printlogo


با ضرر ۸۰ هزار میلیارد تومانی تا امروز؛
کسب‌وکارهای دیجیتال ٢٠ سال عقب رفتند
کسب‌وکارهای دیجیتال ٢٠ سال عقب رفتند
کد خبر: 5259
رییس کمسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در واکنش به وعده‌های وزیر اقتصاد برای حمایت از کسب‌وکارهای مجازی، می‌گوید: اسم این وعده‌ها را باید وعده‌های سرخرمن گذاشت. این خسارت‌ها را نمی‌شود جبران کرد.
«برخی از کسب‌وکارها به خصوص کسب‌وکارهای اینترنتی از اتفاقات اخیر متاثر شدند؛ دولت پشت آن‌ها را خالی نمی‌کند.» این اظهارنظر جدید وزیر اقتصاد است؛ آن در شرایطی که گزارشی از درون اتاق بازرگانی بیرون آمد که خسارت قطعی اینترنت تا امروز ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
بنابر اذعان رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، محدودیت اینترنت ۳۵ هزار میلیارد تومان به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ۴۵ هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارهای سایر حوزه‌ها خسارت وارد کرده است.
از سوی دیگر، آمارها حاکی از آن است که حدود ۱۱ میلیون ایرانی به طور مستقیم و غیر مستقیم از اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند و حال و با توجه به فیلترینگ گسترده این شبکه اجتماعی، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند.
در این شرایط، امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت، از تخصیص بسته حمایتی دو هزار میلیارد تومانی برای تبلیغات کسب‌وکارهای متضرر از قطعی اینترنت در صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی خبر داده است.
زیان کسب‌وکارهای اینترنتی قابل جبران است
در همین رابطه، علی‌رضا کلاهی، رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین خسارت‌های قطعی اینترنت و فیلترینگ روی کسب‌وکارهای اینترنتی می‌گوید: اتاق بازرگانی در این خصوص گزارشی تهیه کرده و یک عددی را در آورده است.
وی با بیان این‌که کسب‌وکارهای اینستاگرامی به طور عمده کسب‌وکارهای کوچک هستند، می‌افزاید: ما اسم این بخش را بازار آنلاین غیررسمی کشور گذاشته بودیم که بخش عمده‌ای از بازار پوشاک و زیورآلات را به خود اختصاص داده است و به نوعی کسب‌وکارهای خانگی هستند که به نظر من فلج شدند.
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران تصریح می‌کند: از سوی دیگر، نه‌تنها در کسب‌وکارهای آنلاین و حتی در کسب‌وکارهای بزرگ صنعتی هم مکاتبات و مکالمات با طرف حساب‌های خارجی و نیز مدیریت پروژه‌های داخلی با واتس‌آپ انجام می‌شد.
کسب‌وکارهای دیجیتال ٢٠ سال عقب رفتند
کلاهی با بیان این‌که ۲۰ سال به عقب بازگشته‌ایم، عنوان می‌کند: در گزارش اتاق بازرگانی آمده است که واحدهای صنفی و بنگاه‌های اقتصادی طی یک ماه گذشته با قطعی و محدودیت اینترنت، زیان ۸۰ هزار میلیارد تومانی دیده‌اند.
وی می‌افزاید: البته برآورد کاملا دقیقی نمی‌توان داشت، اما دوستان با توجه به اطلاعاتی که داشتند، به این اطلاعات رسیده‌اند.
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا پلتفرمی وجود دارد که بتوان جایگزین اینستاگرام یا واتس‌آپ کرد؟ می‌گوید: به هیچ‌وجه چنین جایگزینی وجود ندارد.
کلاهی در واکنش به وعده‌های وزیر اقتصاد برای حمایت از کسب‌وکارهای مجازی، می‌گوید: اسم این وعده‌ها را باید وعده‌های سرخرمن گذاشت. این خسارت‌ها را نمی‌شود جبران کرد.
بسته حمایتی یک درمان موقتی است
علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به وعده‌های وزیر اقتصاد برای حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی می‌گوید: ای کاش راجع به اصل مطلب صحبت می‌کردند؛ این‌که با توجه به شرایط کشور، شرایط تحریمی و بودجه‌ای کشور، این کار نمی‌تواند یک کار ادامه باشد.
وی می‌افزاید: ما اگر بخواهیم به طور موقت فقط یک آسپرینی به کسب‌وکارها بدهیم، مساله را حل نمی‌کند. ممکن است درد یک ماهه را تسکین دهد. بسیاری از کسب‌وکارها در این فضا و پلتفرم و اکوسیستم کار می‌کردند و دچار مشکل شدند؛ حالا به طور مستقیم از فروش اینستاگرامی‌ها بگیرید تا بخش‌های تولید محتوا می‌کنند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح می‌کند: درست است که برای یک ماه بگویند یک مسکن می‌دهیم، ولی باید مساله حل شود و خار در گلو را باید درآورد و مشکل را اساسی حل کرد.
شریعتی عنوان می‌کند: شما فرض کنید دریاچه ارومیه را دارید و کنار آن، ویلاهایی برای پذیرش توریست وجود دارد. وقتی که آب درمان در ارومیه خشک شود، همه کسانی که در کنار دریاچه ارومیه کار می‌کردند، ضرر می‌کنند. بنابراین مشکل باید ریشه‌ای حل شود.
وی با بیان این‌که گفته می‌شود درآمد شرکت پست ۳۰ درصد پایین آمده است، متذکر می‌شود: اظهارنظرهای کنونی دولتی‌ها مبتنی بر پست‌شان است. به هر حال اظهارنظر یک فعال اقتصادی که از بودجه ارتزاق نمی‌کند، با اظهارنظر فردی که از بودجه ارتزاق می‌کند، متفاوت است. در همه جای دنیا همین است.
به گزارش خبرآنلاین، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که پلتفرمی وجود دارد که جایگزین اینستاگرام و واتس‌آپ شود، می‌گوید: یک زمانی بحث داخلی است و یک زمانی خارجی. کار ما وقتی با خارجی‌هاست، باید زبان مشترک با دنیا داشته باشیم. ما نمی‌توانیم به مشتری بگوییم سروش دانلود کن یا در بلد با ما صحبت کنید.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/5259