printlogo


مدیرمخابرات منطقه کرمان تشریح کرد
ظرفیت‌ها و محدودیت‌های مخابراتی استان کرمان
ظرفیت‌ها و محدودیت‌های مخابراتی استان کرمان
کد خبر: 5574
سرپرست مخابرات منطقه کرمان در جمع خبرنگاران گفت: عقب‌ماندگی تاریخی شبکه ارتباطی استان کرمان را رد نمی کنم که دلایل متعددی دارد به شکلی که در هیچ شاخصی وضعیت ما مناسب نیست...
سرپرست مخابرات منطقه کرمان که می‌گوید هرگونه توسعه ارتباطات و اینترنت در روستاها و نقاطی که توجیه اقتصادی ندارد، جزو خدمات دولت است، در پاسخ به این مشکلات اینگونه پاسخ داد: دولت زمان خصوصی سازی(مخابرات) باید به این فکر می‌افتاد و خدمات اجباری دولت باید زیرساخت لازم روستاها را تامین کند.
حسن آذری نصرآبادی در نشست خبری در عین حال درباره وضعیت ارتباطات در شهرها که به گفته خودش از وظایف این شرکت محسوب می شود نیز ضمن تایید نقاط کور زیاد در شهر کرمان به این پاسخ بسنده کرد: نقاط کور شبکه در شهر کرمان وجود دارد که مخابرات به وظیفه خود در پوشش آنها به صورت کامل عمل نکرده است.
وی در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به قطعی های مکرر اینترنت و مشکلات شهروندان با بیان اینکه هزینه‌های الزام دولتی برای قطع اینترنت و محدودیت‌های شبکه ارتباطی شهروندان باید توسط دولت جبران شود اظهارداشت: قطعی شبکه و فیلترینگ به صورت ۱۰۰ درصد بر مصرف بخش تلفن همراه شرکت مخابرات اثر گذاشته است.
نصرآبادی گفت: استفاده از اینترنت ثابت در استان کرمان نیز یک سوم شده که این آمار برای مخابرات فاجعه بار است.
عقب ماندگی تاریخی شبکه مخابرات کرمان
سرپرست مخابرات منطقه کرمان در عین حال در پاسخ به این پرسش که شهر و روستاها و حتی راههای کرمان دچار عقب ماندگی در حوزه ارتباطی هستند و مردم کرمان در شرایطی هزینه های مخابراتی را پرداخت می کنند که از داشتن آنتن دهی و اینترنت مطلوب بی بهره اند گفت: عقب ماندگی تاریخی شبکه ارتباطی استان کرمان را رد نمی کنم و این عقب ماندگی می تواند سابقه و دلایل متفاوتی داشته باشد اما وضعیت ما در هیچ کدام مناسب نیست.
وی تصریح کرد: ما خدماتی به مردم می دهیم اما تعرفه آن را دولت گذاشته و یکی از دلایل آن این است که ما شرکت خصوصی هستیم و دولت باید به شهروندان پاسخ دهد.
آذری نصرآبادی افزود: هرگونه توسعه ارتباطات و اینترنت در روستاها و در جاهایی که توجیه اقتصادی ندارد، از تعهدات شرکت مخابرات خارج است و جزو خدمات دولت محسوب می شود.
وی بیان کرد: دولت زمان خصوصی سازی باید به این فکر می افتاد و خدمات اجباری دولت باید زیرساخت لازم برای روستاها را تامین کند.
مشکلات احداث ۳۰ سایت تلفن همراه در کرمان
سرپرست مخابرات منطقه کرمان در پاسخ به این پرسش که اینک نقاط کور شبکه در شهر کرمان نیز وجود دارد که مخابرات به وظیفه خود در پوشش آنها به صورت کامل عمل نکرده است گفت: ۳۰ سایت تلفن همراه با هزینه ۷۰ میلیارد تومان سرمایه برای شهر کرمان تامین شده اما به دلایل مختلفی اجازه نصب نیافته است.
