printlogo


«کرمان من» گامی در مسیر تحقق شهر الکترونیک؛
رونمایی از پلتفرم یکپارچه ارائه سرویس‌های شهری
رونمایی از پلتفرم یکپارچه ارائه سرویس‌های شهری
کد خبر: 6632
در راستای تحقق شهر الکترونیک توسط شهرداری کرمان، از پلتفرم «یکپارچه ارائه سرویس های شهری» به‌نام «کرمان من» رونمایی شد...
شهردار کرمان در آیین رونمایی نمادین از پلتفرم یک‌پارچه ارائه سرویس‌های شهری به‌نام «کرمان من» که با حضور جلالی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان، منصور ایرانمنش، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر و جمعی از مدیران  برگزار شد، رونمایی از این سامانه را یک اتفاق زیرساختی بزرگ در شهر کرمان برشمرد و گفت: کسانی که به موضوعات فناوری آشنایی دارند، ارزش‌ این زیرساخت فراهم‌شده برای شهر را بیشتر درک می‌کنند.
سعید شعرباف، با اشاره به اینکه فاز اول ارائه سرویس‌های حوزه الکترونیکی در شهرداری کرمان، به یک‌پارچه‌سازی سرویس‌های مورد نیاز مردم  اختصاص داشت، گفت: برای راه‌اندازی این پلتفرم، به طراحی سرویسی منعطف برای ارائه سرویس‌های مختلف، نیاز داشتیم.
وی افزود: خوشبختانه این زیرساخت با بالاترین کیفیت ممکن و با استفاده از تجربیات شهرداری‌های دیگر ساخته شده و این ساختار به لحاظ کاربری و زیرساخت مناسب در حوزه داده کاوی و ارتباط با لایه‌های اطلاعاتی، در واقع اتفاقی کاملا متفاوت در حوزه فن‌آوری در کلان شهرهای ایران است.
شعرباف، ادامه داد: ارزش تلاش همکاران فاوا (سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری)؛ به دلیل اثرات اجتماعی ماحصل کارشان که در راستای رضایت‌مندی مردم و شفافیت اطلاعاتی در جامعه می‌باشد، به مراتب بیشتر از عدد ورقم هایی است که با ریال تعیین می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه با راه‌اندازی این پلتفرم، بستری برای تمام لایه‌های اطلاعاتی در شهرداری در اختیار عموم قرار گرفته است، گفت: یکی از لایه‌های اطلاعاتی پروژه آسفالت است که اجرای آن رضایت‌مندی زیادی را ایجاد خواهد کرد.
شهردار کرمان، همچنین افزود: علاوه بر راه‌اندازی این پلتفرم، اتفاقات دیگری هم رخ داد که با توجه به حجم بالای آنها، به فرصت دیگری برای معرفی احتیاج است.
وی ایجاد زیرساخت در حوزه ارتباطات رادیویی دیجیتال در حوزه آتش‌نشانی، تکمیل فاز دوم سامانه جامع شفافیت و اتصال به کدهای تخلف راهنمایی و رانندگی در حوزه پایش تصویری، به منظور کمک به نظم اجتماعی در شهر وهمچنین تکمیل شبکه فیبرنوری شهر کرمان را از جمله این موارد دانست.
شعرباف، با اشاره به اینکه شهرداری کرمان، ساختاراصلی فیبر نوری را فراهم کرده است، ادامه داد: ساختار فیبر نوری مراکز اصلی شهرداری را به هم متصل می‌کند و با تکمیل و نهایی‌شدن قرارداد F.T.T.H  در آینده‌ای نزدیک، فیبرنوری به منازل مردم می‌رود.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردارکرمان، نیز در این مراسم، از شروع فصل جدیدی از ارایه خدمات به مردم در شهرداری کرمان خبر داد و با بیان اینکه در حوزه فناوری اطلاعات در خدمت‌رسانی به شهروندان رویه جدیدی در شهرداری دیده شده و از سوی شورای شهر ماموریت جدیدی برای شهرداری تعریف شده است، گفت: با این رویکرد توانستیم با حمایت شهردار کرمان، از ارائه خدمت خوب برای مردم رونمایی کنیم.
وحید خطیبی، ضمن تشکر از شورای اسلامی شهر کرمان برای حمایت از راه‌اندازی پلتفرم یکپارچه سرویس‌های شهری، تصریح کرد: از ده روز آینده در این سامانه، تمامی سرویس‌های شهرداری از خرد و کلان به صورت یکپارچه ارایه می‌شوند و با عبور از این وضعیت جزیره‌ای،  فضایی برای شهرداری فراهم می‌شود که با توسعه فناوری‌های جدید، سرعت خدمت‌رسانی، بالا می‌رود.
