداخت می کند و مودیان و اصناف حتما از این تسهیلات ‌استفاده کنند که مشکلات مالیاتی آنان رفع شود.
۸۳ درصد از مودیان مالیاتی کرمان از تسهیلات بهره‌مند شدند
وی خاطرنشان کرد: تا روز گذشته ۳۹ هزار و ۶۰۰ مودی استان کرمان به سامانه مالیاتی مراجعه کردند و ۸۳ درصد از آنان مزایای تسهیلات بهره برده اند و امیدواریم این آمار به بالای ۹۰ درصد افزایش یابد.
زینل‌پور با اشاره به رتبه برتر کرمان در حوزه وصول مالیات کشور افزود: ۱۰۰ هزار پرونده مالیاتی در این استان وجود دارد که به آن رسیدگی می‌شود.
وی اظهار داشت: ۹۰ درصد مالیات استان کرمان از ۲۰۰ پرونده مالیاتی بزرگ فراتر نمی رود و مازاد درامد مالیاتی استان نتیجه حسن توجه مودیان خوش حساب مالیاتی در این استان بوده است.
مردم فرار مالیاتی را به سامانه ۱۵۲۶ گزارش کنند
مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان گفت: از سال ۹۵ فرار مالیاتی در قانون به عنوان جرم تعریف شده لذا افراد می‌توانند آن را به سامانه ۱۵۲۶ این سازمان گزارش کنند.
وی تصریح کرد: متاسفانه در اقتصاد زیرزمینی فرار مالیاتی وجود دارد و سازمان امور مالیاتی به دنبال هوشمندسازی و جلوگیری از آمار فرار مالیاتی است.
چه خبر از مالیات بر خانه‌های خالی؟
معاون اداره کل امور مالیاتی استان کرمان نیز در این نشست در پاسخ به وضعیت عملکرد مالیات بر خانه های خالی ابراز داشت: به صورت جدی نمی توانیم به این مالیات نگاه کنیم اما همکاری‌های کلان برای اجرای این قانون انجام شده است.
وی ادامه داد: اطلاعات خانه های خالی از وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی وارد شده، برخی پرونده‌ها در این حوزه تشکیل و مالیات آنان مشخص شده و تعدادی واریز وجه داشتند اما فرایند کلی آن در استان‌ها هنوز مشخص و ابلاغ نشده است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4358