printlogo


اهدای دارایی خانواده میرحیدر به دانشگاه شهید باهنر؛
راه و رسم «افضلی پور» زنده است
راه و رسم «افضلی پور» زنده است
کد خبر: 4895
همسر شادروان مهندس سید محسن میرحیدر مدیرعامل اسبق شرکت مهندسان مشاور پیرراز طراح و حامی انجام پروژه احداث دانشگاه در کرمان سند دو واحد آپارتمان مسکونی به بنیاد خیرین عام المنفعه دانشگاه شهید باهنر کرمان اهدا کرد.
همزمان با اولین سالگرد درگذشت شادروان مهندس سید محسن میرحیدر مدیرعامل اسبق شرکت مهندسان مشاور پیرراز و یکی از موثرترین همکاران زنده یاد مهندس علیرضا افضلی پور، خانم مینو رجبی همسر شادروان مهندس سید محسن میرحیدر و خیر دانشگاه تمام دارایی خود را که شامل یک واحد آپارتمان مسکونی به مساحت 120.45 مترمربع و به ارزش تقریبی 107619987ریال درمنطقه شهر کرمان و نیز یک واحد آپارتمان مسکونی به مساحت 220 مترمربع در تهران بنام ساختمان پرسپولیس در شهرک غرب، به بنیاد خیرین عام المنفعه دانشگاه شهید باهنر کرمان اهداء کرد.
گفتنی است: این ساختمان برای توسعه خدمات حوزه آموزشی، پژوهشی و رفاهی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
اهدا جایزه مهندس محسن میرحیدر
اولین دوره جایزۀ معماری میرحیدر از محل درآمد دو باب منزل از سوی خانم رجبی‌نیا، همسر مرحوم مهندس میرحیدر، معمار احداث دانشگاه شهید باهنر کرمان در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار  و با نظر کمیته تخصصی و بر اساس توانمندی دانشجویان، به تعدادی از دانشجویان رشتۀ معماری دانشگاه شهید باهنر کرمان اهدا خواهد شد.
سوم اردیبهشت‌ماه هر سال روز معماری نام‌گذاری شده است که مراسم این جایزه در آن روز برگزار خواهد شد و صرفا مختص دانشجویان معماری دانشگاه شهید باهنر کرمان است
از سال آینده در روز معماری که سوم اردیبهشت‌ماه است، طبق آیین‌نامه نسبت به تشکیل کارگروه تخصصی، ارزیابی فعالیت‌های دانشجویان دارای طرح‌های برتر و معرفی و اهدای جایزه اقدام خواهد شد.
در کارگروه تخصصی ارزیابی طرح‌ها،سه متخصص از دانشگاه هنر و معماری صبا نیز حضور دارند و عضو هستند.
برای این جایزه آیین‌نامه ای تدوین شده و بنیاد عام‌المنفعه خیّرین دانشگاه شهید باهنر کرمان متعهد است طبق آن و بر اساس نظر هیات امنای جایزه، عمل کند
طبق آیین‌نامه، مسابقه‌ای برگزار می‌شود و دانشجویان مستعد که دارای طرح‌ها و ایده‌های بسیار خوب باشند توسط یک کارگروه تخصصی ارزیابی می‌شوند و در نهایت، زیر نظر هیات امنای جایزۀ میرحیدر از محل صلحی ک، در دفترخانۀ شمارۀ 40 اسناد رسمی کرمان انجام شده، هزینۀ جایزۀ میرحیدر تامین و هر ساله اهدا می‌شود.
بنیاد عام‌المنفعه خیّرین دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال 1398 ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرانتفاعی کرمان شده است، هدف این بنیاد، جلب مشارکت خیرین و نیکوکاران برای تقویت فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه و دانشجویان است، کلیۀ درآمدهای بنیاد از محل اهدا و وقف خیرین تامین می‌شود و هزینه‌کرد کلیۀ درآمدها نیز طبق اساس‌نامۀ بنیاد است که سال 98 به تصویب رسیده است.
بنیاد عام‌المنفعه خیّرین دانشگاه شهید باهنر کرمان یک سازمان مردم‌نهاد است که دارای مجوز فعالیت از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت کشور است و پروانۀ فعالیت بنیاد نیز توسط استانداری کرمان صادر شده است.
جایزۀ معماری میرحیدر در خردادماه 1401 به تصویب مجمع فوق‌العاده بنیاد عام‌المنفعه خیّرین دانشگاه شهید باهنر کرمان رسید و مراحل ثبت رسمی آن انجام شده است.
طبق آیین‌نامه، خانم رجبی‌نیا، همسر مرحوم میرحیدر، عضو هیات امنای بنیاد و همچنین عضو هیات امنای جایزۀ میرحیدر است.
دکتر حسین اکبری فرد در نخستین سالگرد درگذشت سیدمحسن میرحیدر طراح و حامی انجام پروژه احداث دانشگاه که روز سه شنبه 15 شهریورماه 1401 با حضور جمعی از روسا و پیشکسوتان دانشگاه و مسئولان و مدیران در سالن کنفرانس سازمان مرکزی برگزارشده بود سخنان خود را با قرائت آیه" إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ یقینا خداوند، نیکوکاران را دوست می‌دارد " آغاز کرد و سپس ضمن خیر مقدم به حضار و مهمانان گفت: این جلسه نیکو و به یاد فردی برگزار می‌شود که شاید در زمانی که ما کمتر دغدغه ساخت یک دانشگاه با طراحی ساختمان یک دانشگاه و معماری یک دانشگاه را درسر داشتیم وی بیشتر در هوای ساخت و طراحی ساختمانی که هر لحظه‌اش می‌تواند یک زمان خوب و ماندگار باشد که آثارش را در معماری پر عظمت دانشگاه شهید باهنر می‌بینیم.
وی گفت:طراح و ناظر این مجموعه از خوش‌شانسی‌های مرحوم افضلی‌پور است که در این مسیر معماری تمام قد  همراه شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره کسانی که برای دانشگاه قدم برداشتند گفت:در این دیار کریمان نهالی کاشته شده که ما هنوز ثمراتش را در سطح کشور و حتی سطح جامعه بین الملل می‌بینیم.
رئیس دانشگاه تصریح کرد: انشاالله در دیار کریمان ما هم قدر این عزیزان را بدانیم، نمی‌دانیم که آیا آنچه که حق مطلب بوده برای بنیانگذار دانشگاه مرحوم افضلی‌پور و همراهشان خانم بانو فاخره صبا و دوست و رفیق‌شان مرحوم شادروان مهندس میر حیدر بوده اداء شده است.
وی افزود: بانو مینو رجبی نیا همسر مرحوم شادروان مهندس میر حیدر که تجربیات و کارها و دوری‌هایی که از زندگی برا ی ایشان بوده را به جان خریدند و آثار ماندگاری را خلق کردند.
دکتر اکبری‌فرد به آثار شادروان مهندس میرحیدر از جمله: دانشگاه شهید باهنر، دانشگاه علوم پزشکی،بیمارستان افضلی‌پور، ساخت اجلاس سران کشورهای اسلامی که هم طراح و پیمانکار بودند ساختمان کتابخانه ملی و ساختمان چاپخانه اسکناس بانک مرکزی و آثار گرانبهای دیگری که از وی برای ما به یادگار مانده است اشاره نمود.
وی در ادامه خلاصه‌ای از مصاحبه خانم بانو مینو رجبی نیا را بیان کرد.
در حاشیه این مراسم بانو مینو رجبی نیا همسر شادروان مهندس محسن میر حیدر و همراهان از پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران بازدید کردند.


 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4895