printlogo


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خبر داد
ذخیره 37 درصدی سدهای استان کرمان
ذخیره 37 درصدی سدهای استان کرمان
کد خبر: 6695
مدیرعامل آب منطقه ای استان  کرمان با بیان اینکه در حال حاضر میزان پرشدگی سدهای استان کرمان ۳۷ درصد است، گفت: سد جیرفت ۳۳ درصد، سد نساء ۴۵ درصد، سد شهید سلیمانی بافت ۴۹ درصد و سد تنگوئیه سیرجان ۲۱ درصد ذخیره آب دارند...
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: سامانه دو سویه مصرف آب و برق در کشور و استان کرمان ‌تشکیل شده و شرکت های آب منطقه‌ای و برق، مصرف تمامی اشتراکات چاه های کشاورزی را تطبیق می دهند و کرمان در این زمینه پیشتاز است و بیش از ۹۲ درصد چا ها تطبیق یافته است.
علی رشیدی در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت منابع آبی استان کرمان اظهار کرد: متوسط بارندگی درازمدت استان ۱۲۹ میلیمتر است. سال آبی گذشته ۱۴۲ میلیمتر بارندگی در استان داشتیم و امسال تاکنون ۶۵ میلیمتر بارش را شاهد بودیم.
وی افزود: میزان بارش های امسال در استان کرمان نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۳ درصد کاهش و نسبت به دوره بلندمدت ۱۰ درصد کاهش را نشان می دهد؛ علی رغم اینکه بارندگی های خوب و گسترده ای در استان داشتیم اما نسبت به بلندمدت خیلی کم است.
رشیدی در ادامه درباره وضعیت ذخیره سدهای استان کرمان بیان کرد: ظرفیت آبی چهار سد بزرگ استان ۵۸۳ میلیون مترمکعب است که اکنون ۲۱۴ میلیون مترمکعب درصد پرشدگی آنهاست و نسبت به سال قبل ۱۸ درصد کاهش را نشان می دهد(سال قبل ۳۱۵ میلیون مترمکعب ذخیره سدهای استان بود) و بارندگی های امسال سیلاب آنچنانی ایجاد نکرد که وارد سدها شود و فقط یک میلیون مترمکعب آب وارد سد جیرفت و همین مقدار وارد نساء بم شد.
ذخیره سدهای استان کرمان 37 درصد است
مدیرعامل آب منطقه ای استان  کرمان با بیان اینکه در حال حاضر میزان پرشدگی سدهای استان کرمان ۳۷ درصد است، گفت: سد جیرفت ۳۳ درصد، سد نساء ۴۵ درصد، سد شهید سلیمانی بافت ۴۹ درصد و سد تنگوئیه سیرجان ۲۱ درصد ذخیره آب دارند.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: اکنون ۲۰ طرح مهم با ۴۲ پروژه در حوزه آب در استان کرمان در حال اجرا داریم که بیشتر در راستای تامین آب آشامیدنی است و مهم ترین‌شان دو مگاپروژه است که در دهه فجر با حضور وزیر نیرو عملیات اجرایی آنها آغاز شد؛ یکی طرح اضطراری تامین آب شرب کرمان و رفسنجان از خط انتقال آب صنعت بود و ۴۵ کیومتر لوله گذاری تا رسیدن به تصفیه خانه کرمان می خواهد و اتفاق بزرگی است.
رشیدی افزود: این پرژه از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان کرمان است که با ۲۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار، ۴۰ هزار مترمکعب مخزن و دو ایستگاه پمپاژ در مسیر احداث و طی سه چهار ماه آینده اجرا می شود تا آب به تصیفه خانه کرمان برسد.
مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان گفت: طرح دومی که با حضور وزیر نیرو آغاز شد، آبرسانی به جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت بود، با ۷۵ کیلومتر خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه آب تا هم مشکلات کمی و هم کیفی آب آشامیدنی این دو شهرستان حل شود؛ امیدواریم این پروژه دو تا سه سال آینده بهره برداری و با تامین ۳۰ میلیون مترمکعب آب موردنیاز این شهرستان ها، مشکلات را رفع کند.
وی اظهار کرد: پروژه دیگر، آبرسانی به شهرهای بم و بروات از سد نساء است که مقداری اجرای آن طول کشیده و در سفر ریاست جمهوری ۳۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن در نظر گرفته شد و امیدواریم طی یک ماه آینده تا پایان سال فاز اول این پروژه افتتاح شود و یکی از طرح های مهم و تاثیرگذار است و در آینده نزدیک آبرسانی به فهرج، ریگان و نرماشیر نیز از سد نساء را آغاز می کنیم و کار مطالعاتی انجام شده است.

