printlogo


نایب رئیس اتاق کرمان خبر داد
کاهش 43 درصدی صادرات استان کرمان
کاهش 43 درصدی صادرات استان کرمان
کد خبر: 4622
نایب رئیس اتاق کرمان گفت: صادرات استان کرمان در سه ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 626 میلیون دلار بوده که 43 درصد کاهش یافته است.
جلیل کاربخش در نشست جمعی از بازرگانان استان، فعالان انجمن ملی پسته و هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران افزود:کاهش میزان صادرات در حالی اتفاق افتاده که در مدت مذکور واردات به استان 746 میلیون دلار معادل بوده و 606 درصد افزایش یافته است. وی بیان کرد:کاهش تولید و مشکل تامین محصول، مشکلات مربوط به تعهدات ارزی، بازخواست برخی حق العملکاران توسط دستگاه های نظارتی و ... از جمله موارد عدم تمایل صادرکنندگان برای انجام صادرات بوده است.
کاربخش ادامه داد: استان کرمان به زودی میزبان رئیس جمهوری و هیات همراه خواهد بود و از استاندار کرمان درخواست شده مسئله برگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی را در نشست های این سفر بررسی و مصوبه ای برای رفع مشکلات اخذ شود.
در ادامه این نشست رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با اشاره به مشکلات صادرات خشکبار از جمله تامین محصول، فرآوری، خرید و فروش، نحوه انتقال پول، تحولات صادراتی، برگشت پول و حمل و نقل بیان کرد: در سه ماه گذشته همزمان با آغاز فعالیت هیات مدیره جدید این اتحادیه همه موارد را پیگیری کردیم که امیدواریم نتایج لازم رقم بخورد. حسین جوانبخش اظهار کرد: پیگیری ها در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات تا جایی پیش رفته که به نظر می رسد بتوان بحث تهاتر را جایگزین کرد.
وی ادامه داد: برنامه ریزی های لازم برای برگزاری دوره ها و سمینارهای آموزشی برای صادرکنندگان در مسائل مختلف به ویژه مالیاتی در حال انجام است. جوانبخش تصریح کرد: هر چه گروه ها و تشکل های صادراتی انواع خشکبار مانند پسته، کشمش، انجیر و ...به یکدیگر نزدیک تر شوند و هم افزایی ایجاد کنند، بهتر می توان مسائل صادراتی این بخش را پیگیری و مشکلات را برطرف کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان،رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان نیز در این نشست گفت: گاهی اوقات فاصله بین باغداران و صادرکنندگان زیاد می شود و باغداران تصورات نادرستی از صادرات و صادرکننده دارندکه باید برای این موضوع چاره اندیشی شود. سیدمحمدرضا ترابی موسوی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات برداشت های نادرست کشاورزان و اطلاع رسانی های اشتباه در فضای مجازی موجب عدم عرضه محصول و در نهایت فروش آن به قیمت پایین می شود که باید باغداران نسبت به این موارد بسیار آگاه باشند.
گفتنی است در این نشست جمعی از صادرکنندگان خشکبار مشکلات رفع تعهد ارزی و موضوع باقی مانده سموم در محصولات صادراتی را از مهمترین مسائل صادرات این حوزه عنوان کردند.

 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4622