printlogo


کمیته تامین داخلی خرما تشکیل شد؛
بازارهای صادراتی خرمای ایران در حال کوچک شدن
بازارهای صادراتی خرمای ایران در حال کوچک شدن
کد خبر: 5518
مقداد تکلو زاده، دبیر انجمن ملی خرمای ایران معتقد است؛ هر چند محصولات مزیت دار ایرانی همواره در بازارهای خارجی مشتریان خود را داشته است اما، افزایش نرخ تورم به‌گونه‌ای است که دیگر نمی توان آن را به واردکنندگان تحمیل کرد و باید آماده افت بیشتر صادرات با افزایش تورم باشیم.
ایران با وجود قرار گرفتن در جایگاه پنجم تولید خرمای جهان، بازار صادراتی در خور ندارد. در این شرایط کارشناسان، با توجه به افزایش نرخ تورم داخلی روزهای نه چندان روشنی را برای آینده آن پیش بینی می کنند.
مقداد تکلو زاده، دبیر انجمن ملی خرمای ایران، در اینباره با اشاره به میزان تولید خرمای کشور در سالجاری، اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته افزایش تولید خرما داشته ایم و میزان آن به یک میلیون و ۳۰۰هزار تن رسیده است.
وی ادامه داد: این افزایش تولید در حالی بوده است که در استان های خرما خیر کشور مانند سیستان و بلوچستان و بوشهر بخشی از محصول تحت تاثیر سیل و بارندگی های شدید و بی موقع از دست رفته است.
به گفته تکلوزاده؛ رشد تولید خرما در حالی است که، بازارهای صادراتی این محصول مزیت دار در حال کوچک شدن است.
وی تصریح کرد: ادامه سیاست مخرب پیمان سپاری ارزی و نوسان نرخ ارز از مشکلات گذشته بازار خارجی خرمای کشور بوده است اما، مشکلات جدیدی نیز به آن ها اضافه شده است.
تکلوزاده با اشاره به اثر جنگ اوکراین بر بازار جهانی محصولات کشاورزی، خرما را از محصولاتی برشمرد که جنگ اوکرانی اثر منفی زیادی بر بازار صادراتی آن داشته است.
وی افزود: اوکراین هم از نظر میزان مصرف و هم از نظر ترانزیت برای صدور خرمای ایرانی اهمیت زیادی برای ما داشت که با شروع جنگ دچار مشکل شد.
تکلوزاده همچنین، تاثیر جنگ اوکراین بر اقتصاد اروپا را نیز از عواملی برشمرد که بازار صادراتی خرمای ایران را با چالش مواجه کرده است.
دبیر انجمن ملی خرمای ایران اما، مهمترین مشکل و تهدید برای بازار صادراتی خرما کشور را تورم داخلی عنوان کرد.
تکلوزاده توضیح داد: هر چند محصولات مزیت دار ایرانی همواره در بازارهای خارجی مشتریان خود را داشته است اما، افزایش نرخ تورم به اندازه ای است که دیگر نمی توان آن را به واردکنندگان تحمیل کرد.
وی اضافه کرد: در صورت ادامه افزایش نرخ تورم، باید آماده افت بیشتر صادرات محصولات کشاورزی باشیم.
تکلو زاده در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار داخلی خرما را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: بیشترین مصرف خرما در بازار داخلی مربوط به ماه های منتهی به رمضان است که، امسال برای مدیریت بهتر آن به نفع مصرف کننده و تولیدکنده برنامه ریزی شده است.
وی از تشکیل "کمیته تامین داخلی خرما" خبر داد و افزود: این کمیته با هدف تنظیم بازار خرما در داخل کشور تشکیل شده است تا ضمن کنترل قیمت در ایام خاص و پر مصرف مانند ماه رمضان، تامین را نیز مدیریت کند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/5518