وی یادآور شد: مدارس، تکلیف قانونی دارند و باید فضای اینترنت را در اختیار آنها قرار دهیم اما دولت که نباید جلو توسعه را بگیرد؛ من سیاسی نیستم و باید به صورت تخصصی کار کنم اما ما یکهزار سایت نسل پنجم اینترنت همراه را باوجود موانع محل نصب، در کجا باید نصب کنیم؟
آذری نصرآبادی بیان داشت: باید نگاه ها متفاوت و همکاری ها انجام شود؛ شهردار یکی از مراکز استان ها در ایام کرونا اعلام کرد که توسعه شبکه ارتباطی به معنای نجات جان انسان هاست لذا نگاه‌ها چقدر در این بخش فرق می کند زیرا او همچنین اعلام کرد که سایت همراه اول در هرجایی نصب شود، شهرداری نمی تواند مخالفت کند اما حقوق خود را پس از آن می تواند پیگیری کند.
وی با تاکید بر عقب ماندگی شاخص های ارتباطی شهر کرمان گفت: برای رفع این مشکل چقدر نگاهمان درست بوده است؟ نمایندگان این استان چقدر برای نصب دکل های مخابراتی پیگیری می کنند؟ نخستین دکل نسل پنجم اینترنت همراه باید کجا احداث شود چرا کسی برای نصب آن پیگیری نمی کند؟ شهر کرمان باید رو به توسعه باشد و در صورت همکاری دستگاه های مربوطه، به تمامی شهرداران و فرمانداران اعلام کردم که کرمان را نخستین شهر تمام الکترونیک کشور می کنم.
پاسخ مدیر مخابرات کرمان به مشکل ارتباطات: دولت زمان خصوصی‌سازی بایدتوجه می‌کرد
اینترنت نسل پنجم همراه در راه کرمان
سرپرست مخابرات منطقه کرمان با اشاره به برنامه اپراتورها از جمله همراه اول در برنامه امسال اضافه کرد: مراکز استان ها بایستی امسال حداقل یک سایت نسل پنجم اینترنت همراه احداث کنند؛ ممکن است این سایت روی دکل های موجود باشد و ارتباطی به همکاری شهرداری ها ندارد.
وی ادامه داد: طراحی ۵G برای پوشش کل شهر کرمان هنوز انجام نشده و مشکل اصلی ما تامین تجهیزات است.
آذری نصرآبادی خاطرنشان کرد: اینترنت نسل پنجم وابسته به مسائل بسیاری است اما در بخش تلفن همراه به همکاری مردم و تجهیزات نیاز داریم.
وی ابراز داشت: توسعه به صورت فیبر نوری است و دیگر کابل مسی نمی بریم؛ توسعه مقدماتی دارد و مقدمه آن پول است.
سرپرست مخابرات منطقه کرمان گفت: باوجود تحریم ها دکل های بسیاری احداث کرده ایم اما بهره برداری از آنها به علت نداشتن تجهیزات انجام نمی شود و در این زمینه تامین تجهیزات قطره چکانی است.
کرونا و فعالیت های مخابرات
وی با بیان اینکه ایام کرونا فضای مجازی و آموزش غیرحضوری لازم بود گفت: نقش ارتباطات و مخابرات در این ایام بزرگترین سد دفاعی در مقابل کرونا بود و اگر این سد نبود کادر درمان نمی توانست این بحران را مهار کند.
آذری نصرآبادی در عین حال مدعی شد: حساسیت سرویس مخابراتی در این ایام کرونا در بخش کمیت و کیفیت ارتقا یافته و ثانیه به ثانیه بر کیفیت خدمات افزوده می شود.
وی با بیان اینکه مشتریان حساس به کمیت و کیفیت خدمات دهی هستند تاکید کرد: اهمیت این مسأله در صدر توسعه کشور قرار گرفته و خدمات مخابراتی پیشگام در توسعه حمل و نقل، آموزش و پزشکی قرار دارد و توسعه پایدار باید همراه با توسعه ICT باشد.
