printlogo


رئیس اتاق کرمان در جشنواره خرمای کلوته جنوب کرمان، عنوان کرد
ارزش افزوده «خرمای کلوته» در گرو توسعه صادرات
ارزش افزوده «خرمای کلوته» در گرو توسعه صادرات
کد خبر: 5532
رئیس اتاق کرمان در آئین افتتاح دومین جشنواره ملی خرمای کلوته جنوب کرمان در عنبرآباد گفت: امیدواریم برگزاری دومین جشنواره ملی خرمای کلوته جنوب کرمان آغازی بر تفکر سیستمی برای توسعه شهرستان های جنوب استان باشد...
سیدمهدی طبیب زاده افزود: میزان مصرف آب در جنوب کرمان 2.8 میلیارد مترمکعب است و این در حالی است که قیمت هر مترمکعب آب منتقل شده از خلیج فارس به کرمان سه دلار و با تخفیف 88 هزار تومان است. وی ادامه داد: اگر همه محصول کاشته شده در جنوب استان به خوبی برداشت شود و به بازار برسد 90 هزار میلیارد تومان درآمد محصول حاصل می شود در حالی که ارزش واقعی آب مصرف شده برای این محصول 240 هزار میلیارد تومان است.
طبیب زاده، با تاکید بر کشت جایگزین و بهره وری در مصرف آب برای کشاورزی اقتصادی در جنوب استان، بیان کرد: اتاق کرمان در سال 98 تصمیم گرفت با انجام فعالیت هایی مانند برگزاری همایش ها و جشنواره های مختلف و راه اندازی پایگاه تجاری در روسیه و سفر تجار کشاورزی جنوب به این کشور، صادرات را توسعه دهد که در بخش خرمای کلوته این اتفاق افتاده است.رئیس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: حداکثر صادرات خرمای کلوته کشور 30 هزار تن است که هنوز تا 70 هزار تن خرمای کلوته تولیدی جیرفت هم فاصله بسیاری دارد که باید برای افزایش صادرات این محصول بیشتر چاره اندیشی شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان،وی افزود: اگر بتوانیم 60 درصد خرمای کلوته کشور را صادر کنیم، ارزش افزوده بسیاری ایجاد می شود. طبیب زاده، با اشاره به اینکه تولیدات کشاورزی جنوب کرمان به لحاظ کمی، کیفی، تعدد و تنوع محصول بسیار رشد کرده اند تصریح کرد: درصد کمی از خرمای کلوته از گمرکات استان صادر شده در حالی که اگر این میزان صادرات افزایش یابد بسته بندی، حمل و نقل، گمرک، رقابت پذیری و بهره وری نیز رشد و ارتقا می یابند. رئیس اتاق کرمان اظهار کرد: اتاق کرمان آمادگی برگزاری دوره های آموزشی در راستای توسعه صادرات جنوب کرمان را دارد و اندیشکده های آب و انرژی اتاق می تواند در بحث مطالعات و پژوهش ها کمک کند.


 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/5532