printlogo


رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان تایید کرد
۲۰ هزار میلیارد تومان فرار سرمایه از استان کرمان
۲۰ هزار میلیارد تومان فرار سرمایه از استان کرمان
کد خبر: 4489
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با ابراز تاسف از اینکه استان کرمان در استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ضعیف عمل کرده است،میزان فرار سرمایه از استان را بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد...
طبق اعلام رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در سال گذشته ۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و به همین میزان واردات داشته که عمدتا تجهیزان ماشین آلات و کالاهای واسطه ای هستند و مقرر شد این لیست واردات استان احصا و در اختیار دانشگاه ها، R&D و شرکت های دانش بنیاد قرار گیرد.
جعفر رودری در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان یک سازمان تخصصی و فرابخشی ایفای نقش می کند.
او سند آمایش سرزمین را مهمترین سند بلند مدت استان دانست و بیان کرد: در این سند جهتگیری‌ها و راهبردهای استان در بخش های مختلف مشخص شده است.
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه کشور هستیم که نظام نامه و دستورالعمل های آن مشخص و در حال ابلاغ به استان هاست.
او راهبری نظام توسعه و برنامه ریزی استان را یکی از شوراهای های استان برشمرد و به تشریح اقدامات صورت گرفته در این شورا پرداخت و در ادامه اظهار کرد: بازنگری و تطبیق سند آمایش استان ها با سند آمایش سرزمین ملی در سال گذشته انجام شد و اکنون یک سند قابل اتکا و لازم الاجرا است.
رودری با بیان این مطلب که جهت گیری های بخشی و طرح های اقتصادی استان مشخص است، تصریح کرد: مناطق در خطر زلزله و فرونشست و ... همه مشخص و به دستگاه ها اعلام شده تا در اجرای پروژه ها این موارد را مدنظر قرار دهند و همچنین نیازهای آتی استان از جمله؛ آب، برق، گاز و ... تعیین تکلیف شده اند.
طبق اعلام رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ۱۰۰ درصدِ ۴ درصد رشد اقتصادی استان که در سال گذشته هدف گذاری شده بود، محقق شده است.
او افزود: نرخ رشد مشارکت اقتصادی در سال گذشته ۴۰.۳ درصد بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود هفت دهم واحد افزایش یافته است و ۱۷ هزار نفر که عمده آنها بانوان جویای کار با بهبود شرایط وارد بازار کار شدند.
رودری با اشاره به اینکه کرمان در بین ۳۱ استان کشور پنجمین استان به لحاظ خالص شغل ایجاد شده بوده است، بیان کرد: بعد از دو سال رشد منفی اقتصاد از سال ۹۸ به علت کرونا که نزدیک به ۲۵ هزار فرصت شغلی در یک سال از دست دادیم، در سال گذشته بعد از دو دوره رشد منفی، ۲۲ هزار خالص فرصت شغلی مثبت رسیدیم.
او افزود: در تحقق برنامه های رشد اقتصادی ۵۷۳ پروژه اقتصاد مقاومتی با ۳۶ هزار میلیارد تومان و ۸۳۵ میلیون دلار ارزی بزنامه ریزی شد که ۳۰ درصد کل سرمایه گذاری استان در بر می گرفت.
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان براساس نظارت بر اشتغال ایجاد شده، پایداری طرح های بزرگ بیشتر بوده اما درصد بیمه شدگان سهم قابل توجهی نداشته است.
۵ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان مازاد درآمد وصول شده سال گذشته استان کرمان است که کرمان بعد از تهران در این خصوص قرار دارد؛ این مطلب بخش دیگری از سخنان رودری بود.
او با بیان این مطلب که در سال گذشته هزار میلیارد تومان اعتبار بین ۳۲ دستگاه توزیع شده است، تصریح کرد: ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی نیز در سال ۱۴۰۰ توزیع شد و تا ابتدای سال جاری ۱۷۳۸ میلیارد تومان آن تخصیص داده شد که حدود ۴۴ درصد اعتبارات این بخش را در بر گرفته است.
رودری از اسناد خزانه سخن به میان آورد و گفت: ۵۴ درصد اعتبارات اسناد خزانه استان جذب شده و ۴۶ درصد باقیمانده قبل از پایان شهریورماه جذب می شود و در اعتبارات اسناد خزانه استان مشکلی نداریم. ادارات حمل و نقل و راهداری شمال و جنوب استان و حوزه آب بیشترین اعتبارات را جذب کردند.
او توجه ویژه به مناطق محروم را رویکرد مهم دولت در سال گذشته اعلام کرد و افزود: رفع مشکل آبرسانی ۷۲ روستا، تکمیل سالن ها، مصلی ها، امور حمایتی و معیشتی و راههای روستایی، برق و انرژی در این راستا پیگری شد.
رودری تدوین کتابچه ظرفیت های قانون بودجه برای تقویت جایگاه استان به لحاظ اخذ ردیف های ملی و تهیه و تنظیم الگوی اعتبارات و تهیه سند بودجه را از جمله اقدامات صورت گرفته در سال گذشته برشمرد.
او نظارت بر پروژه های عمرانی را یکی از وظایف این سازمان دانست و بیان کرد: در سال گذشته از حدود ۵۳۰ پروژه بازدید کردیم و گزارش نظارت فنی آنها به سازمان های مربوطه ارسال شد. همچنین ۵۰۷ پروژه نیز توسط فرمانداری های استان مورد بازدید قرار گرفتند.
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در سال گذشته ۳۲۰ گواهی صلاحیت پیکانکاران و مشاوران صادر شد که نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است و در سال گذشته ۱۵ پرونده تشخیص مشاوران پایه دو از سراسر کشور به استان کرمان ارسال شده است. گفتنی است فقط سه استان تشخیص مشاوران پایه دو صادر می کنند.
او ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی استان را از دیگر وظایف این سازمان برشمرد و عنوان کرد: ۶۸ درصد هدف گذاری در راستای حرکت استقرار دولت الکترونیکی محقق شده است. شرکت های توزیع برق، سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت بهترین عملکرد در زمینه میز خدمت را داشته اند.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی سال گذشته رتبه دوم در بین ۳۱ استان کشور در زمینه شاخص های اختصاصی کسب کرده است، این نیز بخش دیگری از سخنان رودری بود.
به گفته او رشد اقتصادی سال جاری استان کرمان ۷.۷ درصدی در نظر گرفته شده و الگوی تامین منابع آن نیز تعریف شده که حدود ۱۴ درصد آن را باید دولت تامین کند.
رودری با ابراز تاسف از اینکه استان کرمان در استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ضعیف عمل کرده است، در ادامه میزان فرار سرمایه از استان را بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
او اظهار کرد: در سال جاری ۲۱۳ پروژه از دستگاه های اجرایی استان با اعتباری حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان که تقریبا ۱۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می کنند، دریافت کرده ایم همچنین معین های اقتصادی ۱۶۸ پروژه را تعریف کرده اند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4489