printlogo


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان مطرح کرد
ریل‌گذاری اقتصاد کرمان بر پایه مطالعات آمایش
ریل‌گذاری اقتصاد کرمان بر پایه مطالعات آمایش
کد خبر: 5636
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان از ریل‌گذاری جدید در استان بر اساس مطالعات آمایش خبر داد و گفت: هدف بنیادین سند آمایش استان، اصلاح ساختار اقتصادی استان و منطقی کردن سهم بخش‌های اقتصادی از طریق افزایش سهم ارزش افزوده بخش‌های خدمات و صنعت و معدن و کاهش سهم بخش کشاورزی است...
جعفر رودری با بیان این مطلب در نشست تخصصی بررسی وضعیت توسعه‌ای استان کرمان و عدم تعادل‌های درون منطقه‌ای که با حضور جمعی از صاحب‌نظران برگزار شد، به تشریح وضعیت اقتصادی و فرصت‌های توسعه‌ای این استان پرداخت.
رودری در ادامه گفت: استان کرمان دارای مزیت‌های نسبی فراوان در بخش تولیدات کشاورزی، امکان تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل و امکان توسعه کشت متراکم و گلخانه‌ای در جنوب استان است و وجود ظرفیت مناسب برای ایجاد صنایع بالادستی و پایین‌دستی و خوشه‌های صنعتی با تأکید بر صنایع متالورژی ذوب فلزات، صنایع مرتبط با انرژی، صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی ماشین‌آلات و تولید لاستیک، امتیازهای مهمی برای استان به‌شمار می‌رود.
وی با اشاره به وجود ۱۹ شهرک و ۲۵ ناحیه صنعتی مصوب و بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن خاورمیانه، دومین معدن مس روباز جهان و وجود ۷۰ درصد ذخیره کرومیت کشور در این استان، افزود: در بخش خدمات نیز، کرمان با داشتن بالاترین تعداد آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکو (۷ اثر ثبت شده در میراث جهانی) و وجود ۷۱۵ آثار ملی ثبت شده و همچنین اهمیت شهر کرمان به عنوان قطب گردشگری درمانی در جنوب شرق کشور و توانمندی ارائه خدمات دانشگاهی و درمانی، دارای مزیت نسبی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در ادامه اظهار کرد: مهم‌ترین مخاطرات طبیعی استان، سهم بالای بخش کشاورزی در اقتصاد استان (تولید) نسبت به متوسط کشور و آب‌بری بالای اقتصاد استان با میزان بارش تقریبا نصف کشور و مصرف بالای آب در اقتصاد استان به‌دلیل سهم بالای بخش کشاورزی است.
وی همچنین پایین بودن نرخ تمایل به سرمایه‌گذاری و عدم تعادل‌های منطقه‌ای را از جمله چالش‌های مهم استان اعلام کرد و گفت: چالش اساسی استان، اقتصاد سنتی و غیر مدرن است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/5636