printlogo


تخمین کمیته باغبانی انجمن پسته ایران؛
تولید ۱۰۶ هزار تن پسته در سال ۱۴۰۱
تولید ۱۰۶ هزار تن پسته در سال ۱۴۰۱
کد خبر: 5591
بر اساس جمع‌بندی آمار و اطلاعات دریافت‌شده از باغداران و ترمینال‌های فعال ضبط پسته در مناطق پسته‌خیز کشور، کمیته باغبانی انجمن پسته ایران، میزان تولید پسته در سال محصولی ۱۴۰۱ را ۱۰۶هزارتن پسته خشک تخمین زد...
این آمار طی مصاحبه دبیرخانه انجمن با تعداد بیش از ۷۰۰ نفر از باغداران و مراکز فرآوری پسته در مناطق پسته‌خیز ایران جمع‌آوری شده‌است و سپس نتایج حاصله در جلسه کمیته باغبانی انجمن در تاریخ بیست‌وچهارم آبان‌ماه سال جاری در دفتر مرکزی انجمن پسته در شهر کرمان جمع‌بندی شداطلاعات دریافتی حاکی از آن است که در سال جاری تنش‌های محیطی ناشی از تغییرات اقلیم اعم از سرمازدگی، سیل و گرمازدگی منجر به خسارت دیدن سهم قابل توجهی از پسته استان‌های کرمان، یزد و فارس شده‌؛ به‌طوری‌که محصول این مناطق را با کاهشی ۷۵ تا ۸۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه کرده‌است. این درحالی‌است‌که باغداران استان‌های مرکزی، سمنان، قم و تهران در سال جاری محصول قابل قبولی را برداشت کرده‌اند.
طبق گزارش‌ باغداران از مناطق مختلف استان خراسان رضوی، محصول این مناطق علی‌رغم بارش تگرگ و پدیده سرمازدگی محدود در برخی از نقاط، به‌‌دلیل روی کار آمدن باغات جوان و افزایش سطح زیر کشت، افزایش قابل توجهی داشته است. در مجموع میزان محصول امسال نسبت به تولید سال گذشته ۳۰درصد کاهش داشته است.

 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/5591