printlogo


بدحسابی۷۰۰ میلیارد تومانی صنایع بزرگ استان؛
سهم محقق نشده برای تامین آب اضطراری کرمان
سهم محقق نشده برای تامین آب اضطراری کرمان
کد خبر: 6591
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه آب اضطراری به شهرهای کرمان و رفسنجان در سفر رییس جمهور مصوب شده و صنایع معدنی بزرگ استان در این طرح سهم ۷۰۰ میلیارد تومانی دارند که تاکنون محقق نشده است...
 علی رشیدی افزود: بزودی در سفر وزیر نیرو به استان عملیات اجرایی انتقال آب به شهرهای کرمان و رفسنجان از سامانه انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور آغاز می شود.
وی تصریح کرد: پروژه آب اضطراری به شهرهای کرمان و رفسنجان از سامانه انتقال آب به خلیج فارس به صنایع جنوب کشور باید تامین شود و همکاری نکردن صنایع بزرگ استان کرمان در تامین اعتبار دلیل عمده تاخیر در آغاز این طرح بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان بیان کرد: تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار قطعی به پروژه آب اضطراری به شهرهای کرمان و رفسنجان تخصیص داده شده است که ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز بزودی تامین اعتبار خواهد شد.
وی تاکید کرد: هدف از اجرای این طرح بزرگ انتقال اضطراری آب شرب به شهرهای کرمان و رفسنجان از سامانه انتقال آب به صنایع جنوب شرق کشور به میزان ۳۰ میلیون مترمکعب در سال است و با اجرای این طرح تامین آب شرب شهر کرمان از دریا به منظور تامین پایدار آب شرب و بهداشتی مردم ممکن خواهد شد.
رشیدی اظهارداشت: ظرفیت انتقال آب خط یک هزار لیتر بر ثانیه و طول خط اصلی ۱۴۵ کیلومتر است که ۲ باب مخزن پنج هزار مترمکعب و یک مخزن باب ۳۰ هزار متر مکعبی به همراه ۲ واحد ایستگاه پمپاژ به ظرفیت یک هزار لیتر بر ثانیه در طول مسیر نصب و اجرا می شود.
نیاز به ۲ هزار میلیارد تومان در جیرفت
وی همچنین با بیان اینکه آغاز عملیات آبرسانی به شهرهای جیرفت و عنبر آباد از سد جیرفت نیز در سفر وزیر نیرو به استان کرمان پیش بینی شده است گفت: سدجیرفت به عنوان یکی از بزرگترین سدهای ایران حدود ۳۰ سال قبل برروی رودخانه هلیل رود احداث شده است که نقش مهمی درتامین منابع آبی مورد نیاز جنوب کرمان دارد.
رشیدی تاکید کرد: البته با وجود پیش بینی تامین آب شرب و بهداشتی از این سد، تاکنون از آن صرفا برای مصارف کشاورزی استفاده شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان تصریح کرد: اما با توجه به کاهش بارندگی در سال‌های گذشته و افت کیفیت و محدودیت های تامین آب شرب سالم و بهداشتی، یکی ازبزرگترین پروژه های آبرسانی در استان به منظور تامین پایدار آب مردم شهرهای جیرفت و عنبرآباد در جنوب کرمان توسط شرکت آب منطقه ای کرمان آغاز می شود.
وی با بیان اینکه مدت اجرای طرح انتقال آب شرب از سد جیرفت چهار سال پیش بینی شده است افزود: هدف از اجرای این طرح عظیم تامین آب شرب مورد نیاز شهرهای جیرفت و عنبرآباد به میزان ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب در سال از محل سد مخزنی جیرفت است.
رشیدی اظهارداشت: خط انتقال آب از سد جیرفت تا تصفیه خانه ۳۲ کیلومتر و ۴۰۰ متر و از تصفیه خانه تا مخزن آب شرب عنبرآباد ۳۸ کیلومتر متر است که مخزن متعادل کننده بین راهی با ظرفیت ۲۲ هزار مترمکعب برای آن ساخته می شود.
وی بیان کرد: تاکنون برای این پروژه ۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است که برای اتمام آن ۲ هزار و ۱۰۴ میلیارد تومان باید تامین اعتبار شود.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: طرح انتقال آب شرب از سد جیرفت حدود پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار مصوب شد و ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن تخصیص یافت؛ برای سال ۱۴۰۱ نیز ۷۶ میلیارد تومان اعتبار مصوب طرح داشتیم که ۹ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6591