printlogo


در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بررسی شد
چالش‌‌های سرمایه‌گذاران حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر
چالش‌‌های سرمایه‌گذاران حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر
کد خبر: 4996
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه درگیری های درون گروهی در وزارت نیرو جریان انرژی کشور را زمین گذاشته است، گفت: پیشنهاد می شود انرژی های تجدیدپذیر از وزارت نیرو خارج و زیر مجموعه وزارت نفت یا مجموعه دیگری قرار گیرد.
محمدرضا پورابراهیمی، در هفتاد و هفتمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با موضوع بررسی چالش‌های سرمایه‌گذاران حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، افزود: شرکت توانیر چون انرژی های تجدید پذیر را به نفع خود نمی داند از آن استقبال نمی کند و از طرف دیگر رشد این حوزه به نفع مافیای گاز و مازوت هم نیست. وی با تاکید بر اینکه دولت در این زمینه عزم و اراده جدی برای حمایت از سرمایه گذاران و فعالان حوزه انرژی دارد، ادامه داد: بدنه وزارت نیرو باید تجدیدنظر شود و به نظر می رسد دست هایی در کار است که نگذارند کار در حوزه انرژی های تجدید پذیر پیش رود. پورابراهیمی تصریح کرد: سال گذشته در توافق با وزارت نیرو مقرر شد که استان به عنوان پایلوت انرژی، تولید 4 هزار مگاوات برق را آغاز کند اما تاکنون که نیمی از سال سپری شده هنوز هیچ اقدامی از سوی وزارت نیرو انجام نشده است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انگار باید گلایه از دولت قبل مبنی بر عدم تمکین وزارت نیرو به احکام قانونی را از دولت جدید هم تکرار کرد، وضعیت استان در حوزه انرژی مطلوب نیست و از استاندار می خواهیم که این مسئله را با جدیت پیگیری کند. وی درخواست پیگیری مسائلی مانند متوقف شدن خرید قراردادهای تضمینی، حذف برنده مجوز برای احداث نیروگاه ها، جایگزین شدن گواهی ارزش سوخت صرفه جویی و ... را مطرح کرد.
ساتبا مقصر است
در ادامه این نشست استاندار کرمان با اشاره به پژوهشی بین المللی گفت: سهم برق در تولید انرژی در سال 2020 میلادی 20 درصد بوده که در سال 2050 میلادی به 50 درصد افزایش خواهد یافت که در این بین سهم انرژی خورشیدی 6 برابر خواهد شد و  همین موضوع نشان می دهد که در زمینه انرژی های تجدیدپذیر هر چه دیرتر اقدام کنیم فاصله ما با برخی کشورها بسیار بیشتر خواهد شد. محمدمهدی فداکار اظهار کرد: به نظر می رسد مسائل موجود برای سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر به سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) برمی گردد و پیشنهاد می شود که شرکت ها درجه بندی و مسائل پیمانکاران در اختیار شرکت های توزیع استان ها قرار گیرد.
پرداخت نشدن مطالبات شرکت ها عامل عدم استقبال از سرمایه گذاری
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی کرمان،در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان گفت: استان کرمان از نظر برخورداری از انرژی خورشیدی شرایط مناسبی دارد و مسئولان استان نیز اراده و علاقمندی جدی در این زمینه دارند، اما چرا این ظرفیت ها منجر به جایگاه مناسب استان در این حوزه نشده است؟ سیدمهدی طبیب زاده، با اشاره به مناقصه اخیر احداث نیروگاه های خورشیدی و کسب رتبه چهارم کرمان در این مناقصه با 175 مگاوات خاطرنشان کرد: ساخت و سازهای بزرگ، زمان کم برای رساندن به مرحله بهره برداری و شرایط سخت این مناقصه باعث شد که بخش خصوصی شرکت نکند. وی ادامه داد: وجود محدوده های پراکنده برای سرمایه گذاری انرژی خورشیدی، مشکلات واگذاری زمین، عدم پرداخت مطالبات شرکت ها و محقق نشدن پیش بینی های سال جاری باعث عدم استقبال از سرمایه گذاری در این حوزه شده است.
گفتنی است در این نشست گزارش هایی با موضوع هزینه واقعی تولید برق در ایران و بررسی چالش های پیش روی سرمایه گذاران حوزه انرژی های تجدید پذیر و راهکارهای پیشنهادی آن ارائه شد.

 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4996