printlogo


بررسی قیمت دلار و سکه در نیمه اول دی ۱۴۰۱؛
اثر انتخاب فرزین بر بازار دلار و سکه
اثر انتخاب فرزین بر بازار دلار و سکه
کد خبر: 6330
روند صعودی قیمت دلار که در پاییز 1401 شروع شده بود به اولین ماه زمستان هم رسید. در بخش اول این گزارش به بررسی بازار سکه و طلا در دی ماه 1401 به نیمه اول این ماه پرداخته شده است و در بخش دوم نیمه دوم دی ماه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است...
قیمت دلار، صدای همه را درآورد
بررسی ها نشان می دهد  سرعت شتابنده نرخ دلار در تهران در هفته اول دی ماه صدای مردم عادی، نمایندگان مجلس، مراجع تقلید و ... را درآورده بود.
خاندوزی و صالح آبادی احضار شدند/ دلار استیضاح شد
در چهارمین روز ماه جاری سید احسان خاندوزی به همراه علی صالح آبادی رئیس اسبق بانک مرکزی راهی مجلس شورای اسلامی شدند تا درباره نوسانات نرخ ارز توضیحاتی ارائه کنند.خاندوزی و صالح آبادی در این روز وعده بازگشت ثبات به بازار ارز را دادند.
بی اعتنایی دلار به جلسه استیضاح!
نکته قابل توجه این بود در روزی که دلار در حال استیضاح بود؛ اسکناس آمریکایی به اتفاقات بهارستان بی اعتنایی  کرد و همچنان درحال پیشروی بود.
چرا نرخ دلار ترمز بریده بود؟
کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقد بودند به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین و معکوس شدن موضع غرب درباره میزان همکاری تهران موجب افزایش قیمت دلار شد.
از سوی دیگر معامله گران یکی از دلایل صعودی شدن نرخ دلار را ناشی از افزایش سطح انتظارات تورمی و در نتیجه تمایل افراد به حفظ ارزش دارایی‌های خود می دانستند. البته کارشناسان دلایل سیاسی و اقتصادی متعددی برای علت افزایش نرخ دلار نام می بردند.
در این میان سیگنال های افزایشی نرخ حواله درهم و کانال شکنی قیمت دلار در بازارهای مجاور ایران باعث شده بود نرخ  دلار در تهران فضایی شود.
تیم اقتصادی ترک خورد/ صالح آبادی عزل شد
نوسانات صعودی قیمت دلار و یورو در تهران تا جایی پیش رفت که در ساعت ۱۸ روز ۸ دی ماه خبر  آمد صالح آبادی برکنار شد. پیش از  برکناری آقای رئیس ؛ معاون ارزی او هم  به دلیل بالا رفتن نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی در روز چهارشنبه 23 آذر 1401 برکنار شده بود؛ با این حال نرخ ارز کنترل نشد.
 فرزین بر صندلی ریاست تکیه زد
دولت این بار محمد رضا فرزین را به ریاست مهمترین نهاد پولی و مالی کشور منصوب کرد. با ورود فرزین به ساختمان شیشه ای میرداماد و رونمایی از سیاست های ارزی او از جمله سیاست تثبیت ارز نیمایی و... قیمت دلار تحت تاثیر شوک روانی و انتظاری در هفته دوم دی ماه عقب نشینی کرد.
فضای بازار انتظامی شد
البته شنیده ها در این روز ها نشان می داد  که بازار شاهد برخوردهای انتظامی بود.
خریدار دلار نایاب شد/ ارزان خری در بازار دلار
فضای بازار طوری شده بود که خریدار به سختی پیدا می‌شد و اغلب کسانی که می خریدند ، می خواستند ارزان‌خری کنند به همین خاطر هم اختلاف خرید و فروش بالا بود.همچنین، نبود خریدار موجب شده بود که نرخ کانال از نرخ بازار فاصله داشته باشد و حتی نرخ‌ها خیلی متنوع‌تر شوند.
نظر فعالان بازار درباره جابجایی مهره اصلی بانک مرکزی و سیاست ارزی او
فعالان بازار  در این زمان باور داشتند تا زمانی که سطح انتظارات و چشم انداز  سیاسی و اقتصادی به مسائل داخلی و بین المللی به حد مطلوبی نرسد و تا زمانی که کشور با کسری بودجه دست و پنجه نرم می کند و همچنین ارز چند نرخی داریم و خروج سرمایه انجام می شود اقداماتی مانند ارز پاشی و تغییر مهره های اصلی بانک مرکزی اگر هم باعث کنترل نرخ ارز شود صرفا پانسمانی برای جراحی اقتصادی خواهد بود.
این دسته از معامله گران می گفتند نااطمینانی سیاسی، رشد نقدینگی و نارسایی‌ها در نقل و انتقالات ارزی دلایل عمده نوسان ارزی هستند و سیاست تثبیت شاید مسکنی برای شوک ارزی باشد اما قطعاً درمان نیست.
قیمت سکه در نیمه اول دی ماه
طبق سایت اتحادیه طلا و ارز قیمت سکه که در اول دی ماه در محدوده ۱۸ میلیون و ۹۹۷ هزار تومان معامله شده بود در ۸ دی ماه یعنی روز عزل صالح آبادی به ۲۲ میلیون و ۶۹۵ هزار تومان رسیده بود.
با آمدن فرزین و عقبگرد قیمت دلار ، بازار سکه هم وارد فاز نزولی شد و در دهمین روز ماه جاری قیمت سکه در محدوده ۱۹ میلیون و ۷۹۶ هزار تومان به فروش رسید.
به گزارش اقتصادنیوز، قیمت هر قطعه سکه در سیزدهمین روز زمستان در محدوده ۲۰میلیون و ۳۵۴ هزار تومان  و در ۱۵ دی در محدوده ۲۰ میلیون و ۳۱۸ هزار تومان معامله شد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6330