آذری نصرآبادی ابراز داشت: طی ایام کرونا یکهزار مدرسه بر مبنای هوشمندسازی طراحی و قابل استفاده شده و نگاه ما باید مدیریت ICT در تمامی حوزه ها باشد.
سرپرست مخابرات منطقه کرمان افزود: اکنون سرمایه گذاری با حجم بالا مد نظر دنیا نیست و سرمایه کمتر با بهره وری بالاتر مورد توجه است که این مهم با شبکه های ارتباطی مقدور است؛ می توان هزینه را کاهش و فروش را افزایش داد و به عنوان مثال فروش و صادرات پسته در استان کرمان دیگر نیازی به ساختمان های آنچنانی ندارد.
وی با اشاره به اینکه تغییر در درآمدهای کشور بدون نقش مخابرات امکان پذیر نیست تصریح کرد: هر فضایی مستلزم زیرساخت های ارتباطی کشور است که اکنون این زیرساخت ها خوب نیست و این یک واقعیت است.
این مسئول ادامه داد: در این زمینه لازم است به این پیشرانه ها توجه شود؛ بزرگترین اتفاق در سال ۸۸ بود که شرکت مخابرات ایران به عنوان تاثیرگذارترین این صنعت به بخش خصوصی واگذار شد.
آذری نصر آبادی افزود: اگر شرکت مخابرات ایران رو به توسعه باشد، خدمات دهی در اپراتورهای پایه می تواند از مخابرات ارائه شود و اگر نتوانیم به آنها خدمات دهیم توسعه اتفاق نمی افتد.
وی بیان کرد: اکنون نسل پنجم اینترنت همراه را نداریم زیرا بخشی از آن به زیرساخت های سخت افزاری استان برمی گردد که این بخش باید به صورت جدی پیگیری شود.
آذری نصرآبادی افزود: شرکت مخابرات اینک بر اساس قانون تجارت اداره می شود نه قوانین دولت؛ پس از خصوصی سازی باید حمایت لازم از این شرکت صورت گیرد زیرا خصوصی سازی مخابرات ۵۰ هزار کارمند را از بدنه دولت جدا کرد.
سرپرست مخابرات منطقه کرمان گفت: تمامی اینها در حالیست که ۳۲ درصد از درآمدهای تلفن همراه، هشت درصد اینترنت و پنج درصد تلفن ثابت به جیب دولت برمی گردد و از این محل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به دولت کمک شده است.
وی تاکید کرد: خصوصی سازی اتفاق خوبی بوده زیرا برای دولت درآمد داشته است.
این مسئول با اشاره به سیل اخیر در استان کرمان گفت: نبود ارتباطات در بحران ها فاجعه ایجاد می کند زیرا نخستین اقدام در بحران سازماندهی است و تقویت ارتباطات در مباحث مختلف و در رویدادهای سیاسی کشور راهگشاست.
آذری نصرآبادی افزود: بدون ارتباطات امکان برگزاری انتخابات وجود ندارد لذا تمامی اینها بر بستر شبکه مخابرات صورت گرفته است.
وی بیان داشت: شرکت خصوصی مخابرات در بخش های مختلف به نظام جمهوری اسلامی کمک کرده و انتظار ما این است که حمایت شود زیرا این شبکه تقریبا ۱۰۰ درصد ارتباطات زیرساختی، ۹۰ درصد ارتباطات اصلی شهری و ۱۰۰ درصد روستاها از ما ارتباط می گیرند.
آذری نصرآبادی یادآور شد: برقراری ارتباطات در روستاها زیان قطعی است اما مخابرات در این بخش نیز به کمک دولت آمده است.
۹۵ درصد صنایع ارتباطی تعطیل شدند
سرپرست مخابرات منطقه کرمان گفت: مخابرات در حال توسعه است اما حال و روز صنعت ارتباطی کشور خوب نیست زیرا ۹۵ درصد صنایع ارتباطی کشور تعطیل شده اند.
