printlogo


پاسخ به سوالی متداول؛
چگونه اقتصاد را برای کودکان توضیح دهیم؟
چگونه اقتصاد را برای کودکان توضیح دهیم؟
کد خبر: 6515
در مورد اقتصاد به طور مرتب هم در اخبار و هم اغلب در خانه بین والدین یا بزرگترها صحبت می شود. از آنجایی که بچه ها جمله هایی مانند «اقتصاد در وضعیت خوبی است» یا «اقتصاد در وضعیت بدی قرار دارد» را می شنوند، ممکن است شروع به کنجکاوی در مورد اینکه واقعاً اقتصاد چیست و چرا اهمیت دارد، کنند...
برای والدین، سرپرستان و حتی معلمان توضیح دادن وضعیت اقتصادی ممکن است دشوار باشد، به خصوص زمانی که خودتان ممکن است ندانید که از اخبار اقتصادی روزانه چه باید بدانید. خوشبختانه، لازم نیست یک اقتصاددان متخصص باشید تا به کودکان درک اولیه ای از اقتصاد بدهید. با این نکات و مثال‌ها، صحبت کردن در مورد اقتصاد با فرزندانتان ممکن است ساده‌تر از آن چیزی باشد که فکر می‌کردید.
یک نمای کلی ارائه دهید
اقتصاد از سه چیز ساخته شده است: همه مردمی که اشیا می سازند، همه مردمی که از اشیا استفاده می کنند و همه خرید و فروش آن چیزها. اگر کشوری سود چندانی نداشته باشد و فروش زیادی نداشته باشد، همه کالاهای کمتری دارند و پول کمتری دارند - آن وقت است که مردم اقتصاد را «بد» می بینند.
این تعریف زمانی قابل اعمال است که در مورد اقتصاد محلی، اقتصاد ملی یا اقتصاد جهانی صحبت می کنیم. این شامل مقدار پولی است که در اقتصاد در حال حرکت است، جایی که پول انباشته می شود، و روندهایی که بر نحوه حرکت پول در اقتصاد تأثیر می گذارد.
سعی کنید با اصول اولیه شروع کنید، مانند اینکه چگونه اقتصاد از خریداران و فروشندگان تشکیل شده است. سپس توضیح دهید که چگونه هر یک از ما هم خریدار و هم فروشنده هستیم. این فقط به شرایط آن زمان بستگی دارد. به عنوان مثال، بزرگسالان از پول برای خرید هدایایی در تعطیلات و زمانی که ما نیاز بیشتری داریم، غذا می خرند. از سوی دیگر، زمانی که به پول بیشتری نیاز داریم، چیزهایی را می فروشیم. این می تواند به معنای فروش یک ماشین یا خانه باشد. همچنین می‌تواند به معنای فروش زمان یا دانش ما باشد، مانند زمانی که یک شرکت نیاز به انجام کار دارد یا زمانی که کسی مایل است برای مشاوره پول بپردازد.
توجه داشته باشید
ایالات متحده بزرگترین اقتصاد جهان و بزرگترین تاجر است. مردم بیشتر از هر کشور دیگری از ایالات متحده کالاها و خدمات را خرید و فروش می کنند.
مواقعی وجود دارد که بسیاری از مردم بیش از آنچه برای زنده ماندن نیاز دارند، پول دارند. وقتی این اتفاق می افتد، اقتصاد از نظر فنی خوب پیش می رود. وقتی اکثریت مردم در یک اقتصاد در مورد پول استرس نداشته باشند، اقتصاد سالم تلقی می شود. اما مهم است که به فرزندان خود توجه داشته باشید که فقط به این دلیل که اقتصاد خوب پیش می رود، به این معنی نیست که همه خوب هستند.