رشیدی در ادامه با تاکید بر صرفه جویی در مصرف آب بیان کرد: هرچند استان کرمان به آب دریا دسترسی دارد اما در صورتی که صرفه جویی و مدیریت مصرف آب صورت نگیرد، اگر تمام آب دریا را هم بیاوریم، نتیجه ای نخواهد داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان تصریح کرد: ۳۰ میلیون مترمکعب از خط انتقال آب صنعت، برای کرمان ورفسنجان تخصیص داریم و از این خط تامین آب سیرجان و زرند نیز در دستور کار است و کار مطالعاتی برای زرند که هیچ منبع پشتیبانی از آب سطحی ندارد، در دست انجام است؛ سیرجان ۱۳ میلیون مترمکعب کسری آب دارد و دنبال تخصیص هستیم و کار مطالعاتی تقریبا تکمیل شده است.
فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای انتقال آب به شمال و شهرهای جنوبی کرمان
وی اظهار کرد: برای پنج شهر جنوبی استان کرمان از جمله کهنوج و ... که هیچگونه منبع تامین آب سطحی ندارند، ۲۵ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان در نظر گرفته شده است. همچنین ۱۲۶ میلیون مترمکعب تخصیص برای صنعت استان گرفته ایم و دنبال سرمایه گذار هستیم و فراخوان اعلام شده است.
رشیدی ادامه داد: این طرح باید تا کرمان اجرا و شهرهای شمالی استان از آب صنعت استفاده و در کنار آن آب شرب شهرهای جنوبی نیز تامین شود و از طرح های آماده است و۶۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد که سرمایه گذاری خوب و مطمئنی است.
مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش درباره تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی گفت: در قالب برنامه عملیاتی سالیانه، شرکت اقداماتی انجام می دهد و یکی از آنها نصب کنتورهای هوشمند است که مقدار مصرف آب و هدررفت را می توان از این طریق کاهش داد و تاکنون حدود ۶۰۰۰ کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی استان نصب شده و به صورت مستمر ادامه دارد.
وی افزود: در زمینه پر کردن چاه های غیرمجاز، تاکنون ۱۲ هزار و ۷۰۰ حلقه چاه مسدود و ۷۹۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی از این طریق صورت گرفته و گشت های بازرسی در سطح استان داریم که شبانه روزی پیگیری می کنند.
رشیدی بیان کرد: پروژه کمک کننده دیگر در زمینه مدیریت مصرف، اصلاح و تعدیل پروانه چاه های کشاورزی است که تاکنون ۷۰ درصد چاه ها اصلاح و تعدیل انجام شده و با نصب کنتورهای هوشمند کمک خیلی خوبی به مصرف آب کشاورزی می شود.
مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان گفت: مدیریت منابع آب، مدیریت فرابخشی است و صاحبان اصلی آب، ذینفعان و کشاورزان در سطح استان هستند که بیش از ۹۰ درصد معادل ۵.۲ میلیارد مترمکعب آب توسط کشاورزان استان کرمان مصرف می شود که اگر صرفه جویی نکنند بیشترین مشکل برای خودشان پیش می آید و کشاورزان متضرر می شوند.
وی افزود: طی سه سال گذشته کارگروه سازگاری با کم آبی در سطح کشور تشکیل شد و  همه ذینفعان را در کنار هم قرار داد تا مدیریت منابع آب و صرفه جویی انجام شود و در استان کرمان نیز دوستان سازمان جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب و آب منطقه ای در قالب برنامه اجرایی، پروژه‌هایی تعریف کرده که تا پایان هر دوره شش ماهه اجرای آنها بررسی می شود.
رشیدی در بخش پایانی سخنانش اظهار کرد: سامانه دو سویه مصرف آب و برق در کشور و استان کرمان تشکیل شده و شرکت‌های آب منطقه‌ای و برق، مصرف تمامی اشتراکات چاه های کشاورزی را تطبیق می دهند و کرمان در این زمینه پیشتاز است و بیش از ۹۲ درصد چاه‌ها تطبیق یافته است.
به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: براساس مصوبه هیئت وزیران، چاه‌هایی که مصرف آب مازاد بر قدرت مصرف انشعاب داشته باشند براساس تعرفه آزاد و تعرفه تولید برق محاسبه می شوند و از کشاورزان درخواست داریم به شرکت آب در سطح شهرستان ها مراجعه و اصلاح و تعدیل پروانه را انجام بدهند تا در بحث تعرفه های آزاد برق دچار مشکل نشوند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6695