printlogo


در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان،بررسی شد
هزارتوی تامین مالی بنگاه‌ها از شبکه بانکی
هزارتوی تامین مالی بنگاه‌ها از شبکه بانکی
کد خبر: 4373
در هفتاد و چهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان،مشکلات بانکی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان استان و موانع پیش روی فضای کسب و کار با حضور استاندار کرمان، نمایندگان مجلس، رئیس و اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان بررسی شد.
رئیس اتاق کرمان در این نشست گفت: بیشترین دغدغه فعالان اقتصادی استان در سه بخش بیمه، بانک و مالیات است که درخواست برگزاری نشست‌هایی با روسای سازمان‌های ملی این مجموعه‌ها برای بررسی و حل مشکلات اقتصادی استان را داریم. سیدمهدی طبیب زاده، افزود: زیربنایی ترین فعالیت‌های مطالعاتی در حوزه بانکی در اتاق کرمان انجام شده که بحث‌های چالش برانگیزی مرتبط با این حوزه در فضای کسب و کار مطرح است. وی ادامه داد: در سال گذشته بیش از 20 هزار میلیارد تومان فرار سرمایه از استان کرمان صورت گرفته که چندین برابر بودجه عمرانی استان بوده و این موضوع نشان‌دهنده نامناسب بودن فضای کسب و کار است.
رئیس اتاق کرمان با تاکید بر اینکه بهبود فضای کسب و کار وظیفه حاکمیت است، اظهار کرد: در پایش فصلی محیط کسب و کار 28 آیتم توسط مرکز پژوهش‌های اتاق ایران بررسی می شود که اتاق کرمان در زمستان 1400 از رتبه30 به 27 ارتقا یافته اما از نظر امتیاز، نمره کمتری را کسب کرده است. طبیب زاده، بیان کرد: فضای کسب و کار استان مناسب نیست و اتاق کرمان با توجه به اینکه از شرایط بنگاه‌ها اطلاع دارد و مشکلات حوزه‌های صدور مجوز و سایر فرآیندها را می داند، همه تلاش خود را برای همراهی دستگاه‌های مختلف در زمینه بهبود فضای کسب و کار انجام می دهد.

