همه چیز پیش چشم مدیران اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان به وقوع پیوسته؛ پافشاری رانندگان بر افزایش نرخ های حمل بار،بر زمین ماندن تولیدات واحدهای سیمانی کرمان و مذاکره ای که بنا بود ماجرا با آن فیصله یابد.با گذشت قریب یک ماه اما در بر همان پاشنه می چرخد و گرهی از این رابطه باز نشده است.
این گزارش می افزاید طی هفته های گذشته چالشی در زمینه حمل و نقل بار استان به وجود آمده که واحدهای تولیدی و رانندگان از این وضعیت و اوضاع نابسامان متضرر شدهاند. ظاهرا پس از اینکه رانندگان کامیونها کرایه حمل و نقل را مستقل از استانهای دیگر و فقط در کرمان به صورت نه چندان منطقی افزایش میدهند، این موضوع باعث میشود رانندگان از حمل بار با قیمت گذشته امتناع کنند و برای کارخانجات نیز پرداخت هزینه جدید به صرفه نباشد. در نتیجه تولیدات استان در انبارها معطل میماند و بیم آن می رفت که تولیدات استانهای مجاور جایگزین شود .در چنین شرایطی نشستی بین مدیران برخی کارخانههای استان و انجمن صنفی رانندگان برگزار می شود و معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان خبر از توافق طرفین ماجرا و رفع مشکل به وجود آمده میدهد.
گزارش دریافتی اما می گوید شرایط همانند گذشته است و رانندگان همچنان بر افزایش قیمت پای میفشارند. بر اساس این گزارش، در صورت تداوم شرایط ذکر شده و تعلل مدیران و سازمان های مرتبط در این زمینه،این اقتصاد استان کرمان است که متضرر خواهد شد و چرخ واحدهای تولیدی کرمان در مقطعی حساس از اقتصاد کشور و استان، از حرکت باز خواهد ایستاد.
بازخوانی ماجرا
نیمه دوم اردیبهشت ماه 98 بود که ایرنا گزارش داد رانندگان و کامیون داران بخش حمل و نقل سیمان به صورت یکباره نرخ کرایه بار را به صورت غیر متعارف افزایش داده اند اما این مشکل با رایزنی ها و نشست مشترک، رفع شده است.
در این گزارش آمده بود:سیمان سهم بزرگی از تولیدات استان کرمان را به خود اختصاص داده و سالانه مقدار بسیاری از این محصول در استان تولید و به خارج صادر می شود.طی روزهای گذشته افزایش یکبارگی و غیر منطقی نرخ حمل بار توسط رانندگان و کامیون داران، واکنش کارخانه های تولید کننده سیمان در استان کرمان را به دنبال داشت .نرخ حمل بار در استان کرمان بیش از استان های مجاور افزایش یافته به گونه ای که قیمت تمام شده سیمان وارداتی از دیگر استان ها، ارزانتر از تولید در داخل این استان تمام می شود.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با اشاره به اعتراضات برخی از کامیون داران مبنی بر کم بودن کرایه بارها گفت: دولت برای ضایع نشدن حقوق افراد، قیمت حمل بار را براساس تُن کیلومتر تعریف کرده است.مهدی صیفوری افزود: کرایه حمل و نقل بار به صورت توافقی و تابع عرضه و تقاضا است و در شرایطی که بسیاری از کامیون داران در این فصل به حمل و نقل محصولات پر سود روی آورده اند، کرایه بارها افزایش داشته است.وی عنوان کرد: افزایش این کرایه بار توسط انجمن رانندگان و در شرایط عرضه و تقاضا در حوزه حمل و نقل سیمان انجام شده است.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان ادامه داد: مشکل افزایش نرخ کرایه حمل بار با توافق طرفین و ورود اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان اینک رفع شده است.
مدیرعامل سیمان ممتازان کرمان عنوان کرد: با نشست بین نمایندگان سه کارخانه سیمان استان و انجمن های صنفی رانندگان و کامیون داران برای نرخ کرایه حمل بار به توافق رسیدیم و مشکل افزایش قیمت ها اکنون رفع شده است.محمد ربانی با بیان اینکه افزایش نرخ کرایه بار در استان کرمان بسیار نگران کننده بود گفت: کرایه حمل بار در استان های دیگر افزایش چندانی نداشته و حمل سیمان از استان های مجاور به شهرستان های کرمان ارزانتر از تولید داخل این استان شده بود.وی تصریح کرد: اخطار داده بودیم اگر افزایش قیمت ها اصلاح نشود تولید سیمان استان کرمان با مشکل مواجه می شود و کاهش می یابد.
مدیرعامل سیمان ممتازان کرمان از رانندگان و مسئولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان خواست، ضوابط به صورت کامل اجرا شود و نگاه جامع تری به بخش نامه ها داشته باشند.
محمدرضا خیرخواه مدیر فروش کارخانه سیمان ماهان کرمان نیز با اشاره به مشکل افزایش غیر منطقی کرایه بارها گفت: با نشست مشترک نمایندگان کارخانه های سیمان کرمان و انجمن رانندگان خوشبختانه مشکل حمل و نقل رفع شده است.