رزومه را میتوان به عنوان اولین ابزاری در نظر گرفت که با کمک آن میتوان روی مدیر استخدام تاثیر مثبت بگذارید. در واقع در زمان کاریابی، اولین تاثیرها نقش مهمی در رسیدن به مراحلی مانند مصاحبه و استخدام دارند...
هر کارشناس استخدام و یا مدیر استخدام، تنها چند ثانیه زمان برای بررسی رزومه شما وقت میگذارد و باید بتوانید در این مدت توجه او را به محتوای رزومه خود جلب کنید.
برای داشتن یک رزومه خوب، چندین مؤلفه وجود دارد که در کنار هم یک رزومه را به سندی قوی تبدیل میکنند، اما به صورت کلی تمام رزومهها باید شامل بخش اطلاعات تماس، هدف یا خلاصه، تجربه کاری، تحصیلات و مهارتها باشند. اگر تمام این موارد را به درستی در رزومه خود قرار دهید، به کارفرما ثابت میکنید که شما فرد مناسب برای آن موقعیت شغلی هستید و از توانایی بالایی برخوردار هستید.
در این مقاله، ویژگی های یک رزومه حرفه ای را جمعآوری کردیم که میتوانید این ویژگیها را برای آماده کردن رزومه خود در نظر بگیرید و رزومهای حرفهای داشته باشید.
1. فرمت سازماندهیشده
در زمان آماده کردن رزومه، باید ساختار آن را سازمانیافته در نظر بگیرید. فونت آن را ساده انتخاب کنید، علاوه بر این، چیدمان آن را جذاب و فاصله میان بخشها را ثابت در نظر بگیرید. هدف شما باید این باشد که خواندن رزومه آسان باشد و برای این هدف، باید به قرار دادن فضای خالی و به اندازهی کافی در رزومه توجه داشته باشید. به هیچ عنوان نباید مدیران استخدام و کارشناسان استخدام را با متن زیاد همراه و گیج کنید. با در نظر گرفتن فرمت سازماندهیشده برای رزومه خود، به صورت خودکار باعث میشوید که خوانندگان رزومه نگاه دقیقتری به رزومهی شما بیندازند.
2. املا یا دستورزبانِ صحیح
در زمان نوشتن رزومه، حتما محتوا را دو بار و بیشتر از نظر املایی بررسی کنید و از شخص دیگری نیز بخواهید رزومه شما را قبل از ارسال تصحیح کند. اشتباهات املایی یا دستوری این تصور را به مدیران استخدام و استخدامکنندگان میدهد که به جزئیات توجه نمیکنید و در واقع میزان اهمیت شما به شغلی که برای آن درخواست ارسال کردید، پایین است. از این اشتباهات به هر قیمتی اجتناب کنید!
3. نگرش حرفهای
در زمان پر کردن بخش اطلاعات تماس از ایمیلی حرفهای استفاده کنید، نه «partyanimal_687» یا «2cool4u15». همچنین، شماره تماسی را در این بخش قرار دهید که در دسترس شما است و در لحظه میتوانید پاسخگو باشید. همچنین از قرار دادن صدای ضبطشده، موسیقی بلند، گریه بچه یا سر و صدای جاده در پسزمینه پیام صوتی در گوشی خود خودداری کنید. در این موارد، حتما حرفهای برخورد کنید.
4. انتخاب درست کلمات
کلماتی مانند "قابل اعتماد" و "سختکوش" را کنار بگذارید. هیچ کارفرمایی با مشاهده کلمهای مانند قابل اعتماد، قرار نیست شما را برای جلسه مصاحبه انتخاب کند. قصد آنها از انتخاب شما این است که فکر میکنند میتوانید مشکلی را در شرکتشان حل کنید. به همین دلیل است کیفیت در رزومه از کمیت بیشتر اهمیت دارد.
5. کلمات کلیدی موجود در شرح شغلی
کلماتی را در رزومه خود بگنجانید که در شرح شغل موقعیتی که برای آن درخواست میکنید ذکر شده است. این کار به شما کمک میکند رزومه خود را مناسب سیستم ارزیابی متقاضی ATS کنید و همچنین به مدیر استخدام ثابت کنید که برای آن موقعیت شغلی مناسب هستید.
6. توضیحات مختصر در مورد شکافهای استخدامی و اخراج
اگر به دلیل تعدیل در سازمانها از چندین موقعیت کنار گذاشته شدید، این را ذکر کنید. اگر شکاف زیادی در سابقه شغلی خود دارید، توضیح دهید که در آن مدت چه کار میکردید و چه چیزی یاد گرفتید. توضیحات خود را کوتاه و جذاب نگه دارید.
7. سوابق کاری/کارآموزی/تجربه داوطلبانه مرتبط
اگر در صنعت خود کهنهکار هستید، نیازی نیست اولین شغلی که چندین سال پیش داشتید را فهرست کنید. اگر تجربه قابل توجهی در زمینه آن موقعیت شغلی دارید، سابقه اشتغال خود را به ۱۰ تا ۱۵ سال پیش محدود کنید. اگر تازه فارغالتحصیل شدهاید، خوب است تا مشاغل پارهوقت و هر دوره کارآموزی، کار داوطلبانه، دوره آموزشی یا پروژهای که مرتبط با آن موقعیت شغلی است را فهرست کنید. اگر تجربه کاری شما بدون دستمزد است را نیز به رزومه اضافه کنید.
8. استفاده موثر از فضا
با هر کلمه در رزومه خود مانند یک دارایی ارزشمند رفتار کنید. فضا در رزومه خیلی ارزشمند است و به همین خاطر باید در استفاده از کلمات درست عمل کنید. به یاد داشته باشید که رزومه خود را با محتوای بسیار، از حالت حرفهای و قابل خواندن بودن خارج نکنید. برای محتوای رزومه خود باید به دنبال اطلاعاتی باشید که مدیران استخدام به دنبال آن هستند.
9. نامه پوششی منحصربهفرد
نامه پوششی شما باید دارای محتوایی متفاوت از رزومه شما باشد و باید به خوبی با شرح شغلی مطابقت داشته باشد. به این معنا که باید نامه پوششی خود را برای هر موقعیت شغلی بازنویسی کنید. برای بهدست آوردن بهترین نتایج، باید نامهای منحصربهفرد بنویسید که بتوانید در میان دیگر رقبا، خود را تمایز کنید.
10. انتظارات واقعبینانه
خوشبین، اما واقع بین باشید. اگر در شرح شغلی، به مسئولیت و وظیفهای اشاره شده که از توانایی خود برای انجام آن مطمئن هستید، سعی کنید به تجربه خود برای انجام آن کار اشاره کنید. اما اگر در شرح شغلی هفت مهارت یا گواهینامه لازم ذکر شده است و شما فقط سه مورد از آنها را دارید، خوب است که واقعبین باشید و در این صورت درخواست همکاری ارسال نکنید.
با توجه به مواردی که در بالا اعلام کردیم، همین الان زمان خوبی است تا رزومه خود را با توجه به این ویژگیها بهروز کنید. اینکه بتوانید مهارتها، تحصیلات و سوابق کاری خود را بهطور خلاصه و موثر در رزومه بیاورید، یکی از مهمترین نکات برای نوشتن رزومهای حرفهای است. این نکات برای کمک به شما در ارائه بهترین تصویر از خودتان بر روی کاغذ در نظر گرفته میشوند. فراموش نکنید که تنها یک فرصت برای ارائه رزومهای تاثیرگذار دارید و میتوانید این فرصت را با بازنویسی رزومه خود به بهترین فرصت تبدیل کنید.