printlogo


خریدار خارجی را از دست دادیم؛
رکود ۸۰ درصدی در بازار فرش دستباف
رکود ۸۰ درصدی در بازار فرش دستباف
کد خبر: 5407
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف از رکود ۸۰ درصدی در بازار فرش دستباف خبر داد و گفت: فرش دستباف یک کالای صادراتی است و نوسان‌های اخیر نرخ ارز بر میزان فروش ما تاثیر مستقیم گذاشته است.
مسعود سپهرزاد خاطر نشان کرد: عدم تبلیغ برای فرش ایرانی در بازارهای خارجی باعث شده است که نتوانیم محصول خود را در بازارهای جهانی عرضه کنیم؛ فرش شناسنامه ایران است و اقلام دیگر صادراتی ما مانند پسته و زغفران به کشورهای دیگر مانند اسپانیا می‌روند و بعد از فرآوری و بسته‌بندی به نام آن کشور عرضه می‌شوند اما فرش را نمی‌توانند بسته‌بندی و با نام کشور خود عرضه کنند
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد از مواد اولیه بافت فرش دستباف وارداتی است، گفت: بازار شناور شده است و فروشندگان نمی‌توانند خریداران را قانع کنند که روزانه قیمت فرش تغییر می‌کند. در این بازار فروشنده نیز تمایلی برای فروش کالا ندارد چراکه جنسی که فروخته است را باید دوبرابر نرخی که فروخته خریداری و جایگزین کند.
این فعال صنفی با اشاره به کاهش تقاضا برای خرید فرش ایرانی از سوی مشتریان خارجی، گفت: فروشنده اگر جنس خود را نفروشد چگونه می‌تواند هزینه‌های مانند بیمه، مالیات و حقوق پرسنل خود را تامین کند؟ جوانی که به امید به سرکار آمده است اگر اخراج شود به کف خیابان می‌رود و مطالبات خود را بیان می‌کند؟
وی در پاسخ به این پرسش که به چه علت بازار خود را در بازارهای خارجی از دست دادیم، اذهان کرد: عدم تبلیغ برای فرش ایرانی در بازارهای خارجی باعث شده است که نتوانیم محصول خود را در بازارهای جهانی عرضه کنیم؛ فرش شناسنامه ایران است و اقلام دیگر صادراتی ما مانند پسته و زغفران به کشورهای دیگر مانند اسپانیا می‌روند و بعد از فرآوری و بسته‌بندی و به نام آن کشور عرضه می‌شوند اما فرش را نمی‌توانند بسته‌بندی و با نام کشور خود عرضه کنند از این‌رو شرایط بازار ما اینگونه است.
سپهرزاد با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی مالیات در هر سال، تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی به رکود حاکم بر بازار توجه ندارد و فقط می‌خواهد که از مودیان مالیات دریافت کند. مالیات‌ستانی به یک منبع بزرگ برای درآمد دولت تبدیل شده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف، تصریح کرد: امروز شرایط اجتماعی کشور به سمتی رفته است که همزمان حق با مصرف‌کننده و تولیدکننده است از یک سو مصرف‌کننده توان خرید اجناس با این قیمت‌ها را ندارد و از سوی دیگر تولیدکننده نمی‌تواند کالای نهایی را با نرخ کم تولید کند.
این فعال صنفی با انتقاد از عملکرد وزارت صمت در زمینه صادرات فرش، گفت: در دیداری که فعالان بازار با وزیر صمت داشتند من به این نکته اشاره کردم که وزارت صمت علاقه‌ای به فرش دستباف ندارد و خط قرمز بر این صنعت کشیده‌ است؛ چراکه اقدامی برای حل مشکلات این صنعت انجام نمی‌دهید صادرات فرش دستباف از سالیانه ۲ میلیارد دلار در دهه ۷۰ به ۵۶ میلیون دلار رسیده است.
وی با اشاره به خدمات قالیشویی در کشورهای اروپایی، گفت: کشورهای اروپایی مانند فرانسه، ایتالیا و آلمان بازار دوم فرش ایرانی بودند اما امروز آنها بیشتر متمایل به دریافت خدمات قالیشویی و شستن قالی شده‌اند.
سپهرزاد با بیان اینکه بازار فرش ماشینی هندی و پاکستانی در بازار اروپا زیاد شده است، گفت: خریدار اروپایی این پرسش را برای خود طرح می‌کند که با چه منطقی باید فرش ۲ هزار دلاری بخرد در صورتی که می‌توانند نیازش را با فرش ۲۰۰ دلاری ماشینی تامین کند.
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف از کپی کردن نقشه‌های فرش دستباف توسط تولیدکنندگان فرش ماشینی انتقاد کرد و افزود: چرا در ۱۰ سال گذشته تعداد تولیدکنندگان فرش ماشینی در ایران زیاد شده است چراکه آنها از رانت استفاده می‌کنند؛ غرفه‌داران فرش ماشینی در نمایشگاه اخیر ۷۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان برای تزیین غرفه هزینه کردند آیا آنها این میزان درآمد دارند؟ بدون تردید پاسخ منفی است و آنها از رانت دولتی و ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کردند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/5407