printlogo


بزرگترین بوتیک هتل دنیا؛
«هتل کاروانیکا» در کرمان افتتاح شد
«هتل کاروانیکا» در کرمان افتتاح شد
کد خبر: 5281
با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از مسئولان استانی هتل کاروانیکا (کاروانسرای وکیل) کرمان افتتاح شد. ضرغامی در آئین افتتاح این هتل با اشاره به تصمیم خوبی که در دهه در ۷۰ در خصوص واگذاری ابنیه تاریخی به بخش خصوصی در کشور گرفته شد، اظهار کرد: کارنامه خوبی در این حوزه وجود دارد...
وی افزود:  اما متاسفانه شاهد هستیم برخی از پروژه ها، پروژه های موفقی نبوده و واگذاری ها خوبی صورت نگرفته اما هتل کاروانسرای وکیل با این کییفت خوب و استاندارد و تلفیق سنت و مدرنیته یکی از مصادیق ارزشمندی است که ما را در ادامه اجرای این قانون تشویق و ترغیب می کند.
وی افزود: انگیزه در مدیریت حرف اول می زند و این انگیزه نیز عشق و ایمان به کار می باشد و مجموعه کاروانسرای وکیل با انگیزه و عشق احیا شده است.
طبق اعلام وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، با همت مجلس شورای اسلامی و دولت سیزدهم، سقف اعتبار تبصره ۱۸ این وزارتخانه که در سال ۱۳۹۹، ۳۰۰ میلیارد تومان بود، در سال ۱۴۰۰ به ۱۲۰۰ میلیارد تومان رسید و خوشبختانه این سهم در سال جاری تا ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و با سهم بانک ها به ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
به گفته ضرغامی، امسال سهم تسهیلات تبصره ماده ۱۸ استان کرمان در حوزه گردشگری ۸۰۰ میلیارد تومان و در حوزه صنایع دستی ۹۰ میلیارد تومان است.
محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیز در آئین افتتاحیه هتل کاروانیکا (کاروانسرای وکیل) گفت: استان کرمان با وجود داشتن پنج فرودگاه و ظرفیت‌های بسیار خوب در حوزه گردشگری از جمله هفت اثر ثبت جهانی متاسفانه معرفی نشده و ناشناخته باقی مانده است.
به گفته او، هر چند کارهای خوبی در حوزه گردشگری در استان کرمان صورت گرفته است اما گردشگری این خطه در زیر سقف معادن و کشاورزی گم شده است و امیدواریم این صنعت در استان کرمان از غربت بیرون بیاید.
همچنین محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این آئین گفت: مشابه مجموعه کاروانسرای وکیل در استان کرمان زیاد وجود دارد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌افزاید: با توجه به محدودیت‌های مالی دولت، یکی از هدف گذاری ما این است که اشتغال با کمترین میزان سرمایه‌گذاری ایجاد شود که در همین راستا نیز گردشگری با کمترین میزان سرمایه‌گذاری می‌تواند بیشترین اشتغال را فراهم کند اما متاسفانه کم کاری های در این حوزه صورت گرفته است.

پورابراهیمی، خطاب به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید: هر استانی که امکان جذب بیشتر تسهیلات تبصره ۱۸ را داشته باشد به آن استان اختصاص پیدا خواهد کرد و از مهرماه امسال تا آبان ماه سال آینده ۲۰ هزار میلیارد تومان امکان جذب اعتبار تبصره ۱۸ وجود دارد که امیدواریم استان کرمان در این حوزه فعال‌تر عمل کند.
فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: سیاست و استراتژی این اداره کل در استفاده از ظرفیت‌های استان در راستای احیا و مرمت بناهای تاریخی استان است.
او، با دعوت از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری عنوان کرد: کاروانسرای وکیل می‌تواند الگویی برای کاروانسرای "جر" شود.
علی رحیم پور مدیرعامل گروه هتلداری رکسان در این آئین گفت: کاروانسرای وکیل بزرگترین کاروانسرای دو طبقه جهان است و اکنون به بزرگترین هتل بوتیک دنیا تبدیل شده است و گرید این هتل پنج ستاره می باشد و این مکان می‌تواند گردشگران زیادی را جذب کند.
براساس این گزارش، کاروانسرای وکیل کرمان یکی از بزرگترین کاروانسراهای کشور و بنای ارزشمند تاریخی است که سالیان زیادی به حال خود رها شده بود و تلاش‌ها برای مرمت و احیای آن، ناکام می‌ماند تا اینکه سرنوشت تلخ این کاروانسرا تغییر کرد و با پیگیری‌های فراوان، میراث‌فرهنگی کرمان توانست حکم خلع‌ید پیمانکار این پروژه را گرفته و  مردادماه سال ۹۶ بود که کاروانسرای وکیل برای تبدیل شدن به یک مجموعه اقامتی به سرمایه‌گذار جدید واگذار شود.
کاروانسرای وکیل کرمان بیش از ۴۰۰۰ متر مربع زیربنا دارد و با اتمام این طرح، این کاروانسرای تاریخی با ۵۷ اتاق و حدود ۱۴۰ تخت به زنجیره هتلداری استان کرمان اضافه می‌شود و در تمامی این سال‌ها بارها و بارها وعده افتتاح این پروژه بزرگ نیز داده شده است تا جایی که آخرین بار فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از افتتاح این پروژه تا خردادماه سال ۱۴۰۰ خبر داده بود که خبری از افتتاح این پروژه نشد اما این پروژه در دولت سیزدهم محقق شد و امروز با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افتتاح شد.
به گزارش ایسنا،کاروانسرای وکیل از مجموعه کاروانسراهای درون شهری کرمان به شمار می‌رود که در حاشیه خیابان شریعتی کرمان قرار دارد و در نزدیکی بازار وکیل کرمان واقع شده و جزء کاروانسراهای بزرگ کشور محسوب می‌شود که قدمت آن به ۱۷۰ سال پیش بر می‌گردد.
ساخت کاروانسرای وکیل کرمان در سال ۱۲۷۷ به فرمان محمد اسماعیل خان وکیل الملک والی آغاز شد و در سال ۱۲۸۷ به دست فرزند وی مرتضی قلی خان وکیل الملک تکمیل شد.
کاروانسرای وکیل از دو طبقه تشکیل شده و ۱۲۰ غرفه را در خود جای داده است که دو درب ورودی به بازار وکیل دارد و سر در ورودی کاروانسرای وکیل که به داخل بازار باز می‌شود، با گچ‌بری و کاشی‌کاری‌های زیبایی تزئین شده و سر در ورودی دوم کاروانسرا که در قسمت بیرونی بازار وکیل قرار دارد را نیز با کاشی مزین کرده‌اند.


 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/5281