printlogo


مقایسه سانتافه با تیگو ۸ پرو؛
چری پر آپشن یا هیوندای محبوب؟
چری پر آپشن یا هیوندای محبوب؟
کد خبر: 5458
در این مطلب قصد داریم به مقایسه سانتافه با تیگو ۸ پرو بپردازیم. با مقایسه مشخصات فنی، امکانات رفاهی و طراحی ظاهری این دو خودرو همراه ما باشید.
پیش از این که واردات خودرو ممنوع شود، خودروسازان چینی جایی در بازار داخل ما نداشتند؛ ولی به محض ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، چینی‌ها فرصت را برای حضور در بازار مغتنم شمرده و جای خود را بین مشتریان ایرانی پیدا کردند. بعد از مدتی محصولات چینی جرأت پیدا کردند تا با خودروهای کره‌ای چند سال قبل هم رقابت کنند.
مقایسه سانتافه با تیگو ۸ پرو
یکی از خودروسازان محبوب چینی در بازار ایران، چری است که موفق شده با نمایندگی مدیران خودرو، اغلب محصولات کراس اوور و بعضا سدانش را در ایران به فروش برساند. جدیدترین و البته پرمدعاترین محصول چری، فونیکس تیگو ۸ پرو است که داعیه رقابت با محصولات قدیمی و معتبر کره‌ای را دارد.
این خودروی کراس اوور از آنجایی که ابعاد بزرگ و امکانات رفاهی کاملی دارد، رقیب خوبی برای هیوندای سانتافه به شمار می‌رود. قصد داریم در این مطلب به مقایسه فونیکس تیگو ۸ پرو با هیوندای سانتافه بپردازیم. با جدال این دو شاسی بلند چینی و کره‌ای همراه ما باشید.
حدود چهار سال پیش بود که کمپانی چری تیگو ۸ را عرضه کرد. دو سال بعد از عرضه این خودرو بود که چری تصمیم گرفت با اعمال تغییراتی نسخه پلاس این کراس اوور را راهی بازار کند و نام آن را تیگو ۸ پلاس گذاشت. این نسخه فیس لیفت تغییرات عمیقی داشت و امکانات رفاهی کامل‌تری در قیاس با مدل قبلی خود دارد.
چندی بعد مدیران خودرو تصمیم گرفت تیگو ۸ پلاس را با نام تیگو ۸ پرو وارد بازار ایران کند. بنابراین فونیکس تیگو ۸ پرو این شرکت از اواخر سال گذشته وارد بازار کشورمان شد. این خودرو در حال حاضر محصولی لوکس برای بازار ما محسوب می‌شود و مشتریان خاص خود را دارد. آمار فروش این خودرو نیز قابل قبول بوده است.
اما خودروی دیگری که قرار است با تیگو ۸ پرو به رقابت بپردازد، هیوندای سانتافه است. این کراس اوور از سال ۲۰۰۰ تا به امروز در مدل‌های مختلفی تولید و راهی بازار شده است. در این مقاله قصد داریم نسل سوم سانتافه را مورد بررسی قرار دهیم که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ تولید می‌شده است و در سال ۲۰۱۶ دچار یک فیس لیفت جزئی نیز شد.
بنابراین نسل سوم هیوندای سانتافه در بازار ایران محبوب مشتریان بسیاری بوده و هنوز هم بازار خوبی در بین نسخه‌های کارکرده دارد. با این حال نسخه فعلی که بررسی می‌شود، مدل پیش از فیس لیفت است، چرا که از نظر قیمتی شباهت‌های زیادی با تیگو ۸ پرو دارد.
مقایسه هیوندای سانتافه با تیگو ۸ پرو به لحاظ طراحی
از نظر طراحی ظاهری شاید تیگو ۸ پرو به‌روزتر و مدرن‌تر از سانتافه به نظر برسد. تیگو ۸ پرو هفت سال بعد از سانتافه طراحی و تولید شده و المان‌های طراحی به‌روز در محصول مدیران خودرو را می‌توان در جلوپنجره یا گرافیک چراغ‌های جلو و عقب دید. البته مسئله اصلی در طراحی این دو خودرو، ظاهر ساده تیگو ۸ پرو است که در رقابت با ظاهر سانتافه چیز زیادی برای گفتن ندارد.
