printlogo


پاداش ۱۵۱ میلیون تومانی گزارش ناهنجاری در بازار سرمایه؛
سومین سوت‌زن، پاداش خود را دریافت کرد
سومین سوت‌زن، پاداش خود را دریافت کرد
کد خبر: 6346
رقم ۱۵۱ میلیون و ۳۷۲ هزار تومان به سومین گزارشگر ناهنجاری در بازار سرمایه اعطا شد. گزارش موجود تخلف یک ناشر فرابورسی بوده که تخلف عمده ناشر، عدم رعایت صرفه و صلاح سهامدار، عدم افشای فوری اطلاعات و عدم پاسخگویی به موقع به مکاتبات سازمان بورس بوده است...
علاوه بر اینکه مدیران شرکت و اعضای هیات مدیره آن مشمول جرایم نقدی شدند، سلب صلاحیت از تصدی مدیریت برای یک دوره مشخص و معین، در حکم قطعی و نهایی متخلفان وجود دارد.
رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در مراسم اهدای سومین پاداش به گزارشگران ناهنجاری در بازار سرمایه، با بیان اینکه اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه از اواخر سال ۹۸ در سازمان بورس و اوراق بهادار ذیل مدیریت نظارت بر بورس‌ها راه‌اندازی شد، گفت: این اداره با هدف افزایش شفافیت در بازار سرمایه، گزارش‌های ناهنجاری را از فعالان بازار و از مشارکت‌کنندگان در بازار دریافت کرده و آن‌ها را در ۴ حوزه ناشران، بازار و نهادهای مالی و فضای مجازی مورد بررسی قرار می‌دهد.
وی افزود: چنین اداره‌ای در نهادهای نظارتی بازار سرمایه دنیا و در قالب‌های مختلفی حضور دارد که با هدف افزایش سلامت بازار سرمایه مشغول فعالیت هستند.
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس اظهار کرد: موضوعی که به عنوان سومین پاداش ناهنجاری از سوی سازمان بورس به یکی از گزارشگران ناهنجاری در بازار سرمایه پرداخت خواهد شد، مربوط به حوزه ناشران اوراق بهادار است.
در ادامه این مراسم، سعید ابراهیمی سرپرست اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس با اشاره به اینکه اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه در ۴ حوزه بازار اوراق بهادار، ناشران، نهادهای مالی و فضای مجازی، گزارش‌های ناهنجاری در حوزه بازار سرمایه را دریافت می‌کند، اظهار کرد: تخلفات و جرایمی که در حوزه عدم رعایت قوانین و مقررات بازار سرمایه باشد، همکاران به صورت تخصصی تمام آن را بررسی می‌کنند.
به گفته ابراهیمی؛ اگر تخلفی از قوانین و مقررات شناسایی شود، طی مراحل قانونی از سوی همکاران، پرونده‌ای برای آن تخلف تشکیل شده و به واحدهای حقوقی سازمان ارسال می‌شود. در صورتی که این گزارش‌ها پس از طی فرایند حقوقی، مشمول جرائم نقدی یا جلوگیری از زیان ذینفعان در بازار سرمایه بشود، معادل ۱۰ تا ۳۰ مجموع جرائم نقدی یا زیان احتمالی مورد تخمین جلوگیری شده به عنوان پاداش به گزارشگر ناهنجاری اعطا خواهد شد.
سرپرست اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس عنوان کرد که امروز سومین چک به گزارشگر ناهنجاری اعطا خواهد شد که هیات مدیره سازمان آن را تصویب کرده است.
وی ادامه داد: گزارش موجود تخلف یک ناشر اوراق بهادار بوده که تخلف عمده ناشر عدم رعایت صرفه و صلاح سهامدار، عدم افشای فوری اطلاعات و عدم پاسخگویی به موقع به مکاتبات سازمان بورس بوده است.
ابراهیمی تصریح کرد: علاوه بر اینکه مدیران شرکت آن مشمول جرایم نقدی شدند، سلب صلاحیت از تصدی مدیریت برای یک دوره مشخص و معین، در حکم قطعی و نهایی متخلفان وجود دارد.
وی بیان کرد: چکی که هیات مدیره آن را مصوب کرده به گزارشگر ناهنجاری اعطا می‌شود.
لازم به ذکر است؛ تمامی گزارشگران ناهنجاری اطمینان داشته باشند که اطلاعات آنها نزد سازمان بورس کاملا محرمانه باقی مانده و هیچ کس از این گزارش‌ها مطلع نخواهد شد.
سرپرست اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس گفت: در صورت نیاز، در مراحل ادامه کار و بررسی گزارش‌ها، با گزارشگر ناهنجاری جلسات کاملا محرمانه برگزار و پس از اخذ اطلاعات و بررسی آن‌ها، پرونده نهایی خواهد شد.
به گفته ابراهیمی؛ تمام گزارشگران ناهنجاری می‌توانند از طریق سامانه https://dideban.seo.ir گزارش‌های تخلف را به اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه ارسال کنند. ارسال گزارش‌ها به دو طریق «با نام و بی‌نام» امکان‌پذیر است لذا افرادی که متقاضی دریافت پاداش باشند باید به طریق «با نام» گزارش خود را ثبت و برای اداره دیده‌بان ارسال کنند تا پس از بررسی و ارائه گزارش به هیات مدیره سازمان ۱۰ تا ۳۰ درصد جرایم، به عنوان پاداش به گزارشگر ناهنجاری تعلق گیرد.
سرپرست اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس خاطرنشان کرد: رقم سومین پاداش گزارشگر ۱۵۱ میلیون و ۳۷۲ هزار تومان است که تقدیم گزارشگر خواهد شد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6346