printlogo


بهره‌برداری از ۹۳۴ طرح «روستا تعاون»
۳۰۰۰ تعاونی روستایی در کشور احیا می‌شود
۳۰۰۰ تعاونی روستایی در کشور احیا می‌شود
کد خبر: 4621
معاون وزیر تعاون از بهره‌برداری ۹۳۴ طرح "روستا تعاون" در کشور با سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: زمینه احیای بیش از ۳۰۰۰ تعاونی روستایی در کشور فراهم شده است.
طرح "روستا تعاون" به منظور ایجاد اشتغال و توانمندسازی ساکنان مناطق روستایی به اجرا درآمد تا با تشکیل تعاونی و استفاده از ظرفیت روستاها، برای روستاییان در محل سکونتشان اشتغالزایی شود.
این طرح از مهاجرت بی رویه و گسترده روستاییان به شهرهای بزرگ جلوگیری کرده و نرخ بیکاری در مناطق محروم و روستایی را کاهش می‌دهد.
طرح روستا تعاون، در ابتدا با رویکرد ایجاد ۱۰۰۰ تعاونی در ۱۰۰۰ روستا به جهت احیای ظرفیت‌های اشتغالزایی در مناطق روستایی عملیاتی شد و پس از آن با توجه به رویکردهای طرح و اهداف موثر آن در کاهش نرخ بیکاری و اشتغالزایی در مناطق روستایی، در کنار طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری و در قالب تعاونی های روستایی استمرار یافت.
مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزیر کار اخیرا از بهره‌برداری ۹۳۴ طرح روستا تعاون با سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان در کشور خبر داده است.
وی با اشاره به شناسایی ۲۵۰۷ روستای هدف می گوید: این روستاها مطابق ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه شناسایی‌ شده اند و ظرفیت ایجاد اشتغال روستایی بالایی دارند.
معاون وزیر تعاون همچنین از فراهم کردن زمینه احیای بیش از ۳۰۰۰ تعاونی روستایی در کشور خبر داده و می گوید: معاونت امور تعاون وزارتخانه توانسته بخش اعظمی ‌از روستاهای کشور را شناسنامه‌دار و ۵۳ شرکت تعاونی موفق را شناسایی کند.

آنطور که مسکنی گفته، کار احیای ۱۰۰۰ تعاونی روستایی با همکاری بنیاد علوی و ۱۰۰۰ تعاونی روستایی دیگر با همکاری گروه‌های جهادی آغاز شده و در قالب تفاهم نامه سه جانبه میان وزارت تعاون، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت نیز احیای ۱۱۰۰ تعاونی روستایی دیگر در دستور کار قرار دارد.
برابر گزارش‌ها در حوزه اشتغال پایدار، سهم تعاونی‌ها حدود ۷ درصد است و برای دستیابی به ۲۵ درصد سهم تولید ناخالص ملی در برنامه ششم، باید سهم ۷ درصدی به ۲۵ درصد افزایش یابد و دستور مقام معظم رهبری محقق شود.
به گزارش ایسنا، کارشناسان انجام فعالیتهای اشتغال روستایی را در کاهش مهاجرت به شهرها موثر دانسته و معتقدند ایجاد اشتغال روستایی از طریق تعاونی‌ها علاوه بر گسترش مشارکت جمعی و توسعه آبادانی در روستاها، موجب اشتغالزایی و درآمدزایی برای خانوارهای روستایی می شود.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4621