وی افزود: چندین سال است که مقام معظم رهبری شعار تولید می دهند اما این مهم کی می خواهد اتفاقی بیفتد؟ ۹۵ درصد کارگاه های تولیدات ارتباطی کشور ورشکست شدند زیرا مخابرات نتوانسته در این سال ها طرح توسعه ارائه بدهد.
این مسئول با اشاره به اینکه ۳۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از مخابرات ارتزاق می کنند، ادامه داد: توسعه در این صنعت متناسب با نیاز جامعه اتفاق نمی افتد زیرا باوجود تورم نرخ های کالاهای مختلف چند مرحله تغییر یافته؛ ما یکی از مصرف کنندگان بزرگ برق هستیم اما هزینه مخابرات تغییر چندانی نداشته است.
آذری نصرآبادی اضافه کرد: حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد دستمزد قانون کار رشد یافته و قیمت اجناس افزایش یافته اما ۱۲ سال تعرفه مخابرات تغییر نیافته است.
وی افزود: تلفن ثابت با تعرفه های مخابرات سال ۹۰ به میزان ۲ هزار میلیارد تومان درآمد داشت اما در سال ۱۴۰۰ به یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش ایرنا،این مسئول یادآور شد: بابت نگهداری هر خط تلفن ثابت ماهانه ۳۰ هزار تومان پرداخت می کنیم اما برای این خط فقط ۲ هزار و ۷۰۰ تومان باید از مردم دریافت کنیم که ۵۰ درصد آن نیز وصول نمی شود و طلب از دستگاه های دولتی نیز داریم؛ چه بلایی در این وضع به سر شرکت مخابرات می آید؟
سرپرست مخابرات منطقه کرمان گفت: حقوق حداقل اداره کار نسبت به سال ۹۰ میزان ۱۲.۶ برابر شده و این در حالیست که ۹۰ درصد هزینه جاری ما را نیروی انسانی تشکیل می دهد و باید درآمد تلفن ثابت به ۲۵ هزار میلیارد تومان می رسید.
وی ابراز داشت: نرخ تورم کالاهای مخابراتی ۱۰.۸ برابر، تامین تجهیزات ۲۲ برابر و نرخ ارز ۳۰ برابر شده اما درآمد تلفن ثابت افزایش نداشته است.
۹۷ درصد درآمد مخابرات تضمین شده نیست
آذری نصرآبادی بیان کرد: خردادماه ۱۴۰۰ شورای رقابت مصوب کرد که تعرفه ها به شکل فعلی برسد و این در حالیست که در غالب کشورهای اروپایی باید ۸۸ درصد درآمد تلفن ثابت تضمین شده باشد و ۱۲ درصد آن وابسته به هزینه مکالمه است.
وی گفت: در ایران ۹۷ درصد از درآمد یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی مخابرات تضمین شده نیست و وابسته به مکالمه است.
سرپرست مخابرات منطقه کرمان افزود: این مدل در سال ۱۴۰۰ ارایه شد اما تعرفه ها هیچ تغییری نکرد و تعرفه تلفن ثابت به ازای هر پالس همان ۴۵ ریال سال ۸۸ است.
خسارت چهار هزار میلیارد تومانی برای تعلل در اجرای یک مصوبه
وی اظهار داشت: مردم و مشترکان تلفن ثابت می توانند با پرداخت ۲۰ هزار تومان در تهران، ۱۵ هزار تومان در کرمان و ۱۰ هزار تومان در سایر شهرستان ها به صورت رایگان تا سطحی مکالمه کنند که این امر مصوبه شورای رقابت شده و سازمان تنظیم مقررات آن را تایید کرد اما سپس گفتند ستاد تنظیم بازار هم روی آن نظر دهد و از خردادماه ۱۴۰۰ منتظر مصوبه ستاد تنظیم بازار بودیم.
