printlogo


دشت‌های کرمان امکان‌سنجی می‌شوند؛
گام نخست راه‌اندازی بازار محلی آب در کرمان
گام نخست راه‌اندازی بازار محلی آب در کرمان
کد خبر: 6660
مدیر مشارکت‌های مردمی شرکت آب منطقه‌ای کرمان گفت: کارگروه بازار آب در این شرکت تشکیل شده و دشت‌های کرمان برای راه‌اندازی بازار محلی آب امکان‌سنجی می‌شوند...
محمدرضا عطاپور افزود: عرضه و تقاضا در طرح بازار محلی آب، اساس کار را تشکیل می دهد که با اجرای این طرح، هم به ارزش آب افزوده می شود و هم بهره وری آن بالا می رود.
وی تاکید کرد: زمانی ارزش واقعی آب مشخص شود، مصرف آن نیز مدیریت خواهد شد که همین مسئله در بلندمدت، ذخیره منابع و احیای دشت ها را در پی دارد.
مدیر مشارکت های مردمی شرکت آب منطقه ای کرمان اظهار داشت: با توجه به اینکه اجرای این طرح با حساسیت هایی همراه است باید حساب شده، مطالعات و برنامه ریزی دقیق انجام شود تا در آینده با مشکل روبرو نشویم.
وی ادامه داد: این طرح به صورت پایلوت و در دشت هایی که آب مازاد و قابل برنامه ریزی دارند اجرا می شود و درصدد هستیم تا ۲ یا سه دشت استان کرمان برای راه اندازی بازار محلی آب پس از امکان سنجی انتخاب شوند.
عطاپور ادامه داد: شرکت آب منطقه ای پس از امکان سنجی با انتخاب مشاور و مطالعات لازم، آب مازاد را در بازار بورس ارائه می کند تا معاملات در این بستر انجام شود.
وی با اشاره به پایین بودن بهره وری آب در استان کرمان تصریح کرد: قیمت گذاری آب در این بازار به صورت حراج است و قیمت واقعی بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می شود.
مدیر مشارکت های مردمی شرکت آب منطقه ای کرمان اظهار داشت: هر چند وضعیت آب در دشت های جنوب استان کرمان نسبت به شمال بهتر است، اما با توجه به تولید محصولات با ارزشی همچون پسته در شمال استان آب طرفدار بیشتری در این منطقه دارد.
وی گفت: در طرح بازار آب قوانین محدود کننده ای وجود دارد که حتما برای تسهیل و چابک تر کردن طرح، نیاز به اصلاح قوانین داریم.
عطاپور تاکید کرد: در طرح بازار آب، حتما باید آب در محدوده ای باشد که قابلیت خرید و فروش داشته باشد و حتما میزان برداشت آب در محدوده مشخص و خاصی تعریف می شود.
به گزارش ایرنا، بیلان بسیاری از دشت های استان کرمان منفی است و شرکت آب منطقه ای با مدیریت چاه های هر منطقه درصدد مثبت کردن این بیلان است تا دشت ها احیا شوند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6660