printlogo


رئیس اتاق مشترک ایران و عمان خبر داد
افزایش ۱۴۵ درصدی حجم مبادلات ایران و عمان
افزایش ۱۴۵ درصدی حجم مبادلات ایران و عمان
کد خبر: 4372
رئیس اتاق مشترک ایران و عمان از راه اندازی مجدد خط کشتیرانی بندر شهید رجایی-بندر صحار از 30 خردادماه خبر داده و گفت: با راه اندازی این خط مبادلات تجاری با عمان با هزینه کمتری افزایش خواهد یافت...
مجمع عمومی عادی سالیانه اتاق مشترک ایران و عمان با حضور ابراهیم المعینی سفیر این کشور در ایران، راشد المیانی معاون سفیر عمان در ایران، محمدرضا نوری شاهرودی سفیر سابق ایران در عمان، احمدرضا علایی معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه و تجارت، محمد توتونچی رئیس اداره دوم خلیج فارس وزارت امور خارجه، فرزاد پیلتن مدیر کل غرب آسیا وزارت امور خارجه، فرزاد مهرانی سرپرست معاونت بین الملل اتاق ایران و هیات مدیره و اعضای اتاق مشترک ایران و عمان برگزار شد.
آغاز به کار خط کشتیرانی بندر شهیدرجایی - بندر صحار
در ابتدای این نشست محسن ضرابی رئیس اتاق مشترک ایران و عمان به رشد ۵۷ درصدی حجم مبادلات دو کشور در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ اشاره کرده و گفت: حجم مبادلات ایران و عمان در سال گذشته به یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار رسید.
او با بیان اینکه ایران و عمان در حجم مبادلات خود امسال هم رکورد تازه‌ای ثبت کرده‌اند ادامه داد: در دو ماهه نخست امسال حجم صادرات ایران به عمان به ۲۰۳ میلیون دلار رسید که نسبت به رقم ۸۹ میلیارد دلاری در مدت مشابه سال قبل، ۱۲۸ درصد افزایش داشته است. همچنین واردات از عمان یا از طریق عمان نیز با رشد ۱۸۷ درصدی از ۴۶ میلیون دلار در دو ماهه اول سال گذشته به ۱۲۸ میلیون دلار در دو ماهه اول امسال رسید.
همچنین مجموع حجم مبادلات دو کشور در دو ماهه اول امسال با ۱۴۵ درصد افزایش از ۱۳۵ میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل به ۳۳۱ میلیون دلار رسیده است.
او تأکید کرد: در صورت تداوم این روند می‌توان به هدف ۱,۲ میلیارد دلاری در حجم صادرات و حجم مبادلات بالای دو میلیارد دلار دست یافت.
ضرابی با اشاره به اینکه نقشه راه ترسیم شده از سوی اتاق مشترک مبتنی بر افزایش صادرات به عمان و همچنین صادرات مجدد از طریق عمان و جایگزین کردن بنادر عمان بیان کرد: تمرکز ما بر ۶ محور دهمین برنامه پنجساله عمان است. در این راستا برای افزایش صادرات باید بتوانیم کالاهای خود را از حیث قیمت و کیفیت به خوبی به تجار عمان معرفی کنیم. لازمه تحقق این امر پذیرش و اعزام هیات های تجاری بین دو کشور و همچنین حضور در نمایشگاه‌های تخصصی است.
او ادامه داد: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با اتاق بازرگانی عمان به امضا رسید که بر پایه آن محوریت اعزام و پذیرش هیات های تجاری میان دو کشور با اتاق‌های استانی، انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی باشد.
ضرابی گفت: به علاوه از آنجا که حضور در نمایشگاه‌های تخصصی برای تولیدکنندگان ایرانی هزینه بالایی دارد در توافقی با اتاق بازرگانی عمان قرار شد تا فعالین اقتصادی معرفی شده از سوی اتاق مشترک، مشمول تخفیف ۴۰ درصدی برای حضور در این نمایشگاه‌ها باشند.
او ادامه داد: همچنین در توافقی با شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان توسعه و تجارت قرار شد ۶۰ تا ۸۰ درصد کل هزینه حضور در نمایشگاههای تخصصی برای تولیدکنندگان حاضر در شهرک‌های صنعتی از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی تأمین شود. به علاوه این شرکت در هزینه تبلیغات، ثبت شرکت و برند نیز مشارکت خواهد کرد.