آذری نصرآبادی افزود: این مصوبه در نهایت در شهریور ۱۴۰۱ تصویب و اعمال شد و تعلل در این مصوبه در شرایطی که ابلاغ آن، قانونی بود به میزان چهار تا پنج هزار میلیارد تومان زیان به شرکت مخابرات وارد کرد.
وی گفت: این صنعت جایی دچار مشکل شد و طرح های توسعه آن متوقف ماند؛ باید پرسید چرا با یک شرکت خصوصی اینکار را می کنید؟ باید از آن مراقبت کرد لذا خوشبختانه رویکرد دولت اکنون نسبت به مخابرات تغییر یافته است.
بسته اجباری ۱۵ هزار تومانی برای مردم کرمان
سرپرست مخابرات منطقه کرمان گفت: اشکال اصلی از خود ماست زیرا اطلاع رسانی نکردیم و مردم در شهر کرمان می توانند با بسته ۱۵ هزار تومانی ارائه شده، سه هزار و ۳۳۳ دقیقه مکالمه درون شهری، ۴۴۴ دقیقه مکالمه بین استانی و ۲۳۸ دقیقه مکالمه با تلفن همراه دریافت کنند.
وی ادامه داد: در حالی که هر پالس تماس با تلفن موبایل ۶۲ تومان و تلفن ثابت ۴۵ ریال است.
این مسئول افزود: مردم در سایر شهرستان های استان کرمان با پرداخت ۱۰ هزار تومان ۲ هزار و ۶۶۶ دقیقه مکالمه درون شهری و ۳۵۵ دقیقه مکالمه بین استانی دریافت می کنند.
حال و روز مخابرات
آذری نصر آبادی گفت: همه می گویند وضع مالی مخابرات خوب است در حالی که ما یک ماه قسطی حقوق کارمندان را پرداخت کردیم و نرخ تنها کالایی که ۱۲ سال تغییر نیافته تعرفه تلفن ثابت است؛ جاهایی کم کاری کردیم و افرادی ترک فعل کردند و حال و روز ما این شده است.
وی ادامه داد: مخابرات با وجود تحریم ها حتی فناوری جدید وارد کشور کرده است.
۳۰ هزار مشترک فیبر نوری در کرمان
سرپرست مخابرات منطقه کرمان عنوان کرد: یکی از برنامه های دولت توسعه ۲۰ میلیون مشترک به پورت فیبر نوری طی سه سال و مجری آن نیز مخابرات است.
وی افزود: ۳۰ هزار و ۲۰۸ پورت منصوبه فیبر نوری در استان کرمان داریم و ۶ هزار و ۱۳۷ مورد از آن را مردم دریافت کرده اند که دولت به شهرداری ها اعلام کرده فیبر نوری را توسعه دهند.
سایت های تلفن همراه زیر حدمجاز
آذری نصرآبادی بیان داشت: خدمات موبایل را با توجه به افزایش حجم مصرف مردم باید توسعه دهیم و سایت بزنیم که در این زمینه اپراتورها موظفند براساس بودجه ۱۴۰۱ جاهای مورد نیاز سایت بزنند.
وی افزود: سایت های تلفن همراه استان کرمان سطح مجاز اشعه را دارا هستند و با یونیزه کردن، میانگین تشعشع سایت های مخابرات زیر عدد یک شده، در حالی که حدمجاز آن ۱۰۰ است و آمار نشان می دهد تشعشعات هیچ ضرری برای مردم ندارد.
سرپرست مخابرات منطقه کرمان گفت: جست و جوی شبکه باعث داغ شدن تلفن همراه می شود و خطرات آن به مراتب بیش از نزدیکی افراد به سایت های تلفن است.
وی تصریح کرد: متاسفانه هیچ پرتویی غیر از تلفن همراه در کشور سنجیده نمی شود اما همگی آنها حدمجازها را رعایت می کنند و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/5574