printlogo


معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان خبر داد
صدور پروانه ساختمانی دومرحله‌ای در شهر کرمان
صدور پروانه ساختمانی دومرحله‌ای در شهر کرمان
کد خبر: 6305
معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان، از آمادگی شهرداری کرمان برای صدور پروانه ساختمانی دومرحله‌ای خبر داد.
محسن پوراسماعیلی، در حاشیه نشست با نمایندگان سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمان، مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری و مدیر شهرسازی و طرح‌های توسعه شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری کرمان، با بیان اینکه صدور پروانه ساختمانی دومرحله‌ای، پس از تصویب شورای اسلامی شهر کرمان قابل اجرا خواهد بود، در تشریح این سیستم گفت: سیستم جدید شهرسازی، این قابلیت را دارد که فرایندنویسی کنیم.
وی ادامه داد: در گذشته اگر یک فرایند جدید مثل صدور شناسنامه فنی ساختمان طبق قوانین مربوط، در سیستم اجرا می‌شد؛ چون سیستم قبلی انعطاف‌پذیر نبود، این امکان وجود نداشت و غیر از فرایند صدور پروانه ساختمانی و گواهی پایان کار، نمی‌توانستیم فرایند جدیدی را به آن اضافه کنیم.
معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان، با بیان اینکه در سیستم جدید شهرسازی، این قابلیت وجود دارد و می‌توانیم فرایندنویسی کنیم، گفت: بنابراین، یک موضوع که قرار است فرایند آن را از صفر تا صد در شهرداری انجام دهیم تا منجر به یک جوابیه، گواهی یا مجوز شود، می‌توانیم در سیستم اجرا کنیم.
پوراسماعیلی، با اشاره به اخذ مصوبه شورای عالی شهرسازی درخصوص صدور پروانه ساختمانی دومرحله‌ای گفت: در شهرداری سال‌هاست اشخاص با پرداخت‌های علی‌الحساب، با یک نقشه خام معماری و یا یک جدول متراژ از ملک، درخواست پروانه ساختمانی دارند، اما چون می‌خواهند از فرصت تخفیف‌های پایان سال عوارض پروانه ساختمانی استفاده کنند، نیازمند تعیین دقیق قیمت عوارض هستند.
وی افزود: این اشخاص تعهد می‌دهند که در زمان تعین‌شده توسط شهرداری، مراحل ادامه کار خود را با ارایه نقشه‌های معماری و تعیین مهندسان ناظر، انجام دهند، اما شهرداری نمی‌توانست هیچ مدرکی بابت پرداخت به ارباب‌رجوع بدهد و فقط یک فیش پرداخت برای آن‌ها صادر می‌شد؛ به همین دلیل، فرایندی به نام «صدور پروانه ساختمانی دومرحله‌ای» تعریف کردیم.
معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان با بیان اینکه صدور پروانه ساختمانی دومرحله‌ای دو حالت دارد، گفت: در حالت نخست، در مرحله اول، فرد متراژ پیشنهادی خود را در سیستم ثبت کرده و به‌صورت سیستمی برای وی یک فیش صادر می‌شود و درنهایت، یک گواهی به او داده می‌شود که پروانه مرحله اول شهرسازی است.
پوراسماعیلی بیان کرد: در این مرحله، تمام اطلاعات ملک از لحاظ طرح تفصیلی، کاربری، برگ‌های اصلاحی، اطلاعات مربوط به ضوابط ملک، متراژ پیشنهادی و مبلغی که باید پرداخت شود، درج می‌شود و از آنجاکه شخص در این مرحله عوارض را پرداخت می‌کند، دیگر نباید نگران افزایش میزان عوارض و تورم باشد.
وی ادامه داد: از این مرحله به بعد، شخص فرصت دارد برای تهیه نقشه‌های اصلی و تعیین‌تکلیف تیم مهندسی خود اقدام کند و در مرحله دوم، پروانه ساختمانی صادر و براساس آن مجوز ساخت‌وساز داده می‌شود.
معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان، با تأکید بر اینکه براساس پروانه شهرسازی که همان مرحله اول صدور پروانه ساختمانی است، هیچ مجوز ساخت‌وسازی داده نمی‌شود، گفت: در مرحله اول، فقط وضعیت عوارضی ملک و متراژی که شخص برای صدور پروانه ساختمانی پیش‌بینی کرده، مشخص می‌شود.
پوراسماعیلی افزود: حالت دوم صدور پروانه ساختمانی دومرحله‌ای این است که متقاضی، نقشه‌های معماری را آماده می‌کند و فرایند صدور پروانه ساختمانی تا مرحله تهیه نقشه‌های معماری و تعیین‌تکلیف نظام مهندسی درخصوص مهندسان طراح انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه هر ملکی که بخواهد پروانه ساختمانی بگیرد، یک گروه مهندس طراح و یک گروه مهندس ناظر دارد که بر اجرای ساختمان نظارت می‌کند، گفت: در روال فعلی گاهی اشخاصی مراجعه می‌کنند و تیم مهندس ناظر و طراح مشخص می‌شود، ولی توان مالی ساخت ندارند و کار ساخت را به زمانی دیگر موکول می‌کنند.
معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان افزود: در این راستا عملاً یک قرارداد بیهوده برای کاری که شروع نمی‌شود، منعقد می‌‌شود و پس بعد از پایان قرارداد، درحالی‌که هیچ ساختمانی ساخته نشده، باید هزینه پرداخت شود.
پوراسماعیلی ادامه داد: به همین دلیل با اجرای حالت دوم در صدور پروانه ساختمانی دومرحله‌ای، به مردم کمک می‌شود و پروانه ساختمانی با تعیین مهندسان طراح و نقشه‌های معماری، به‌عنوان پروانه شهرسازی صادر می‌‌شود، اما شخص باید بعد از آن به سراغ تهیه نقشه‌های اجرایی با جزییات فنی و اجرایی برود که در نظام مهندسی به آن نقشه‌های هماهنگ گفته می‌شود و هر زمان که قرار بر ساخت باشد، مهلت آن تعیین و به وی اعلام می‌شود تا با تعیین مهندس ناظر، پروانه ساختمانی را دریافت ‌کند.
وی بیان کرد: این اقدام به مردم کمک می‌کند تا فرصت داشته باشند و بتوانند نقشه‌های فنی‌تخصصی خود را آماده و تیم ناظر و مجری ذی‌صلاح خود را تعیین تکلیف کنند.
معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان، با بیان اینکه با تغییر سیستم، ارتباطات درون‌سازمانی با بقیه بخش‌های شهرداری مانند املاک، آتش‌نشانی و دیگر حوزه‌ها از طریق سیستم جدید انجام می‌شود، گفت: این اقدام موجب سهولت کار ارباب‌رجوع، کاهش اتلاف وقت و رفت‌وآمدهای اشخاص شده است.
پوراسماعیلی افزود: برای ارتباط سیستمی با بخش‌های برون‌سازمانی هم، با اداره‌کل تأمین اجتماعی و سازمان نظام مهندسی ساختمان وارد مذاکره شدیم و جلسات زیادی برگزار کردیم.
وی با بیان اینکه به‌ولیل وجود پیوست نامه، نقشه‌ها، فایل و لوح‌های فشرده، ارتباط سیستمی با سازمان نظام مهندسی دشوار است، گفت: در این نشست مقرر شد نامه‌ای که به ارباب‌رجوع، مهندس ناظر و یا مالک داده می‌شود، به‌صورت سیستمی فرستاده شود.
به گزارش کِرنا،معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان خاطرنشان کرد: این اقدام برای سرعت‌بخشی به کار ارباب‌رجوع و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، انجام خواهد شد.
پوراسماعیلی افزود: تمام این اقدامات برای رفاه حال ارباب‌رجوع و کیفیت‌بخشی به کار است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6305