خیلی فنی نشوید
ارائه یک تعریف دقیق و کتاب درسی از «اقتصاد» به بچه ها احتمالاً چشمان آنها را گرد می کند و آنها گیج می شوند. حتی بزرگسالان نیز ممکن است مجبور شوند خمیازه خود را خفه کنند، اگر مجبور شوند برای توضیح ، کتاب درباره اقتصاد را بخوانند و توضیح دهند.
یک رویکرد بهتر ممکن است این باشد که، در مورد اینکه فراز و نشیب‌های اقتصاد چگونه مستقیماً بر خانواده و دوستان شما تأثیر می‌گذارد، بحث کنید. شما نمی خواهید خیلی تکنیکی رفتار کنید، و همچنین نمی خواهید بیش از حد خوش بینانه یا بدبینانه به نظر برسید، اما چند مثال وجود دارد که می توانید در مورد چگونگی تأثیر اخبار اقتصادی در دنیای واقعی به بچه ها بگویید:
وقتی اقتصاد در وضعیت بدی است، به این معنی است که فعلاً نباید پول زیادی خرج کنیم. ما فقط باید چیزهایی را بخریم که نیاز داریم و سعی کنیم تا جایی که می توانیم پولمان را دوام بیاوریم تا اقتصاد بهتر شود.
در اقتصاد امروز، اکثر مردم می توانند شغلی پیدا کنند، که ممکن است آنها را قادر سازد تا بتوانند فرزندان خود را به تعطیلات ببرند و مایحتاج خود را مانند غذا و خانه بخرند.
گاهی اوقات پیدا کردن کار می تواند چالش برانگیز باشد. ما باید با کسانی که در حال مبارزه هستند همدردی کنیم. آنها تمام تلاش خود را می کنند تا کار کنند، اما ممکن است تا زمانی که اقتصاد تغییر نکند، شغلی پیدا نکنند.
قیمت چیزی که می خواهیم بخریم در حال افزایش است، بنابراین باید تصمیم بگیریم که آیا می خواهیم کمتر از آن بخریم یا صبر کنیم تا قیمت دوباره پایین بیاید.
برخی کشورها با اقتصاد قوی تر می توانند به کشورهایی با اقتصاد بدتر پول بفرستند. ما همچنین می‌توانیم با کمک به خرید غذا و ساخت خانه به خانواده‌ها در گذر از بحران کمک کنیم.
توجه داشته باشید
وقتی نوبت به بحث در مورد اقتصاد با فرزندانتان می رسد، به یاد داشته باشید که وضعیت مالی هر فرد متفاوت است. در حالی که ممکن است یک نفر در یک مقطع زمانی خاص از نظر مالی از اقتصاد راضی یا راحت باشد، دیگری ممکن است اینطور نباشد.
مراقب گفتارتان باشید
به یاد داشته باشید، در بیشتر موارد، تنها چیزی که به فرزندتان می‌گویید درک او از اقتصاد را شکل نمی‌دهد، بلکه چیزی است که وقتی بزرگسالان با یکدیگر صحبت می‌کنند، می‌شنوند. بچه ها همه چیز را درک می کنند، بنابراین مهم است که هنگام صحبت در مورد اقتصاد و به طور کلی همه موضوعات مالی شخصی کلمات خود را با دقت انتخاب کنید.
اگر مراقب نحوه بحث در مورد اقتصاد نباشید، می توانید به فرزند خود بیاموزید که اقتصاد مترادف با استرس است.
وقتی با بچه ها در مورد پول صحبت می کنید، به یاد داشته باشید که بچه ها به اندازه بزرگسالان تجربه ندارند. بنابراین، در حالی که ممکن است اقتصاد از مسیر سختی عبور کند و شما شغل خود را از دست بدهید، می‌دانید که اقتصاد در چرخه‌هایی قرار می‌گیرد و شغل دیگری پیدا خواهید کرد—مطمئن شوید که فرزندتان نیز درک می‌کند که موقعیت‌های اقتصادی دائمی نیستند.
