printlogo


وزارت بازرگانی تاکنون ۶ مرتبه تفکیک و ۵ مرتبه ادغام‌ شده!
تجزیه وزارت «صمت» به جریان می‌افتد؟
تجزیه وزارت «صمت» به جریان می‌افتد؟
کد خبر: 6398
دولت اخیرا طرحی را مبنی بر تشکیل «سازمان بازرگانی» به جای وزارت بازرگانی تهیه کرده است که بزودی برای دریافت مهر تایید نمایندگان، راهی مجلس می‌شود. حال مشخص نیست، مجلس این طرح را جایگزین طرح تشکیل وزارت بازرگانی کند...

ادغام و تفکیک این وزارت بازرگانی با سایر وزارتخانه ها  سابقه‌ای طولانی دارد به‌طوری‌که وزارت بازرگانی از ۱۱۶ سال پیش تاکنون، ۶ مرتبه تفکیک و ۵ مرتبه ادغام‌شده است.
چند سال از آخرین ادغام بازرگانی با صنعت و معدن گذشته بود که در سال ۹۶ دولت دوازدهم باهدف تنظیم بازار، مصمم بر تشکیل دوباره وزارت بازرگانی شد و لایحه‌ای را به مجلس فرستاد. مجلس دهم با این استدلال که نمی‌‌توان زنجیره ارزش تولید را منفک کرد در مورد تفکیک وزارتخانه‌ها به دولت روحانی پاسخ منفی داد. پس‌ازآن طرح دیگری با این موضوع از سمت کمیسیون اجتماعی در مجلس وصول شد که بازهم با رای منفی نمایندگان مجلس دهم مواجه شد. پس‌ازآن برای تشکیل وزارت بازرگانی طرح جدیدی توسط کمیسیون اجتماعی مجلس دهم وصول شد که پس از رای‌گیری با ایرادات شورای نگهبان و مخالفت مجلس یازدهم مواجه و تاکنون نهایی و تبدیل به قانون نشده است. مرور تاریخ نشان می‌دهد، وزرای فعلی جهاد کشاورزی و اقتصاد دولت سیزدهم که در آن زمان از نمایندگان مجلس بودند و حتی وزیر صمت فعلی از مخالفین جدی تشکیل وزارت بازرگانی به شمار می‌آمدند.
اما اکنون دولت سیزدهم که وزرای تولیدی‌اش پیش‌ازاین در مقام مخالف جدی تشکیل وزارت بازرگانی بودند اصرار دارد تا این وزارتخانه تشکیل شود
پس از تشکیل دولت سیزدهم،  گروه زیادی از نمایندگان مجلس به جرگه طرفداران طرح  تشکیل وزارت بازرگانی پیوستند؛ بر همین اساس مجلس طرحی با موضوع تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار قرار داد؛ اما این طرح نهایی نشد. اخیرا به گفته معاون اول ابراهیم رئیسی ، دولت  لایحه‌ای جدیدی را با  عنوان سازمان بازرگانی به تصویب رسانده است. بهادری جهرمی می‌گوید: این لایحه نهایی شده و با قید فوریت تقدیم مجلس خواهد شد.
او می‌افزاید: مجموعه بازرگانی از وزارت صمت و جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها جدا و در سازمان بازرگانی مستقر خواهد شد و این چون تشکیل سازمان جدید است باید مورد موافقت مجلس قرار بگیرد.
البته هنوز مشخص نیست، مجلس این طرح را جایگزین طرح تشکیل وزارت بازرگانی کند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6398