printlogo


کرمانی‌ها اعلام کنند
گزارش تخلفات بازار به سامانه ۱۲۴
گزارش تخلفات بازار به سامانه ۱۲۴
کد خبر: 4683
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان گفت: سامانه یکپارچه ۱۲۴ را تعریف کردیم که کارشناسانی برای پاسخگویی در این سامانه حضور دارند و ناظر به حوزه کالاهای اساسی، آرد و نان و میوه و تره بار است.
 رحمان جلالی افزود: مکانیزم عملکرد به این شکل است که افرادی که شکایت دارند، با این سامانه تماس گرفته و شکایت را ثبت می کنند.
جلالی درباره اجرای طرح اصلاح نظام یارانه ها در استان کرمان اظهار کرد: از زمانی که رئیس جمهور این شهامت را در اجرای جراحی اقتصادی و مردمی سازی یارانه ها انجام داد، یک آرایش قرارگاهی در استان کرمان به خود گرفتیم تا طرح را اجرا و به خوبی نظارت کنیم.
وی با اشاره به اینکه چهار میز اصلی در قرارگاه دیده شده است، افزود: یک میز رصد می باشد که متولیانی برای آن در نظر گرفته شد و دستگاه های انتظامی، شورای تامین و ... روزانه اطلاعات دقیقی از وضعیت بازار، میزان ذخایر کالاهای اساسی در انبارها، مشمولین دریافت کالاها و شناسائی نقاط بحران خیز را به ما ارائه می دهند.
جلالی تصریح کرد: در مجموعه های متولی مثل صمت و جهاد کشاورزی چنین کاری دنبال و وضعیت هفت کالای استراتژیک روزانه گزارش داده می شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان بیان کرد: در حوزه طرح و عملیات (اقدام) یک ابتکار در استان رقم زدیم، اینکه روزهای نخست به صورت روزانه کارگروه اقدام مشترک، تنظیم بازار و آرد و نان و غله را با هم تلفیق کرده و هر روز جلسات با حضور فرمانداران برگزار می شد و نقشه راهی که باید پیگیری می کردیم با یکدیگر تنظیم و کار را جلو می بردیم.
وی اظهار کرد: در حوزه رسانه ای و تبیینی دو ظرفیت کلان در استان داشتیم که ناظر به این حوزه باید فعال می کردیم؛ یکی کمیته عملیات روانی ذیل جامعه اطلاعاتی بود که فعال کرده و دیگری بحث شورای اطلاع رسانی بود که زیرمجموعه استانداری تعریف می شد و پیوست و بسته رسانه ای دقیقی را برای اقناع مردم و اطلاع رسانی طرح آماده کردیم که کار ویژه ای شد و به صورت جدی پیگیری کرده و توانستیم با این اقدامات آرامشی را در تامین و توزیع کالاهای اساسی در بازار ایجاد کنیم.
جلالی افزود: تدابیر ریاست جمهور، واریز یارانه نقدی و گفت و گوی ایشان با مردم در کنار سایر تدابیر موجب شد فضا را مدیریت کنیم و خوشبختانه همکاری مردم و اصناف را داشتیم که نشان می دهد هر جا با مردم همراهی کردیم و مردم را در طرح ها مداخله دادیم، موفق خواهیم بود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمان در ادامه با اشاره به اینکه حوزه دیگر در اجرای طرح اصلاح نظام یارانه ها، قرارگاه نظارت بود که به صورت مستمر بر بازار نظارت داشت، گفت: بیشترین شکایتی که مردم دارند، گلایه از حوزه نظارت هاست؛ مردم می گویند در بازار یک کالا در نقاط مختلف، قیمت های متفاوت دارد لذا سه نوع نظارت را در حوزه نظارت میدانی، سامانه ای و میز رصد دستگاه های اطلاعاتی دیدیم.
وی افزود: در نظارت میدانی استاندار، بنده و برخی دیگر از همکاران بدون تشریفات وارد بازار شده و قیمت ها را رصد می کردیم و سه حوزه کالاهای اساسی، کالاهای غیر اساسی و خدمات مانند تعویض روغنی، آرایشگاه ها و ... را دنبال کردیم.
جلالی با بیان اینکه ۱۲۳ هزار واحد صنفی در استان کرمان داریم که اگر کل کارکنان دولت را به میدان می آوردیم، نمی توانستیم نظارت کنیم لذا به مدل نظارت مردمی رسیدیم و شعار این شد "نظارت برای مردم با مردم"، ادامه داد: سامانه یکپارچه ۱۲۴ را تعریف کردیم که کارشناسانی برای پاسخگویی در این سامانه حضور دارند و ناظر به حوزه کالاهای اساسی، آرد و نان و میوه و تره بار است و مکانیزم عملکرد به این شکل است که افرادی که شکایت دارند، با این سامانه تماس گرفته و شکایت را ثبت می کنند.
به گزارش ایسنا، جلالی افزود: به عنوان مثال شکایت درباره وزن، قیمت و کیفیت نان را می توانند اعلام کنند و کد رهگیری و پیامک به فرد داده می شود و برای نخستین بار این شکایت به اتحادیه می رود و به نانوا تذکر داده و در صورتی که اصلاح نشود، گزارش برای بیش از دو بار ثبت شود، تیم های واکنش سریع متشکل از سازمان صمت، جهاد کشاورزی، بسیج اصناف و تعزیرات حکومتی وارد عمل شده و شکایت را بررسی و اقدام می کنند و نکته این است که باید گزارش تخلف باید بیش از دو بار تواتر داشته باشد.
وی تصریح کرد: مشکلی که اکنون داریم، مردم می گویند بازار مشکل دارد اما با سامانه ارتباط نمی گیرند و مسئله دوم بی اعتمادی از گذشته است و می گویند قبلا تماس گرفتیم و کاری انجام نشد لذا باعث شده ارتباط گیری با سامانه ضعیف باشد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان با تاکید بر اینکه سامانه ۱۲۴ در دو شیفت فعال است و مردم باید گزارش بدهند اظهار کرد: مشکل کشور ما در حوزه مدیریت، سه مسئله است که شامل اجرا، پیگیری و نظارت است؛ ما نه مشکل ساختار داریم، نه مشکل قانون و نه مشکل امکانات و پول.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4683