رئیس اتاق مشترک ایران و عمان با اشاره به توقف خط مستقیم کشترانی بندر شهید رجایی و بندر صحار عمان بعد از اعمال تحریم‌ها گفت: با پیگیری‌های وزارت امور خارجه و سازمان توسعه و تجارت خوشبختانه این خط از ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد ۱۴۰۱) دوباره فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. به این ترتیب ما به طور مستقیم به بنادر عمان دسترسی خواهیم داشت و لذا صادرات مجدد از طریق عمان و یا واردات از طریق این کشور افزایش یافته و در مقابل هزینه‌های آن کمتر خواهد شد.
سفارت عمان آماده هرگونه همکاری با تجار ایرانی
در ادامه این نشست المعینی سفیر عمان در ایران نیز رشد آمار تبادلات تجاری میان دو کشور را امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: باید با تلاش دو طرف شاهد افزایش بیشتر حجم مبادلات ایران و عمان باشیم.
او تأکید کرد: در عمان تلاش می‌کنیم همه موانع و مشکلات را برطرف کرده و شرایط را برای تسهیل مبادلات تجاری با ایران هرچه بیشتر فراهم کنیم. ما از هر گونه پروژه مشترک سرمایه‌گذاری که تأمین‌کننده منافع دو کشور باشد استقبال می‌کنیم.
سفیر عمان در ایران در پایان گفت: با وجود تحریم‌ها علیه ایران اما تلاش کردیم تا تجارت با این کشور را گسترش دهیم و در این مسیر موفق عمل کردیم. سفارت عمان آماده هرگونه همکاری با فعالان اقتصادی ایران است.
در ادامه احمدرضا علایی معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه و تجارت با اشاره به تغییرات رویکرد سازمان توسعه و تجارت در دوره جدید و اجرای آن در رابطه با عمان گفت: اولین تغییر در سیاست تجارت خارجی کشور است که به ویژه در رابطه با کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال متنوع سازی روابط خارجی در تجارت با کشورهای همسایه خود هستیم.
او با بیان اینکه حجم مبادلات ایران و عمان با وجود روند افزایشی همچنان از ظرفیت خود فاصله زیادی دارد ادامه داد: ما برنامه ویژه‌ای برای توسعه روابط با عمان داریم.
علایی رویکرد دوم سازمان توسعه و تجارت را تغییر نگاه به بخش خصوصی بیان کرده و گفت: در این راستا تلاش کردیم اتاق مشترک را محور روابط دو کشور قرار بدهیم و اتاق مشترک متولی روابط تجاری ایران و عمان و تنظیم کننده آن باشد. ما بازخورد مثبتی از این مدل همکاری داشتیم و آن را تبدیل به الگویی در رابطه با سایر کشورها کرده‌ایم.
او افزود: رویکرد سوم ایجاد و تقویت اتحادهای تجاری و کنسرسیوم‌ها در روابط تجاری با کشورهای دیگر است. خوشبختانه عمان ظرفیت بالایی برای پیاده سازی این رویکرد دارد. بر این اساس به جای اینکه شرکت‌ها حضور انفرادی در بازارهای خارجی داشته باشند در قالب کنسرسیوم‌های تجاری با شرکت‌های دیگر و به دور از موازی کاری و به صورت منسجم وارد بازار کشور هدف می‌شوند.
علایی تاکید کرد: این یک سیاست است و اجرای آن با بخش خصوصی است و زمینه اجرای آن در کشور عمان بیشتر از سایر کشورها فراهم است.
مهرانی سرپرست معاونت بین الملل اتاق ایران نیز با تاکید بر ظرفیت اتاق‌ها در توسعه روابط تجاری با کشورهای دیگر بیان کرد: راه طولانی طی شد تا به این درجه از پختگی و شکوفایی در اتاق‌های مشترک برسیم که این اتاق‌ها بتوانند متولی تنظیم روابط تجاری با کشورهای هدف خود بوده و موفق عمل کنند.
همچنین در این نشست از نوری شاهرودی سفیر سابق ایران در عمان به واسطه خدمات او در توسعه روابط تجاری دو کشور تقدیر شد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4372