به طور کلی طراحی سانتافه طوری است که گویی از زمان خود جلوتر بوده و هر دو رقیب زیبا و دارای سبکی مشابه هستند. بنابراین اگر به دنبال خودروی زیباتر در این نبرد هستید باید بدانید که همه چیز به سلیقه مشتری برمی‌گردد. با ورود به کابین این دو کراس اوور وضعیت متفاوتی رقم می‌خورد.
در کابین تیگو ۸ پرو مدرن و امروزی است و همه چیز با صفحات و دکمه‌های لمسی اداره می‌شود. حال آن که هیوندای سانتافه کابینی کلاسیک و قدیمی دارد و اغلب امور داخل آن با دکمه‌های فیزیکی کنترل خواهد شد. با این حال باز هم زیبایی کابین بستگی به سلیقه خریدار دارد. در مجموع کابین تیگو ۸ پرو امروزی و فانتزی است، در حالی که سانتافه ارگونومی و احساس راحتی بهتری به ارمغان می‌آورد.
مقایسه تیگو ۸ پرو با هیوندای سانتافه به لحاظ امکانات رفاهی
از آنجایی که هیوندای سانتافه خودرویی وارداتی است، نسخه‌های متفاوت شرکتی و غیر شرکتی بسیاری از آن در بازار کشورمان وجود دارد و به سختی می‌توان چند مدل از این خودرو با آپشن‌های یکسان یافت. یکی از علل قیمت‌های متفاوت این خودرو به نسخه‌های مختلف آن بر می‌گردد. به هر حال مدل ۲۰۱۵ فول آپشن سانتافه قیمتی مشابه با تیگو ۸ پرو دارد و از جمله آپشن‌های مشترک آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کی لس استارتر، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، کروز کنترل، سقف پانوراما، گرم کن و سردکن صندلی‌های جلو، در برقی صندوق بار، تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیم مجزا برای سرنشینان جلو، کول باکس، مولتی مدیا با مانیتور لمسی، دوربین دید عقب، مه شکن عقب، دی لایت، سنسور نور، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، حافظه صندلی راننده و سنسور فشار باد لاستیک.
از جمله امکاناتی که در هیوندای سانتافه وجود دارد اما در رقیب چینی دیده نمی‌شود می‌توان به اتوپارک، گرم کن فرمان، گرم کن صندلی‌های عقب، مه شکن جلو، چراغ‌شور و فرمان سه حالته اشاره کرد. همچنین تیگو ۸ پرو مجهز به امکاناتی نظیر کروز کنترل هوشمند، چراغ‌های جلو ال ای دی، نوربالا اتومات، چرخش لنز چراغ‌های جلو با فرمان، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، سیستم اتو استارت-استاپ، دوربین ۳۶۰ درجه، تنظیم جداگانه تهویه برای سرنشینان عقب، صندوق‌پران هوشمند، درایو مد ۳ حالته، شارژر بی‌سیم تلفن همراه و رکاب جانبی برقی است که در رقیب کره‌ای وجود ندارد.
مقایسه هیوندای سانتافه با تیگو ۸ پرو به لحاظ تجهیزات ایمنی
اول از همه باید به یک‌سری امکانات مشترک این دو کراس اوور چینی و کره‌ای اشاره کنیم که شامل ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در شیب، هشداردهنده نقاط کور و ۶ ایربگ ۱۰ نقطه‌ای می‌شود و سپس باید به تجهیزات ایمنی بهتر و دقیق‌تر تیگو ۸ پرو اعتراف کرد.
خوشبختانه هر دو خودرو موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی شده‌اند که البته تفاوت‌هایی از این نظر بین آنها وجود دارد. هیوندای سانتافه ۵ ستاره ایمنی را از موسسه یورو انکپ دریافت کرده، در حالی که فونیکس تیگو ۸ پرو ۵ ستاره خود را از موسسه چینی سی انکپ گرفته است.
