printlogo


در دانشگاه‌ ولی‌عصر رفسنجان انجام شد؛
تولید نهال پسته با تکنولوژی انکپسولاسیون
تولید نهال پسته با تکنولوژی انکپسولاسیون
کد خبر: 6647
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ولیعصر رفسنجان گفت: تولید نهال پسته برای اولین بار در ایران با تکنولوژی استفاده از عوامل پروبیوتیک با تکنیک انکپسولاسیون در این دانشگاه انجام شد...
دکتر روح الله صابری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مشکلات در باغات پسته، وجود آلودگی بعضی از باغات به یکسری از بیماری‌ها مثل بیماری گموز یا نماتود است که باعث می‌شود درخت در طول زمان بسیار ضعیف و گاهی اوقات منجر به خشکیدگی شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم نهالی تولید کنیم که زمانی به باغ پسته منتقل می‌شود اگر آلودگی در باغ وجود داشته باشد این نهال دیگر آلوده نشود.
وی ادامه داد: تعدادی از باکتری‌های مفید را که اصطلاحا به آنها عوامل بیوکنترل مفید می‌گویند را به فرم انکپسولاسیون در آوردیم که در پوشش یک کپسول قرار می‌گیرد و در داخل هر کپسول میلیاردها باکتری وجود دارد زمانی که باکتری آزاد می‌شود خودش را به اطراف ریشه گیاه می‌چسباند و اگر در خاک عامل مضری وجود داشته باشد این باکتری با عامل مضر مقابله کرده و نمی گذارد به گیاه خسارت بزند.
صابری افزود: وقتی بذر را کاشتیم، دو مرحله تزریق باکتری به داخل نهال‌ها انجام دادیم و بعد از دو ماه نهال‌ها کاملا به این باکتری آغشته و در مقابل بیماری‌هایی که در خاک وجود داشت، مصون شدند.
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان بیان کرد: در این تکنولوژی نه تنها نهال پسته نسبت به این بیماری ها می تواند مصون یا مقاوم باشد بلکه در مقابل تنش‌های زنده و غیرزنده که گیاه را دچار تهدید می‌کند، مثل شوری و خشکی و عوامل دیگر گیاه را مقاوم‌تر می‌کند.
صابری متذکر شد: زمانی نهال به باغ پسته منتقل می شود، ریشه ها به صورت عمودی یا افقی در داخل خاک رشد می کنند و همزمان باکتری هم رشد می کند و پس از مدتها عملا حجم بسیار زیادی ریشه در خاک وجود دارد که کل این ریشه آغشته شده به این باکتری و سالهای سال می تواند در این شرایط بماند و گیاه را از عواملی که آن را تهدید می کند، محافظت نماید.
وی با اشاره به اینکه این استرین باکتری‌ها را از جایی جدا کردیم که کاملا مقاوم به خشکی و شوری است. یعنی اگر زمانی خشکی یا شوری بیش از حد وجود داشته باشد، این باکتری به راحتی از بین نمی رود زیرا خودش به این شرایط مقاوم است، تصریح کرد: امیدواریم این تکنولوژی نقطه عطفی برای تولید نهال نه تنها در پسته بلکه در سایر درختان میوه برای بالابردن عملکرد محصولات در کشاورزی باشد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6647