printlogo


با اعتبار130میلیارد تومان در سیرجان انجام شد؛
کلنگ‌زنی ساخت دو مجتمع تولید گلیم
کلنگ‌زنی ساخت دو مجتمع تولید گلیم
کد خبر: 4365
چندین طرح صنایع‌دستی با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، مسئولان و جمعی از هنرمندان و صنعتگران شهرستان سیرجان کلنگ‌زنی و مورد بازدید قرار گرفت.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در ششمین روز از هفته صنایع‌دستی در سفری یک‌روزه به شهرستان سیرجان از مجموعه تولید گلیم روح‌الامینی و کارگاه کاربافی محمودآباد این شهرستان بازدید کرد و در آیین کلنگ‌زنی مجموعه گلیم‌بافی محمودی و مراسم اهدای لوح دبیر شهر جهانی گلیم به شهردار سیرجان با حضور فرماندار و جمعی از هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی شهرستان سیرجان حضور یافت.
اشتغال 400 نفر در مجموعه تولید گلیم روح‌الامینی سیرجان
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان به مجموعه تولید گلیم روح‌الامینی که در شهرک صنعتی بلورد سیرجان در حال ساخت است اشاره کرد و گفت: این کارگاه در زمینی به مساحت حدود 5 هزار مترمربع و در دو فاز ساخته شده که در فاز اول 18 میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌شود.
فریدون فعالی بیان کرد: از اعتبار مذکور 10میلیارد تومان سهم آورده سرمایه‌گذار بوده و 8 میلیارد دیگر نیز تسهیلاتی است که از محل تبصره 18 به این مجموعه تعلق خواهد گرفت و در حال حاضر سرمایه‌گذار برای دریافت این تسهیلات در مرحله اخذ قرارداد با بانک عامل است.
او با اشاره به اینکه در فاز اول به صورت مستقیم برای 100 نفر شغل ایجاد می‌شود افزود: برای توسعه طرح مذکور حدود 60 میلیارد تومان در نظر گرفته شده و در پایان کار این مجموعه تولید گلیم 400 نفر را مشغول به کار خواهد کرد.
احیای هنر کاربافی سیرجان
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در ادامه از احیای رشته هنری کاربافی سیرجان خبر داد و گفت: کارگاه کاربافی که با اعتباری معادل 100میلیون تومان راه‌اندازی شده تاکنون توانسته سه نفر را به صورت مستقیم مشغول به فعالیت کند.
فعالی با اشاره به اینکه در کارگاه مذکور تولید محصولات از مرحله طراحی تا مرحله آخر که تولید است توسط هنرمندان این رشته هنری انجام می‌گیرد تاکید کرد: همچنین در این کارگاه آموزش‌ تولید این نوع صنایع‌دستی به علاقمندان ارائه می‌شود.
او با بیان اینکه متقاضیان این نوع صنایع‌دستی و همچنین آموزش آن رو به افزایش است بیان کرد: دلیل تقاضای بالا نیز حضور فعال هنرمندان این کارگاه در فضای مجازی است زیرا آنها تبلیغات خوبی را در این زمینه انجام می‌دهند.
کلنگ‌زنی مجتمع تولیدی گلیم شیریکی پیچ محمودی
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در ادامه از کلنگ‌زنی مجتمع تولیدی گلیم شیریکی پیچ محمودی خبر داد و گفت: این طرح که در دو فاز با اعتباری معادل 70میلیار تومان و در زمینی به مساحت 9 هزار مترمربع اجرا می‌شود زمینه اشتغال 500 نفر را ایجاد می‌کند.
فعالی اظهار کرد: این مجتمع در فاز اول با  23 میلیارد تومان و اشتغال 180 نفر شروع به کار می‌کند.
او به اجرای فاز اول در مدت زمان یک و نیم سال در شهرک صنعتی سیرجان اشاره کرد و افزود: در این کارگاه چرخه کامل تولید گلیم که شامل ریسندگی، رنگرزی، طراحی، تولید گلیم، شور و پرداخت، بسته‌بندی و مراحل تجاری‌سازی و عرضه به بازار است می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان ادامه داد: به دنبال مذاکره‌ای که با رییس شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان در آیین کلنگ‌زنی کارگاه مذکور انجام گرفت توافق شد از ظرفیت شرکت شهرک‌ها صنعتی برای حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی برای حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی و همچنین ایجاد خوشه گلیم در شهر جهانی سیرجان استفاده شود.
اهدای لوح دبیری شهر جهانی گلیم به شهردار سیرجان
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در ادامه به جلسه اهدای لوح دبیری شهر جهانی گلیم به شهردار سیرجان با حضور فرماندار و جمعی از هنرمندان صنایع دستی این شهرستان اشاره کرد و گفت: تکمیل موزه دست‌بافته‌های این شهرستان توسط شهرداری از دستورکارهای این جلسه بود که مصوب شد.
فعالی اظهار کرد: همچنین در این جلسه مصوب شد گذر فرهنگ و هنر با عنوان گذر گلیم نیز توسط شهرداری سیرجان تکمیل شود.
ساماندهی و احیای بادگیرهای چپقی سیرجان
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در ادامه به ساماندهی و احیای بادگیرهای چپقی سیرجان اشاره کرد و گفت: این طرح پس از ساماندهی با کاربری مناسب به گردشگران خدمات ارائه می‌کند.
فعالی خاطرنشان کرد: گذری که بادگیرهای چپقی را به خیابان اصلی متصل می‌کند را می توان به عنوان گذر فرهنگ و هنر در نظر گرفت که امیدواریم با رایزنی و مشارکت دستگاه‌های مرتبط بتوانیم این طرح را اجرا کنیم.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4365