printlogo


ارواح حیوانی ممکن است برگردند؛
پیش بینی عجیب بازار رمزارزها در ۲۰۲۳
پیش بینی عجیب بازار رمزارزها در ۲۰۲۳
کد خبر: 6467
چند هفته از سال جدید میلادی می‌گذرد و به نظر می‌رسد که بازارها شباهت کمی با بازار خونین سال ۲۰۲۲ داشته باشند. به نظر می‌رسد روند بازگشت بازارها به دلیل خوش‌بینی در مورد چشم‌انداز اقتصاد جهانی، ایجاد شده است...
در سالی که به تازگی آغاز شده است، بر خلاف رکود شدیدی که در سال گذشته تجربه کردیم، قیمت سهام در حال رشد است. به طور مثال تسلا در این مدت ۱۱ درصد و NVDA بیش از ۳۰ درصد رشد کرده‌اند. همچنین چشم‌انداز اوراق قرضه پس از یک شکست تاریخی در حال روشن شدن است. بیت کوین نیز علیرغم تأثیرات ناشی از سقوط صرافی FTX، در روند صعودی قرار گرفته است.
به نظر می‌رسد روند بازگشت بازارها به دلیل خوش‌بینی در مورد چشم‌انداز اقتصاد جهانی، ایجاد شده است. نشانه‌هایی مانند روند نزولی تورم در ایالت متحده و اغلب کشورهای دیگر، باعث دلگرمی سرمایه‌گذاران گشته است. بسیاری امیدوارند که هفته آینده فدرال رزرو دوباره سرعت افزایش نرخ بهره خود را کاهش دهد. بسیاری از معامله‌گران لغو محدودیت‌های کووید-۱۹ توسط چین را به‌عنوان نشانه‌ای از رشد بیشتر در آینده،تعبیر کرده و از آن استقبال می‌کنند.
با این وجود بازارها همچنان در معرض خطرات بزرگی قرار دارند. بسیاری از سرمایه‌گذاران اعتقاد دارند این بازگشت بازارها موقتی و ناپایدار است. برخی نگران درآمد زایی شرکت‌ها و  مشکلات آنها در آینده هستند و یا دید متزلزلی در مورد ارزش‌گذاری سهام دارند.
برخی دیگر اذعان می‌کنند در دوران رکود اقتصادی، بازارها به طور دقیق قیمت‌گذاری نشده‌اند. از طرف دیگر اگر فدرال رزرو به مدت طولانی تر از آنچه که پیش‌بینی می‌شود، به مبارزه با تورم ادامه دهد اتفاقات پیش بینی نشده ممکن است رخ دهد.
وال استریت ژرنال از چند سرمایه‌گذار خواسته‌ است تا نظر خورد را در مورد آینده بازارها و چشم‌انداز آنها در سال جاری، بیان کنند.
ارواح حیوانی ممکن است برگردند
ارواح حیوانی به تمایل به افزایش و کاهش قیمت های سرمایه گذاری بر اساس احساسات انسانی و نه ارزش ذاتی اشاره دارد. با این حال، این نظریه توسط برخی از اقتصاددانان مورد انتقاد قرار گرفته است. آنها استدلال می‌کنند علی‌رغم تاثیرگذاری احساست، بازارها با این وجود کارآمد هستند و غیرمنطقی بودن افراد در برآیند کلی از بین خواهد رفت. ارواح حیوانی اصطلاحی است که جان مینارد کینز در سال 1936 در کتاب خود به نام نظریه عمومی اشتغال، بهره و پول برای توصیف غرایز، تمایلات و احساساتی که ظاهراً بر رفتار انسان تأثیر می گذارد و هدایت می کند، بیان کرد.
کلیف آسنس، بنیانگذار AQR Capital Management، اذعان می‌کند که انتظار نداشت رشد سهام و ارزهای دیجیتالی در سال ۲۰۲۳ شروع شود. قیمت بیت کوین حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است. برخی از سهام در وال استریت به سودهای دو رقمی دست یافته‌اند. به طور مثال قیمت سهام CVNA در حدود ۶۴ درصد رشد کرده است، مایکرو استراتژی ۸۰ درصد و ARK تقریبا ۲۹ درصد رشد را ثبت کرده اند. به عقیده وی، چنین دوره‌هایی بسیار بیشتر از آنچه انتظار می‌رود دوام داشته خواهند داشت. او گفت، نباید بر، بازگشت دوباره بازار و آن دیوانگی سابق، حساب کرد. آسنس گفت، ممکن است هنوز هم این ارواح حیوانی دیوانه وجود داشته باشند.
با این حال، او گفت که سهام‌های ارزان‌تر در بازار، که به سهام ارزشی معروف هستند، احتمالاً از همتایان خود جلو بزند و بازدهی بهتری داشته باشند. سهام ارزشی به سهامی اتلاق می‌شود که در زیر قیمت واقعی خود در حال معامله است. ممکن است جهش‌های کوتاهی از عملکرد بهتر برای بخش‌های گران تر بازار وجود داشته باشد، اما در بلند مدت، سهام ارزشی بر سهام‌های دیگر غلبه خواهد کرد.
تمرکز بر حرکات دلار
ریچارد بنسون، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری Millennium Global Investments Ltd، در مصاحبه با وال استریت ژرنال گفت، هیچ تجارتی در سال گذشته مهم‌تر از افزایش چشمگیر دلار آمریکا نبود. سال گذشته افزایش بی‌امان دلار، سود شرکت‌های چندملیتی را کاهش داد، تورم را برای کشورهای واردکننده کالاهای آمریکایی تشدید کرد و مکرراً برخی از بازرگانان را که معتقد بودند دلار نمی‌تواند به این سرعت رشد کند، شگفت‌زده کرد. عواملی که باعث افزایش ارزش دلار شدند اکنون در کاهش آن نقش دارند. کاهش تورم و انتظارات برای افزایش آهسته‌تر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، دلار را در سال جاری ۱.۷ درصد کاهش داده است.
وی پیش بینی می‌کند کاهش بیشتری برای دلار در پیش است و در سه تا شش ماه آینده دلار بین ۳ تا ۵ درصد کاهش ‌خواهد یافت.
بنسون در مورد سیاست‌های فدرال رزرو گفت: وقتی بزرگترین بانک مرکزی جهان در حال حرکت است، همه چیز را از دریچه آنها نگاه کنید. بنسون انتظار دارد که در سال جاری، سقوط دلار در اقتصادها و بازارهای جهانی موجی را ایجاد کند. او گفت: اگر دلار در حال کاهش است، ساختار اقتصادی باید به این معنی باشد که سهام‌های فناوری باید عملکرد بسیار خوبی داشته باشند.
وی انتظار دارد که سقوط دلار، چشم‌انداز برخی از دارایی‌های بازارهای نوظهور را روشن کند. او معتقد است که اگر اقتصاد منطقه یورو بهتر از حد انتظار به وضعیت خود ادامه دهد، یورو در مقابل دلار تقویت می‌شود.
منبع: وال استریت ژرنال
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6467