printlogo


تهدید چت جی‌پی‌تی برای دانشگاه‌ها؛
قبولی آزمون «MBA» با کمک ربات هوش مصنوعی
قبولی آزمون «MBA» با کمک ربات هوش مصنوعی
کد خبر: 6381
خطر چت جی‌پی‌تی بر دانشگاه‌ها مخصوصا دانشکده‌های بازرگانی سایه انداخته است. اساتید و مسئولان آموزشی از قدرت این ربات در حیرت اند و حال بحث تغییر در سیستم آموزشی مطرح شده است. ایلان ماسک که مرد پشت پرده این سرویس است همواره منتقد رشته مدیریت کسب و کار بوده است...
به گزارش فایننشال تایمز - ایلان ماسک مدت‌هاست که «MBA» یا همان مدیریت کسب‌وکار را رشته‌ای بی‌ربط یا مضر عنوان کرده بود، حالا فعالیت‌های یک شرکت فناوری ارزش مدرک تجاری این رشته را تضعیف خواهد کرد؛ آن هم به‌وسیله ربات هوش مصنوعی به نام «ChatGPT».
کریستین ترویش، استاد دانشگاه وارتون پنسیلوانیا، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشکده‌های بازرگانی ایالات متحده، تصمیم گرفت تا نگرانی‌های عمیق خود درباره قدرت چت جی‌پی‌تی را مورد آزمایش قرار دهد و در کمال تعجب متوجه شد که این ربات می‌تواند از برخی از دانشجویان عملکرد بهتری داشته باشد
او در مقاله‌ای که این هفته منتشر شد، نتیجه گرفت: این ربات می‌تواند در امتحانات نمره B را دریافت کند. این امر پیامدهای مهمی برای آموزش مدارس بازرگانی دارد که نیاز به بازنگری در سیستم‌های امتحانی و درسی را برجسته می‌کند.
این ربات چت که سروصدای زیادی با پا کرده، نگرانی بسیاری از دانشگاهیان از جمله دانشکده‌های بازرگانی را برانگیخته که دانش‌آموزان از آن برای تقلب در مقالات و امتحانات خود استفاده کنند.
پروفسور جری دیویس در دانشکده بازرگانی دانشگاه میشیگان که روز دوشنبه یک جلسه هیئت‌علمی برای بحث در مورد پیامدهای آن تشکیل داده است، گفت: "من یکی از هشداردهنده‌ها هستم. همه چیز ما در آموزش با این موضوع به چالش کشیده شده است، و قطعاً چالش‌برانگیزتر خواهد شد.
فرانسیسکو ولوسو، رئیس دانشکده بازرگانی امپریال کالج در لندن، گفت: ما در حال بحث‌های جدی هستیم و یک گروه کاری برای تجزیه‌وتحلیل پیامدهای چت جی‌پی‌تی و سایر ابزارهای مشابه تشکیل دادیم و می‌دانیم دانشجویان مبتکر و زیرک ما از آنها استفاده می‌کنند، و ما در حال تدوین سیاست‌های خود حول این مسئله هستیم.
او تأکید کرد استفاده روبه‌رشد از فناوری هوش مصنوعی اجتناب‌ناپذیر و حتی تا حد زیادی مطلوب است و از طرفی خواستار شفاف‌سازی سیاست‌های آموزشی درباره استفاده دانش‌آموزان از چت جی‌پی‌تی شد. او اقدامات کاهشی نظیر بازگشت به کار دست‌نویس، و فعالیت‌های شفاهی و کلاسی را پیش‌بینی کرده است.
مایکروسافت توسط بیل گیتس بنیان‌گذاری شد، او دانشگاه هاروارد را حتی بدون اتمام مدرک کارشناسی خود رها کرد و در حال حاضر در حال بررسی سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در «OpenAI» است، شرکتی که پشت سر «ChatGPT» قرار دارد.
بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که این فناوری طیف گسترده‌تری از فعالیت‌های فراتر از آموزش، از جمله جستجوهای اینترنتی و دنیای کار را به طور اساسی متزلزل خواهد کرد.
ماسک، بنیان‌گذار تسلا و یکی از سرمایه‌گذاران اولیه «OpenAI» استدلال کرده است که فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت کسب‌وکار فاقد مهارت‌های تفکر نقادانه کافی هستند و تمرکز بیش از حدی بر جلسات هیئت‌مدیره، عملکرد مالی در قیمت محصول و قدم‌زدن در کف کارخانه دارند.
ترویش به این نتیجه رسید که چت جی‌پی‌تی در پاسخ به سؤالات سواد و تحلیلی چشمگیر نشان داد؛ اما مهارت‌های محاسبه آن بسیار محدودتر بود. او آن را در برابر برنامه درسی کامل «MBA» که شامل بازاریابی، امور مالی، حسابداری و موضوعات دیگر است، آزمایش نکرد.
ترویش گفت: من فقط غرق زیبایی عبارت بودم در اختصار، انتخاب کلمات، ساختار.
کارا مک ویلیامز، رئیس آزمایشگاه‌های نوآوری محصولات «ETS» که از هوش مصنوعی در یادگیری، ارزیابی و توسعه استفاده می‌کنند، گفت: ما باید از فناوری‌های پیشرفته در آموزش استفاده کنیم. به یاد دارید زمانی که ماشین‌حساب اختراع شد و ترس زیادی در مورداستفاده از آن وجود داشت؟ من بر این باورم که هوش مصنوعی جایگزین افراد نمی‌شود، اما افرادی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند جایگزین دیگر افراد می‌شوند.
او استدلال کرد که چت جی‌پی‌تی می‌تواند در برنامه‌ریزی درسی، ایجاد برنامه درسی و توسعه یادداشت‌ها برای سخنرانی‌ها به اساتید کمک کند و افزود: آنها قادر خواهند بود بسیاری از وظایف آموزش عالی را از برنامه خود حذف کنند تا بتوانند بر یادگیری تمرکز کنند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6381