دیدگاه تان را به واقعیت تبدیل کنید
بهترین راه برای درک مفهوم اقتصاد برای بچه ها این است که به آنها اجازه دهیم تراکنش های مالی را ببینند و درک کنند. وقتی احساس کردید که فرزندتان آماده است، به فرزندتان نشان دهید که چگونه میتوانند با کمک هزینه خود یا همان پول توجیبی درآمد کسب کنند. به آنها بیاموزید که چگونه آن را پس انداز کنند، بودجه تهیه کنند و برای خریدهای بزرگ پس انداز کنند. این به آنها کمک می کند تا قبل از اینکه اولین شغل خود را پیدا کنند و شروع به یادگیری اقتصاد در دنیای واقعی کنند، اهمیت تصمیم گیری اقتصادی را به خوبی یاد بگیرند.
هنگامی که فرزند شما کمک هزینه ای دریافت کرد، ممکن است از او بخواهید مبلغ را با یک حساب پس انداز جمع اوری کند که رایج ترین گزینه آن حساب های قرض الحسنه است. آنها در نهایت به یک حساب کاربری نیاز خواهند داشت، و هیچ وقت برای شروع پس انداز زود نیست. آن‌ها برای انجام کاری به عنوان «بزرگ‌تر» مانند رفتن به بانک برای راه‌اندازی حساب، هیجان‌زده خواهند بود. با افتتاح حساب، آنها را تشویق کنید تا اهداف پس انداز خود را تعیین کنند و به آنها کمک کنید تا یک برنامه واقع بینانه برای رسیدن به آن اهداف تنظیم کنند.
اقتصاد به همان اندازه که به طور کلی عظیم است، پیچیده است. همانطور که گفته شد، اکثر بزرگسالان حتی به طور کامل همه عواملی که اقتصاد را به صورت روزانه حرکت می دهند، درک نمی کنند. تلاش برای پنهان کردن شکاف‌های خود در دانش یا ساده‌سازی بیش از حد یک مفهوم می‌تواند منجر به آسیب رساندن به فرزندتان شود.
درعوض، تمام مکالمات در مورد اقتصاد را با نظراتی در مورد اینکه چگونه همیشه چیزهای بیشتری می‌توانید در مورد اقتصاد بیاموزید، محو کنید – اما اقتصاددانان خوب تلاش می‌کنند پیش‌زمینه‌ای از دانش داشته باشند. بزرگسالان باید اقتصاد را دنبال کنند و درک اساسی از نحوه عملکرد آن داشته باشند، اما این تنها عامل موثر بر جامعه نیست.
این فرصتی است برای مطرح کردن اهمیت خیریه و همدلی. با فرزندتان در مورد راه هایی صحبت کنید که دوست دارد دنیا را بهبود ببخشد، و به او کمک کنید راه هایی را بیابد که بتواند اندکی از کمک هزینه خود را برای کمک به این هدف خوب اهدا کند.
بهتر است، ببینید آیا راهی وجود دارد که فرزندتان بتواند از منابع خود برای کمک مستقیم به کسی استفاده کند. شاید آنها بتوانند برای یک جامعه بی خانمان در نزدیکی غذا بخرند و آماده کنند یا همکلاسی های خود را برای کمک به تمیز کردن پارک سازماندهی کنند. این اعمال به کودکان کمک می‌کند یاد بگیرند که پول و منابع برای خرید و فروش چیزها برای منافع شخصی مفید است، اما می‌توان از آنها برای ارتقای همسایگانمان و بهبود اقتصاد در این فرآیند استفاده کرد.
پاسخ به سوالی متداول
از چه سنی می توانید شروع به آموزش پول به فرزندان خود کنید؟
هرگز زود نیست که با بچه ها در مورد پول صحبت کنید، اما این گفتگو باید متناسب با سن باشد. هر چه فردی جوانتر باشد، مکالمه باید آرام‌تر و پخته تر باشد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6515