همچنین در این مراسم رییس کمیسیون هوشمند‌سازی و بهره‌وری شورای اسلامی شهر کرمان، ضمن تشکر از شهرداری برای ارایه خدمات ارزنده در شهرداری الکترونیک، به تدوین یک‌سری سیاست‌هایی از سوی شورای شهر به منظور رضایت بیشتر ارباب رجوع اشاره کرد و گفت: یکی از این موارد در حوزه شهرداری الکترونیک بود.
سید محمد صادق تقوی، نیز با اشاره به اینکه رویه به گونهای بود که باید در جهت بهره‌وری و رضایت بیشتر مردم و پرسنل، حرکت می‌کردیم، ادامه داد: برای این تغییر رویه، به همکاری فاوا (سازمان فناوری اطلاعات وارتباطات شهرداری)  نیاز داشتیم که به خوبی انجام شد.
 وی تصریح کرد: تحقق شهرداری الکترونیک، از یک سال قبل در کمیسیون هوشمند‌سازی و بهره‌وری شورای اسلامی شهر کرمان، پیگیری شده بود و هدف در واقع ارائه خدمات کمی و کیفی به شهروندان بود.
تقوی، کرمان را از لحاظ حوزه عملکرد کسب‌وکار در کشور در رتبه ۲۶ ذکر کرد و گفت: یکی از مواردی که می‌تواند این رتبه را در سطح کشور ارتقا دهد، شهرداری الکترونیک است که مزایای زیادی به همراه دارد.
وی همچنین به راه‌اندازی سامانه مصوبات شورای شهر اشاره کرد و تاکید کرد: این سامانه در تسریع کار و پاسخدهی به موقع به شهروندان تاثیر زیادی داشته که نیاز است در این راستا از سازمان فاوا تشکر شود.
در این مراسم، مدیرعامل سازمان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان، نیز خدمات ارائه‌شده توسط پلتفرم یکپارچه ارائه سرویس‌های شهری را تشریح کرد.
حیدر هادیزاده، با بیان اینکه طبق قانون دستگاه‌های اجرای باید پنجره خدمات الکترونیک خود را راه‌اندازی کنند، گفت: با تاکید شهردار و اعضای شورای شهر، این امر در شهر کرمان در حال تحقق است.
وی با اشاره به اینکه به عنوان شهروند و یا کارمند شهرداری، روزانه با تعداد زیادی سامانه سروکار داریم، مزیت این پلتفرم را یکپارچه‌بودن و سهولت استفاده از آن، ذکر کرد.

هادی‌زاده، رصد کردن فعالیت مجموعه و معاونت‌های شهرداری، طراحی کلی میز خدمت شهروندی بر اساس خدمات پرکاربرد و قابل دسته‌بندی، رصدکردن تعداد کاربران ، تعداد خدمات موجود، تعداد خدمات جدید و ایجاد زیرساخت مناسب برای برگزاری جلسه‌ها، را از جمله ویژگی های این سامانه ذکر کرد.
وی افزود: هر شهروند و پرسنل، کارتابل دارد و فعالیتهای آنان قابل رصد و پیگیری است وعلاوه بر آن برای اولین بار، لایه‌های اطلاعاتی مخفی، در اختیار عموم قرار میگیرد.
مدیرعامل سازمان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان، بخش‌های مختلف این پلتفرم آنلاین را شامل سامانه احراز هویت مرکزی، میز خدمت شهروندی، داشبورد اطلاعاتی، پرتابل پرسنلی، شبکه اجتماعی شهری، کیف پول الکترونیکی و زیرساخت نرم افزاری اعلام و تصریح کرد: با راهاندازی پلتفرم یکپارچه ارائه سرویس های شهری به سمت شهر الکترونیک قدم برداشتیم.
به گزارش کرنا، وی همچنین اهداف شهرداری در خصوص شهر الکترونیک را تشریح کرد و گفت: اجرای پروژه مدیریت داده اصلی، راه‌اندازی پلتفرم یکپارچه، ترکیب شبکه اجتماعی شهری و هوش مصنوعی، راه‌اندازی سرویس BNPL و اجرای پروژه داده کاوی به منظور ایجاد فرصت برای استارتاپ‌ها، از جمله این موارد است.
لازم به ذکر است در حاشیه برگزاری این آیین، نمایشگاهی توسط معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان به منظور معرفی سامانه های پلتفرم یکپارچه سرویس‌هاشهری برگزار و نمایهای از نحوه اجرای پروژه فیبر نوری شهری کرمان منتشر شد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6632