printlogo


سکه پرچم‌دار بازارهای مالی؛
بازدهی بازارها در دومین هفته بهمن 1401
بازدهی بازارها در دومین هفته بهمن 1401
کد خبر: 6531
بررسی بازدهی بازارها در دومین هفته بهمن‌‌ماه نشان می‌دهد سکه، دلار و طلا و روند مثبت در بازارهای سرمایه‌ای داشته‌اند. در این میان بازار سکه بیشترین بازدهی را داشت و بازدهی بورس منفی بود...
بازارهای مالی و سرمایه‌ای در هفته اخیر بار دیگر تحت تاثیر اخبار بین‌المللی قرار داشتند. این در حالی است که طی این هفته‌ قیمت دلار و سکه در بازار آزاد نسبتا باثبات بود، اما در نهایت قیمت دلار،‌ سکه و طلا با روند افزایشی در آخرین روز هفته بسته شد. در بازدهی بازارها بورس از سایر بازارها جا ماند و روند منفی را در پیش گرفت.
قیمت دلار
قیمت دلار در این هفته برخلاف هفته اول بهمن‌ماه بازدهی مثبت داشت. صرافی ملی روز پنج‌شنبه ۶ بهمن‌ماه، قیمت دلار را ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد. این در حالی است که قیمت این اسکناس آمریکایی روز گذشته در صرافی ملی  ۴۳ هزار و ۶۱۶ تومان اعلام شد و نسبت به هفته گذشته ۴/۳۴ درصد بازدهی مثبت داشت.
بر اساس اعلام بانک مرکزی قیمت دلار ۱۸۱۶ تومان در یک هفته گذشته افزایش داشته است.
قیمت دلار در دومین هفته بهمن‌ماه در تلاطم اخبار داخلی و خارجی نوسان داشت.  بازار ارز با تمایل به روند‌های افزایشی، اما در روزهای میانی هفته اخیر باثبات بود و برخی معامله‌گران این ثبات را خواست بازارساز برای گذر از دهه فجر می‌دانستند.
روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه شورای پول و اعتبار، مصوبه پیشین خود درباره بازار متشکل معاملات ارزی را اصلاح کرد و آن بازار را در سطح توسعه‌یافته‌ای به عنوان «مرکز مبادله ارز و طلای ایران» معرفی کرد.
برخی از فعالان بازار، در روزهای گذشته مداخله مستقیم بانک مرکزی را حاکی از به رسمیت شناختن بازار معاملات ارز آزاد توسط نهاد پولی کشور دانستند و نسبت به آن خوشبین بودند اما بعضی از کارشناسان نیز پروژه‌های شکست‌ خورده دولت‌های قبل را در تخصص دولت فعلی عنوان کردند.
قیمت طلا
طلا این هفته بازدهی ۲/۸۸ درصدی داشت، بازدهی این بازار این هفته نسبت به هفته ابتدایی بهمن‌ماه کاهش داشت.
قیمت طلا در روز پنج‌شنبه، ۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، ۲ میلیون و ۱۱۷ هزار تومان‌ بود. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۱۳ بهمن ۱۴۰۱، ۲ میلیون و ۱۷۸ هزار تومان معامله شد. طلا در هفته دوم بهمن‌ماه ۶۱ هزار تومان نسبت به هفته قبل گرانتر شد.
 در ماه‌های اخیر، قیمت در بازار فلز زرد به طور مداوم از دلار تبعیت کرده و به اعتقاد کارشناسان، انس جهانی طلا فعلا بازیگر فعالی نیست. در ۲ روز گذشته بسیاری فروشنده سکه در بازار بودند و برخی رسانه‌ها این فشار فروش را که متقاضی چندانی نیز نداشت، فروش سکه برای شرکت در پیش‌فروش خرید خودرو عنوان کردند.
قیمت سکه
بازدهی بازار سکه در هفته دوم بهمن‌ماه رشد ۴/۵۰ درصدی داشت و بیشترین بازدهی در بازارهای مالی مانند هفته گذشته را به خود اختصاص داد. این در حالی است که این بازار در هفته نخست بهمن‌ماه ، ۰/۵۵ درصد بازدهی داشت.
سکه نسبت به هفته قبل  بیش از یک میلیون تومان  گران شد. قیمت سکه امامی ۶ بهمن‌ماه با نرخ ۲۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان در بازار معامله شد و روز پنجشنبه به قیمت ۲۴ میلیون و ۸۴۹ هزار تومان رسید.
سکه‌بازان برای هفته آینده کف قیمتی ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سقف بالای ۲۵ میلیون تومانی را پیش بینی می‌کنند و معتقدند بازار چشم‌انتظار روند دلار است و دلار نیز این روزها به اخبار سیاست خارجی واکنش نشان می‌دهد.
بورس
هفته دوم بهمن در حالی پایان یافت که شاخص کل با کشمکش‌های فراوان پس از افت 3.36 درصدی در این هفته، در ارتفاع یک میلیون و 547 هزار و 244 واحدی به کار خود خاتمه داد.
مهمترین اتفاق این هفته بازار در روز یکشنبه نهم بهمن رخ داد. به طوری که شاخص کل در این روز با خروج 2 هزار میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها از بورس، کندل فول بادی قدرتمند نزولی تشکیل داد و در سطح یک میلیون و 541 هزار واحدی ایستاد.
به گزارش تجارت‌نیوز، از سویی دیگر شاخص کل‌هم‌وزن در این هفته پرچالش بازار، افت سنگین‌تری را شاهد بود. این نماگر که نماینده شرکت‌های کوچک و متوسط بورس است، با کاهش حدود پنج درصدی در سطح 486 هزار و 866 واحدی قرار گرفت.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6531