printlogo


یادداشت/ شهباز حسن پور؛
تسریع در واردات ماشین‌آلات معدنی
تسریع در واردات ماشین‌آلات معدنی
کد خبر: 5781
در حال حاضر، به بهانه بومی‌سازی یکی دو شرکت داخلی برای واردات ماشین آلات معدنی مانع‌تراشی می‌کنند، در حالیکه واقعیت مطلب این است که در کشور ظرفیت تولید بسیاری از تجهیزات معدنی وجود ندارد. باید دولت سریع‌تر این‌ موضوع را تعیین‌تکلیف کند...
شهباز حسن‌پور/ نایب رئیس کمیسیون اقتصادی و رئیس فراکسیون اشتغال و اصناف مجلس شورای اسلامی
خوشبختانه با توجه به رویکرد کلی نظام در بحث استفاده از منابع طبیعی کشور و پتانسیل‌های کشور، یکی از مواردی که در برنامه ششم توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته ‌و در برنامه‌های سالانه هم به آن توجه می‌شود؛ استفاده از ظرفیت‌های خدادادی منابع طبیعی و معادن است. بیشترین کانی معدنی دنیا در ایران است و از میان استان‌های کشور، کرمان را بهشت معادن می‌دانند. ذخایر مس، تیتانیوم، زغال‌سنگ، سنگ‌های تزیینی و مجموعا بیش از ۵۰نوع کانی ‌معدنی فقط در استان‌ کرمان داریم که می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد. البته به لحاظ ذخایر معدنی در سایر استان‌های‌ کشور هم می‌توان به استان یزد، آذربایجان، خراسان و... اشاره کرد که خوشبختانه ذخایر معدنی خوبی دارند. آنچه که امروز جای نگرانی دارد این ‌است که دولت هنوز تعداد زیادی از معادن را تعیین تکلیف نکرده است و این معادن در زمینه بهره‌برداری مشکل دارند. البته در موضوع استخراج بسیار ضعیف‌تر از بهره‌برداری عمل شده است. متاسفانه در بحث اکتشافات سرمایه‌گذاری زیادی صورت نپذیرفته و از ظرفیت بخش خصوصی هم به طور کامل استفاده نشده است.
یکی دیگر از معضلات کشور معادن نیمه‌تعطیل یا رها شده در کشور است که بهتر است هرچه سریع‌تر دولت آنها را تعیین‌تکلیف کند. مشکل اصلی این است که عده‌ای از افراد این معادن را به ثبت رسانده‌اند، اما اهلیت لازم را نداشتند یا سرمایه ‌لازم را برای این‌ کار نداشتند.
در استان کرمان، ۹۰۰معدن تعطیل، نیمه‌تعطیل، راکد و تعیین‌تکلیف نشده وجود دارد که این امر مسئولیت شرکت‌ها و مسئولان را در زمینه اکتشاف پهنه چند برابر می‌کند. تعیین‌تکلیف معادن به نوعی توجه به بخشی از مسئولیت‌ها در قبال مردم است. مدیران متخصص باید اجرای طرح‌های توسعه‌ای استان‌ها را تسریع کنند تا موجب ایجاد اشتغال پایدار، پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه نجات‌بخش کشور شود. تسریع در طرح‌های توسعه‌ای و ایجاد اشتغال در استان‌ها به‌عنوان اولویت و ضرورت امروز جامعه است و به سرانجام رسیدن اصولی طرح‌های توسعه‌ای، موجب بهره‌مند شدن اقشار مختلف مردم از مزایای آنها و توزیع عادلانه ثروت می‌شود. به طور مثال، شهرهای استان کرمان  در تمام بخش‌ها به‌خصوص در زمینه معدن می‌تواند به کارگاه سازندگی تبدیل شوند؛ زیرا کرمان بهشت معادن ایران است، اما در حال‌ حاضر ۵۴۰۰ توده معدنی در استان کرمان بلاتکلیف است. اگر دستوری برای فعال‌سازی این توده‌ها داده شود؛ انقلاب معدنی در این کشور راه می‌افتد. دولتمردان باید به داد معادن کرمان برسند، زیرا خام‌فروشی اصلی‌ترین فاکتور در استان است.
از سوی دیگر، مشکل مهم‌تری که وجود دارد این است که متاسفانه کشور از فناوری روز دنیا در حوزه معادن و تجهیزات معدنی برخوردار نیست. ما در خصوص واردات ماشین‌آلات معدنی مشکل قانونی نداریم و مجلس با آنچه که دولت‌ها مجوز خواسته‌اند، موافقت کرده است و در این زمینه خلأ قانونی وجود ندارد. پیشتر باید بگوییم که اصلی‌ترین کار را دولت باید انجام دهد که جدیت در ورود ماشین‌آلات معدنی به کشور است. بحث ماشین‌آلات معدنی یکی از مباحث مهمی است که در حوزه فعالیت معادن حرف اول را در زمینه استخراج مواد معدنی، بهره‌وری و کم کردن هزینه‌ها می‌زند. برخی از ماشین‌آلاتی که در اختیار معادن است، قدیمی هستند. در بحث ماشین‌آلات باید به دو مسئله تحریم‌ها و وجود خودتحریمی در داخل کشور اشاره کرد.
در حال حاضر، به بهانه بومی‌سازی یکی دو شرکت داخلی برای واردات مانع‌تراشی می‌کنند، در حالیکه واقعیت مطلب این است که در کشور ظرفیت تولید بسیاری از تجهیزات معدنی وجود ندارد. باید دولت سریع‌تر این‌ موضوع را تعیین‌تکلیف کند تا بتوانیم از مدرن‌ترین و بهترین تجهیزات روز دنیا در بحث ‌اکتشاف و بهره‌برداری از معادن برخوردار شویم. توجه به این موضوع هم در بحث اشتغال‌زایی و هم در بحث صادرات موثر خواهد بود. اگر بخواهیم نهضتی در بحث معادن کشور داشته باشیم، باید ارز مورد نیاز برای ورود ماشین‌آلات تامین شود. امیدواریم در این زمینه شورای عالی معادن که ظرفیت بسیار بالایی دارد فعال‌تر از گذشته کار کند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/5781