printlogo


بررسی میانگین تورم ماهانه در یکسال گذشته؛
تورم ماهانه فقرا بر مدار صعود
تورم ماهانه فقرا بر مدار صعود
کد خبر: 5366
بررسی ها نشان می دهد میانگین تورم ماهانه فقیر ترین دهک جامعه در یکسال گذشته حدود 4 درصد برآورد شده که نسبت به مابقی دهک ها بالاتر است.
تورم ماهانه دهک اول در مهر ماه امسال 2.7 درصد برآورد شده، این نرخ پایین ترین تورم به ثبت رسیده در میان تمامی دهک ها محسوب می شود. به بیان دیگر دهک اول که فقیر ترین گروه جامعه به حست می آید در مهر ماه پایین ترین فشار تورمی را به نسبت سایر دهک ها در ماه گذشته بر دوش کشیده است. تورم نقطه به نقطه دهک اول نیز در مهر ماه 57.7 درصد بوده، این امر نشان می دهد دهک اول برای تهیه یک سبد مشخصی از کالا و خدمات در مهر ماه امسال بالغ بر 57 درصد بیشتر از مهر سال گذشته برای تهیه همین سبد هزینه کرده است. این در حالیست که تورم نقطه به نقطه دهک دهم در همین ماه حدود 43 درصد براورد شده، علی رغم اینکه در مهر ماه تورم دهک های ثروتمند بیش از تورم دهک ها پایینی به ثبت رسیده اما در یکسال گذشته فشار تورمی کمتری را دهک ها ثروتمند نسبت به دهک ها فقیر تجربه کرده است.
میانگین تورم ماهانه دهک نخست در یکسال گذشته نزدیک به 4 درصد محاسبه شده است. در همین بازه زمانی پایین ترین نرخ تورم ماهانه برای این دهک به مرداد ماه امسال با 1.5 درصد تورم تعلق دارد. همچنین بیشترین تورم ماهانه رقم خورده در سیزده ماه گذشته برای این دهک فقیر به خرداد ماه امسال مربوط می شود، در این ماه دهک نخست تورم 19.5 درصدی را تجربه کرده است. در ابتدای سال جاری دولت دست به حذف ارز ترجیحی یا به عبارت دیکر اصلاح یارانه کالاهای اساسی زد، اجرای این جراحی اقتصادی توسط دولت منجر گرانی بسیاری از کالاها از جمله مواد غذایی شد. با توجه به اینکه مواد غذایی در سبد مصرفی اقشار کم درامد جامعه وزن بالایی دارد، گرانی خوراکی ها اثر گذاری بالایی بر تورم دهک های پایین خواهد داشت. با وجود اینکه تورم دهک نخست نسبت به خرداد ماه بسیار کاهش پیدا کرده، اما برای سه ماه متوالی است که روندی صعودی به خود گرفته و از 1.5 درصد به نزدیک 3 درصد رسیده است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/5366