روش‌های نوین تامین مالی راه نجات اقتصاد
استاندار کرمان با اشاره به مشکل بانکی فضای کسب و کار گفت: باید به این باور برسیم که تامین مالی را از بانک ها به دیگر روش های نوین از جمله بازار سرمایه ببریم که این اقدام راه نجات اقتصاد کشور است.
محمدمهدی فداکار در هفتاد و چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان افزود: بانک یک بنگاه اقتصادی است نه خیریه.
وی اظهارداشت: بانک ها در واقع رقیب بنگاه های اقتصادی استان هستند لذا بایستی برای حمایت از بنگاه های اقتصادی از روش های نوین تامین مالی استفاده کنیم؛ زمانی که ایده سرمایه گذاری را می توان به بورس برد، چرا اینکار را نمی کنید؟
استاندار کرمان با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی استان معتقدند عمده مشکلات فضای کسب و کار کرمان در بانک ها، تامین اجتماعی و مالیات خلاصه می شود گفت: بایستی دوره های آموزشی در این استان برگزار شود و از کارشناسان این حوزه ها مشاوره بگیریم که آنان راهکار ارائه دهند.
وی تصریح کرد: راه‌های قانونی برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه تامین اجتماعی وجود دارد که فرایند رفع این مشکلات باید در دوره های آموزشی روشن شود.
فداکار افزود: طرح‌های توسعه یا واحدهای در حال راه‌اندازی استان کرمان نیز به شکل عمده در فرایند صدور مجوزها یا زیرساخت ها مشکل دارند که باید مشکلات آنان نیز احصا و مشخص شود.
وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی راه‌اندازی واحدهای تولیدی فعال استان کرمان تامین آب و برق است گفت: کارخانه فولاد راور باید نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار (نزدیک به اعتبار سرمایه گذاری شده در احداث این کارخانه) هزینه کند که از زرند برق ببرد.
نماینده عالی دولت در استان کرمان همچنین گفت: قرارداد آب انتقال آب از خلیج فارس برای شرب استان کرمان، تامین ۳۰ میلیون مترمکعب آب را شامل می شود که ۲۵ میلیون مترمکعب از آن مربوط به کرمان و مابقی سهم رفسنجان است.
وی ابراز داشت: مشکل افزایش قیمت لوله برای سال آینده حل می شود لذا امیدوارم امسال با مشکل آب مواجه نباشیم.
فداکار افزود: از جمله دلایل مهم بروز کم آبی در حاشیه شهر کرمان انشعابات غیرمجاز بوده زیرا خطوط این منطقه تقویت نشده و مشکل در میزان سرانه آب است.
وی ادامه داد: امسال کمبود را در پیک (اوج) مصرف آب شرب کرمان، شاهد خواهیم بود اما امیدواریم طرح انتقال آب خلیج فارس به کرمان برای سال آینده آماده باشد.
قانون بانک مرکزی تا ۲ ماه دیگر اصلاح می‌شود
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات اصلاح قانون اختیارات بانک مرکزی پس از ۵۰ سال در مجلس گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا ۲ ماه دیگر بتوانیم این قانون را در کشور تصویب کنیم.
به گزارش ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در اتاق کرمان افزود: اصلاح قانون بانک مرکزی در شرایطی رقم می خورد که بسیاری از مشکلات بانک مرکزی رفع شده است.
وی با اشاره به پیش بینی برنامه برگزاری نشست مشترک اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با مسؤولان کشوری و رییس کل بانک مرکزی در محل کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به مشکلات بانکی بسیار فعالان اقتصادی استان کرمان پیشنهاد می شود که دادگاه تخصصی دعاوی تجاری برای نخستین بار در کشور در استان تشکیل شود.
پورابراهیمی افزود: وضعیت استان کرمان در سه عامل اقتصادی از جمله بانکی، مالیاتی و تامین اجتماعی مطلوب نیست و بی ثباتی قوانین و مقررات را طی سه سال گذشته داشتیم.
وی ادامه داد: اما بزرگترین چالش در استان کرمان نداشتن زیرساخت مناسب است و توسعه استان کرمان با آب گره خورده؛ این درحالی است که پروژه فولاد راور در حال بهره برداری قرار دارد اما برق ندارد و بخش خصوصی برای تامین آن ۲ برابر هزینه تمام شده احداث کارخانه باید هزینه کند.
به گزارش ایرنا، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: بزرگترین چالش برای توسعه استان کرمان تامین زیرساخت آب، برق و گاز است.
وی در ادامه با بیان اینکه شاهد بدعهدی برخی وزیران برای تامین آب و برق بوده ایم یادآور شد: اکنون جلسات مستمر تخصیص آب صنعت و شرب از خلیج فارس برای شهر کرمان برگزار و مصوبات لازم اخذ شده؛ ضمن اینکه انتقال آب به طول ۳۰ کیلومتر از خط پیشین، لوله گذاری شده و مابقی پروژه تا رفسنجان نیز باید اجرایی شود.
پورابراهیمی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان، سازمان صمت و شرکت های معدنی و نیز مذاکره با وزیر نیرو افزود: شرکت ملی مس پس از تغییر مدیریتی همکاری کرد و مجموعه منابع موردنیاز پروژه انتقال آب به استان کرمان تزریق شد؛ اکنون این امر به قراردادی تبدیل شده که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
وی ادامه داد: تمامی تلاش ها را به کار می گیریم که پروژه انتقال آب خلیج فارس تا پایان سال جاری برای تامین شرب و صنعت استان کرمان اجرایی شود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: مشکلات فضای کسب وکار در کشور به دغدغه تبدیل شده است و زمانی رتبه کرمان را در این حوزه با دیگر مناطق کشور مقایسه می کنیم ناظر بر این است که چه کاری انجام دهیم که وضعیت ما بهتر شود.
وی با اشاره به فعالیت کارگروه تخصصی در حوزه مالیات ابراز داشت: بخشی از مشکلات به علت نداشتن اطلاعات است؛ فرایند صدور مجوزها و نحوه ارائه خدمات را در ارزیابی ها دنبال می کنیم.
پورابراهیمی گفت: همچنین کارگاه های آموزشی و نشست تخصصی تامین مالی را باید به استان کرمان بیاوریم که پس از مدتی مسائل فضای کسب و کار استان حل و نتیجه آسیب شناسی شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی کرمان،نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: در حال حاضر استان قفل شده و واحدهای بسیاری تعطیل شده‌اند و باید تا حد امکان از ظرفیت‌های قانونی مسئولان استان برای رفع مشکلات استفاده کرد. شهباز حسن پور بیان کرد: همه بانک‌های استان به دنبال جذب 10 شرکت بزرگ استان به عنوان مشتریان خود هستند در حالی که 90 درصد اشتغال استان در واحدهای کوچک و متوسط وجود دارد. وی گفت: پیشنهاد می‌شود از شورای عالی بانک‌ها برای برگزاری نشستی در کرمان و بررسی اختیارات استان در رفع مسائل دعوت شود و رسیدگی قضایی به مسائل بانکی نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.
گفتنی است در این نشست برخی مسائل بانکی بررسی و تصویب شد که می توان به رفع برخی محرومیت‌های فعالان اقتصادی مانند بسته شدن حساب بانکی آنها از طریق تصویب در ستاد تسهیل و حکم قاضی دادگستری،اشاره کرد تا بنگاه های اقتصادی بتوانند به فعالیت های خود ادامه دهند.

 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4373