تجهیزات ایمنی تیگو ۸ پرو: کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در شیب، هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده خروج از لاین، هشداردهنده تصادف از جلو، هشداردهنده ترافیک عقب، تابلوخوان، سیستم کمکی حرکت در ترافیک، سیستم کمکی ماندن در لاین، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی و سرنشینان جلو پرده‌ای سرتاسری، ترمز کمکی، ترمز اضطراری، کنترل پایداری الکترونیکی و کنترل کشش.
تجهیزات ایمنی هیوندای سانتافه: کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در شیب، هشداردهنده نقاط کور، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی و سرنشینان جلو پرده‌ای سرتاسری، ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی و کنترل کشش.
مقایسه تیگو ۸ پرو با هیوندای سانتافه به لحاظ مشخصات فنی
زیر کاپوت فونیکس تیگو 8 پرو یک پیشرانه 1.6 لیتری قرار دارد که توربوشارژ است و می‌تواند از طریق سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) نهایتا 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه در این خودرو از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود. لازم به ذکر است که این کراس اوور چینی در هر 100 کیلومتر مسافت به طور ترکیبی 6.8 لیتر سوخت مصرف می‌کند و می‌تواند در عرض 8.9 ثانیه از سکون مطلق به شتاب صد کیلومتری دست یابد.
اما نوبت به مشخصات فنی رقیب کره‌ای این خودرو می‌رسد. هیوندای سانتافه مجهز به یک پیشرانه 2.4 لیتری شده که از نوع تنفس طبیعی است و می‌تواند از طریق سیستم تزریق سوخت چند نقطه‌ای (MPI) نهایتاً 172 اسب بخار قدرت و 225 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه در این خودرو از طریق یک گیربکس 6 سرعته به محور جلو انتقال می‌یابد. مصرف سوخت سانتافه در هر 100 کیلومتر نزدیک به 9.5 لیتر است و با 2 ثانیه تأخیر نسبت به رقیب چینی خود به شتاب صد کیلومتر می‌رسد.
خوشبختانه هر دو رقیب به لحاظ کیفیت سواری و تجربه رانندگی در فضای کابین خود شرایط یکسانی برای سرنشینان فراهم می‌کنند. فضای جادار و بزرگ به همراه ردیف سوم برای کودکان می‌تواند چشمگیر باشد. به هر حال این‌طور می‌توان جمع‌بندی کرد که هیوندای سانتافه از نظر کیفیت سواری خودروی بهتری محسوب می‌شود.
ولی از نظر مشخصات فنی و نوع پیشرانه، رقیب چینی گوی سبقت را می‌رباید و به کمک پیشرانه توربوشارژ و گیربکس دو کلاچه‌ای که دارد برنده میدان می‌شود. هندلینگ هر دو خودرو در یک سطح است و تنها نسخه دو دیفرانسیل سانتافه چسبندگی بهتری برای مشتریان به ارمغان خواهد آورد.
سخن پایانی
از بازار خرید و فروش این دو خودرو شروع می‌کنیم. هیوندای سانتافه کراس اوور کره‌ای محبوب بازار ایران است که خوشبختانه همچون پول نقد به آن نگاه می‌شود. با این حساب خودروی تیگو ۸ پرو و حتی سایر رقبای کره‌ای و ژاپنی سانتافه نمی‌توانند با بازار این خودرو رقابت کنند.
علاوه بر این بازار خدمات پس از فروش و قطعات تیگو ۸ پرو به لطف شبکه گسترده و خوب مدیران خودرو جای تردیدی برای مشتریان این خودرو باقی نمی‌گذارد، ولی هیوندای سانتافه به دلیل قدمت و شهرتی که در بازار ما دارد باز هم یک سر و گردن از رقیب چینی خود بالاتر می‌ایستد.
در مجموع فونیکس تیگو ۸ پرو بخرید اگر به امکانات رفاهی بیشتر و عملکرد فنی بهتر اهمیت می‌دهید و هیوندای سانتافه را انتخاب کنید اگر به چهره و امکانات مدرن، دردسر کمتر برای نگهداری و فروش و کیفیت سواری بهتر اهمیت خاصی می‌دهید.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/5458