printlogo


وزیر اقتصاد از جبران زیان کسب وکارهای اینترنتی خبر داد
دولت چگونه جبران می کند؟
دولت چگونه جبران می کند؟
کد خبر: 5040
مشخص نیست دولت چگونه می‌خواهد زیان سنگین ناشی از قطعی اینترنت برای این کسب وکارها را جبران کند و آیا اعمال مشوق‌های محدود مالیاتی برای کسب وکارهایی که با قطعی اینترنت در آستانه نابودی قرار گرفته اند، کارگشاست یا خیر؟...
احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، از جبران خسارت کسب وکارهای ایرانی به دلیل قطعی اینترنت خبر داده است. خاندوزی در این زمینه به استفاده از ابزارهای متفاوت از جمله مشوق های مالیاتی اشاره کرده است. این خبر درحالی در روز گذشته منتشر شده که سازمان نصر تهران، از کسب وکارهای اینترنتی خواسته بود میزان خسارت ناشی از قطعی اینترنت و محدودیت های اخیر در فضای مجازی را به این سازمان گزارش کنند. خاندوزی از مذاکره با وزارت ارتباطات در این زمینه خبر داده درحالیکه قطعی بازه ای اینترنت و اعمال محدودیت بر شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام همچنان ادامه دارد.
تازه ترین گزارش های منتشر شده در رسانه های داخلی به نقل از سایت هایی مثل نت بلاکس، از زیان هزار میلیارد تومانی قطعی اینترنت به اقتصاد ایران خبر می دهد. نت بلاکس در شهریورماه اعلام کرد قطعی اینترنت در ایران ساعتی یک و نیم میلیون دلار معادل ۴۵ میلیارد تومان زیان اقتصادی به کشور وارد می‌کند. این رقم معادل روزی یک هزار میلیارد تومان و در دو هفته، معادل 14 هزار میلیارد تومان زیان برای اقتصاد کشور است. هم چنین پیش از این، نت بلاکس در سال های گذشته خسارت یک روز قطعی اینترنت در ایران را 37.3 میلیون دلار اعلام کرده بود.
قطعی اینترنت و اعمال اختلال در دسترسی به شبکه های اجتماعی درحالی است که به گفته دبیر اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی معیشت ۱۰ میلیون نفر وابسته به فضای مجازی است. هم چنین مرکز آمار در گزارشی در سال گذشته از امرار معاش 11 میلیون ایرانی از شبکه های مجازی خبر داده بود و اینکه سهم اینستاگرام در این بین، به 9 میلیون نفر می رسد. هم چنین تنها در اینستاگرام 2.4 میلیون شغل برای ایرانیان ساخته شده است.
با توجه به وابستگی این میزان از کسب وکارهای ایرانی به این شبکه های اجتماعی برای بازاریابی، تبلیغ و فروش کالا و خدمات، مشخص نیست دولت چگونه زیان ناشی از قطعی اینترنت برای این کسب وکارها را جبران می کند و آیا اعمال مشوق های مالیاتی برای کسب وکارهایی که با قطعی اینترنت در آستانه نابودی قرار گرفته اند، کارگشاست یا خیر.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/5040