printlogo


خاک ایران همچنان تشنه است؛
سراب «تر سالی» در بارش‌ها
سراب «تر سالی» در بارش‌ها
کد خبر: 6666
ریزش‌های جوی اخیر کمبود آب در کشور را جبران نکرد. میزان بارندگی تاکنون نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته 11 درصد کاهش را نشان می‌دهد. بیش از نیمی از مخازن سدهای کشور نیز همچنان خالی است...
بارش‌های پاییز و زمستان هم نتوانست خاک تشنه ایران را سیراب کند. همچنان کارشناسان برای کمبود آب در کشور هشدار می‌دهند.
بررسی داده‌های شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد، تا 23 بهمن و پس از بارش‌های اخیر همچنان بیش از نیمی از مخازن سدهای کشور خالی است. ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور 114.9 میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته 11 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
سال آبی جاری، سومین سالی است که ایران با خشکسالی پیاپی مواجه است. سخنگوی صنعت آب هم گفته بارش‌ها، امسال هم مناسب نیست و همچنان 10 درصد کمتر از میزان عادی بارش‌هاست.
فیروز قاسم‌زاده گفت: اگرچه در دی و بهمن بارش‌های خیلی خوبی را دریافت کردیم، اما تاکنون باز هم 10 درصد نسبت به نرمال فاصله داریم.
به گفته سخنگوی صنعت آب حتی بارش سال گذشته هم تحقق پیدا نکرده است.
تنش آب در 270 شهر
سال‌هاست که کارشناسان نسبت به نوع مدیریت آب در کشور و جنگ آب هشدار می‌دهد. البته آنچه به جایی نرسید، نظرات کارشناسی و تخصصی است.
خشکسالی نیز به بحران آب در کشور دامن می‌زند و شرایط را برای مردم سخت‌تر می‌کند. در همین حال مجید آقازاده، معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از تنش آبی در ۲۷۰ شهر کشور خبر داده است. (ایسنا)
پیش از این محمد درویش، کارشناس محیط زیست درباره تنش آب در کشور گفت: «زمانی که میزان آب مورد نیاز یک شهر یا استان از استاندارد‌های لازم کمتر باشد، تنش آبی رخ می‌دهد. تاکید تنش آبی بیشتر بر روی آب شرب و مصارف بهداشتی است. در حال حاضر کشور ما با مشکلات جدی‌ای حتی در شهر‌هایی که نباید با کمبود آب روبه‌رو باشند، مواجه است.» (فرارو)
کمبود آب در برخی مناطق نتیجه‌ای جز مهاجرت ساکنان ندارد. مهاجرت اقلیمی اما می‌تواند آغاز مشکلات دیگر در مقصد باشد؛ از جمله کمبود آب، بیکاری، آسیب‌های اجتماعی و… .
محمد درویش در این مورد گفت: «در واقع یکی از مهم‌ترین دلایلی که منجر به مهاجرت افراد از یک منطقه می‌شود، کمبود آب در آنجاست. نزدیک به 40000 روستا به دلایل مختلف که عمده‌ترین آن‌ها کمبود آب است از سکنه خالی شدند
او گفت: «اگر این تنش‌های آبی ادامه پیدا کند ما با بحران منابع آبی مواجه خواهیم شد
جنگ آب آغاز شد؟
پیش از این بارها کارشناسان از بروز جنگ آب در منطقه و داخل ایران هشدار داده بودند. درویش در این مورد گفت: «جنگ آب مربوط به آینده نیست، همین حالا شروع شده است
او ادامه داد: «در علی آباد کتول هم همین مشکل را داریم. طرح انتقال آب از استان مازندران به سمنان مشکلاتی را ایجاد کرده است. در استان کرمان نیز بین شمال و جنوب جیرفت طرح انتقال آب و سدسازی‌ها بر هلیل رود معضلاتی را شکل داده است
پیش از این بانک جهانی در گزارشی از کمبود آب در ایران نوشت. بر اساس این گزارش بیش از 90 درصد مصارف آب در ایران در بخش کشاورزی است.
به گزارش تجارت‌نیوز، درویش درباره راهکار‌های کنترل و حل بحران تنش آبی می‌گوید: «دولت باید در کوتاه مدت با کشاورزان و تعاونی‌های آنها صحبت کند. مصرف آب در بخش کشاورزی باید کاهش پیدا کند. منابع آب شیرین در اختیار مناطقی که دچار تنش آبی شده‌اند، قرار بگیرد
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6666