printlogo


آنچه در بازار ایران می‌گذرد؛
قیمت عجیب و غریب خودروهای مونتاژی چینی
قیمت عجیب و غریب خودروهای مونتاژی چینی
کد خبر: 4992
نرخ دو تا چهار برابری قیمت خودروهای مونتاژ شده چینی نسبت به قیمت های جهانی در حالی است که شرکت های ایرانی قطعات منفصله را به صورت اعتباری و در تیراژ بالا خریداری می کنند، اما به جای این که نرخ دلار را حدود 30 هزار تومان در نظر بگیرند، 60 تا 70 هزار تومان محاسبه می‌کنند...
در این مطلب به بررسی قیمت سرسام آور خودروهای خارجی مونتاژی در بازار خودرو می پردازیم.
به دلیل ممنوعیت واردات خودرو در سال‌های اخیر، خودروهای خارجی مونتاژی داخل توانسته‌اند بازار را به دست آورند و با قیمت بالا عرضه می‌شوند. پس از ممنوعیت واردات و انحصاری شدن بیش از پیش بازار خودرو، کم کم زمینه برای حضور بیشتر و پررنگ‌تر خودروهای مونتاژ شده توسط شرکت‌های خصوصی در بازار نیز فراهم شد. خودروهایی که عمدتا چینی هستند و در مقایسه با قیمت های اعلامی در بازار کشور سازنده، با اختلاف چند برابری به دست مصرف کننده ایرانی می رسند، اما ماجرای این قیمت گذاری عجیب و غریب خودروهای مونتاژ در بازار ایران چیست؟
این شرکت‌ها، با واردات قطعات منفصله از کشور چین، خودروها را در داخل ایران مونتاژ و روانه بازار می‌کنند. این شیوه تولید خودرو در اغلب کشورها انجام می‌شود اما  نکته‌ای که درباره مونتاژکاران ایرانی وجود دارد این است که متأسفانه محصولات مونتاژ شده با نرخ‌های نجومی به فروش می‌رسند. نرخ‌هایی که بعضاً دو تا چهار برابر قیمت واقعی این خودروها در کشور مبدأ است. این موضوع به تازگی به تأیید معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت نیز رسیده است.
منوچهر منطقی در یک گفت و گوی تلویزیونی ضمن اشاره به این که در نبود خودروهای وارداتی، خودروهای مونتاژ شده بازار را در دست گرفته‌اند، گفته که این خودروها ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسند. همچنین با توجه به این که وزارت صمت مسئول نظارت بر این حوزه است، منطقی به این هم اشاره کرده بود که به تازگی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به وضعیت قیمت خودروها مونتاژی ورود کرده تا آنها را تعیین تکلیف کند.
البته هنوز مشخص نیست سازمان حمایت می‌خواهد با چه سیاست و به چه شیوه‌ای وضعیت خودروهای مونتاژی را سروسامان دهد. از سویی دیگر نیز به صورت دقیق اعلام نشد که آیا فروش این خودروها در بازار بورس ایران راهی برای کاهش قیمت این محصولات بود یا خیر. در این میان برخی از فعالان این حوزه، بالابودن نرخ دلار را عامل گران فروشی خودروهای مونتاژی اعلام می‌کنند.
نرخ دو تا چهار برابری قیمت خودروهای مونتاژ شده چینی نسبت به قیمت های جهانی در حالی است که شرکت های ایرانی قطعات منفصله را به صورت اعتباری و در تیراژ بالا خریداری می کنند، اما به جای این که نرخ دلار را حدود 30 هزار تومان در نظر بگیرند، 60 تا 70 هزار تومان محاسبه کرده و خودروهای مونتاژ شده را با قیمتی بسیار فراتر از قیمت خودرو در مبدأ می فروشند.
تاثیر غیر قابل انکار تعرفه های سنگین دولت
در کنار این موارد البته خودروسازان بخش خصوصی نیز پاسخ هایی برای نحوه قیمت گذاری محصولات خود ارائه می دهند، برای مثال هزینه های سنگین حمل و نقل، هزینه سربار تولید، هزینه های گمرکی، هزینه های مربوط به انواع مالیات و شماره گذاری، باعث شده است که قیمت تمام شده خودروهای چینی در بازار ایران در بهترین حالت، 1.5 برابر قیمت در بازار چین باشد. در واقع منطقی نبودن مونتاژ خودرو با تیراژ کم مزید بر علت شده و در نهایت این مصرف کننده است که بهای تمام شده بالایی برای تمام این شرایط می پردازد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4992