printlogo


یادداشتی از تام استندیج؛ نویسنده «جهان پیش‌رو ۲۰۲۳»
۱۰ روندی که در سال پیش‌رو شاهد خواهید بود
۱۰ روندی که در سال پیش‌رو شاهد خواهید بود
کد خبر: 5487
پس از گذشت دو سالی که در آن همه‌گیری نیروی شکل‌دهنده آینده بود، حالا عامل اصلی تأثیرگذار دنیا جنگ در اوکراین است. در ماه‌های آینده، جهان باید با تأثیر غیر قابل پیش‌بینی این درگیری بر ژئوپلتیک و امنیت دست‌و‌پنجه نرم کند. مبارزه برای کنترل تورم؛ هرج‌ومرج در بازارهای انرژی؛ و مسیر نامشخصی که چین پس از همه‌گیری در پیش خواهد گرفت.
در اینجا به ده موضوع و روندی اشاره شده است که باید در سال پیش‌رو تماشا کنید.
۱همه نگاه‌ها به سمت اوکراین است. قیمت انرژی، تورم، نرخ بهره، رشد اقتصادی، کمبود مواد غذایی، همگی به این موضوع بستگی دارند که درگیری در ماه‌های آینده چگونه پیش خواهد رفت. پیشرفت سریع اوکراین می‌تواند ولادیمیر پوتین را تهدید کند؛ اما به نظر می‌رسد که محتمل‌ترین نتیجه بن‌بستی سخت باشد. روسیه تلاش خواهد کرد تا درگیری را خنثی کند؛ به این امید که کمبود انرژی و تغییرات سیاسی در آمریکا، حمایت غرب از اوکراین را تضعیف نماید.

۲رکود در راه است. اقتصادهای بزرگ وارد رکود خواهند شد. زیرا بانک‌های مرکزی برای خفه‌کردن تورم، در حال افزایش نرخ‌های بهره هستند. رکود اقتصادی آمریکا قاعدتاً باید ملایمت بیشتری داشته باشد. ولی اروپا وحشیانه‌تر خواهد بود. و این دردی است که تمام جهان را رنج خواهد داد... زیرا قدرت فزاینده‌ی دلار، بیشترین آسیب را به کشورهای فقیری می‌زند که پیش‌تر از افزایش قیمت مواد غذایی آسیب دیده‌اند.

۳چشم‌انداز کدر آب‌و‌هوایی. از آنجا که کشورها برای تأمین منابع انرژی خود عجله دارند، به سوخت‌های فسیلی ناپاک روی خواهند آورد. اما اتفاقی که در میان‌مدت خواهد افتاد، جنگ تغییر به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر (به عنوان جایگزین ایمن‌تر برای هیدروکربن‌های عرضه‌شده توسط خودکامه‌گان) خواهد بود. علاوه بر انرژی‌های بادی و خورشیدی، این میان انرژی‌های هسته‌ای و هیدروژنی نیز صاحب نقش خواهند شد.

۴اوج‌گیری چین؟ در ماه آوریل برای مدتی جمعیت هند (در حدود ۱.۴۳ میلیارد نفر) از چین پیشی خواهد گرفت. و انتظار می‌رود در شرایطی که جمعیت چین رو به کاهش می‌رود و بادهای مخالف نیز به سمت اقتصادش وزان هستند، بحث‌های زیادی در مورد اینکه آیا چین به اوج خود رسیده است یا خیر، مطرح گردند. رشد آهسته‌تر این کشور بدین معناست که اقتصاد آن هرگز از نظر اندازه از آمریکا پیشی نخواهد گرفت.

۵. آمریکای انشقاق‌یافته. اگرچه جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای عملکردی بدتر از حد انتظار داشتند، شکاف‌های اجتماعی و فرهنگی در مورد سقط جنین، اسلحه و سایر مسائل هم‌چنان رو به افزایش می‌رود. ورود رسمی دونالد ترامپ به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نیز این آتش را تیزتر خواهد کرد.

۶نقاط قابل ذکر. تمرکز شدید بر جنگ در اوکراین خطر درگیری در جاهای دیگر را افزایش می‌دهد. با حواس‌پرتی روسیه، در حیاط‌خلوت آن درگیری‌هایی در حال وقوع است. چین ممکن است به این نتیجه برسد که برای پیش‌روی به سوی تایوان، زمانی بهتر از حالا وجود ندارد. تنش‌های هند و چین ممکن است در هیمالیا شعله‌ور شود. و فکر می‌کنید آیا امکانش هست که ترکیه سعی کند یک جزیره یونانی در دریای اژه را تصرف نماید؟

۷. اتحادها در بحبوحه تغییرات ژئوپلتیکی، واکنش نشان می‌دهند. ناتو که با جنگ در اوکراین احیا شده است، پذیرای دو عضو جدید خواهد شد. و این میان آیا عربستان‌سعودی به توافقات ابراهیم، بلوکی در حال ظهور، خواهد پیوست؟ گروه‌های دیگر با اهمیت روبه‌رشد عبارتند از Quad و AUKUS  (دو کلاب تحت رهبری آمریکا که قصد مقابله با ظهور چین را دارند). و I۲U۲ که نه یک گروه راک، بلکه انجمن پایداری است که هند، اسرائیل، امارات متحده عربی و ایالات متحده را به هم پیوند می‌دهد.

۸توریسم انتقام‌جویانه. از آنجا که مسافران در گردشگری «انتقام‌جویانه» پس از قرنطینه شرکت می‌کنند، هزینه‌های مسافران تقریباً به سطح ۱.۴ تریلیون دلاری خود در سال ۲۰۱۹ باز خواهد گشت؛ اما تنها دلیلش این است که تورم، قیمت‌ها را افزایش داده. اما تعداد واقعی سفرهای توریستی بین‌المللی، با ۱.۶ میلیارد، هم‌چنان کمتر از سطح قبل از همه‌گیری ۱.۸ میلیارد در سال ۲۰۱۹ خواهد بود. و سفرهای تجاری نیز با کاهش هزینه‌ها توسط شرکت‌ها، ضعیف باقی خواهند ماند.

۹. بررسی واقعیت متاورس. آیا ایده کار و بازی در دنیای مجازی از بازی‌های ویدیویی فراتر خواهد رفت؟ در حالی که اپل اولین هدست خود را عرضه می‌کند و متا تصمیم می‌گیرد تا با کاهش قیمت سهام، استراتژی خود را تغییر دهد، سال ۲۰۲۳ نیز به سهم خویش پاسخ‌هایی خواهد داشت. در این حال، شاید تغییری که پیچیدگی کمتری داشته و مفیدتر هم هست، ظهور «کلیدهای عبور» برای جایگزین‌کردن رمزهای عبور باشد.

۱۰سال نو، اصطلاحات تخصصی جدید. بخش ویژه‌ای وجود دارد با عنوان «این را درک کن!». این بخش به جمع‌آوریِ واژگان حیاتی‌ای می‌پردازد که دانستن آنها در سال ۲۰۲۳ مفید خواهد بود. دنیای امروز بسیار ناپایدارتر شده و در اثر فراز و نشیب رقابتی قدرت‌های بزرگ، پس لرزه‌های همه‌گیری، تحولات اقتصادی، تغییرات جوی، و تحولات سریع اجتماعی و فناوری، تشنجات زیادی دارد. غیرقابل پیش‌بینی‌بودن یک پدیده عادی در عصر جدید است. شاید مطالعه The World Ahead ۲۰۲۳  به شما کمک کند که با این واقعیت تازه با اطمینان بیشتری روبرو شوید.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/5487